
Afghánistán: Vzdělávání a praktické dovednosti
Po pádu režimu Tálibánu, který mimo jiné zakázal vzdělání dívek a žen, byl v zemi akutní nedostatek vzdělávacích institucí. Školy byly neudržované či zničené předešlými boji. Dlouhodobě podfinancovaný sektor navíc trpí nedostatkem kvalifikovaných učitelů na všech úrovních. Obrovský nárůst počtu studentů vyvíjel ytlak na obnovu vzdělávací infrastruktury. Vzdělávání tak bylo jednou z našich klíčových rozvojových aktivit v Afghánistánu.
Po několika letech investic do oprav a staveb nových budov se situace podstatně zlepšila. Problémy z hlediska obsahu výuky ovšem přetrvávají. Školy jsou neefektivně řízeny, učí se na základě zastaralých učebních osnov a chybí kvalifikovaní a zkušení učitelé.
Úroveň středních škol, jejichž počet v posledních letech výrazně narůstá, je špatná. Stejně jsou na tom školy základní. Výuka je zde navíc velmi teoreticky zaměřená a žáci si nemají možnost osvojit praktické dovednosti, což je kritické především v učňovských oborech.
V prvních fázích obnovy jsme zrekonstruovali přes 90 škol ve venkovských oblastech. V posledních letech jsme se zaměřovali především na systémové změny v oblasti středního odborného školství se specializací na obor zemědělská výroba.
Ukončené projekty

Zlepšení kvality středních zemědělských škol
V další fázi programu se klíčovým nástrojem stal nástroj na monitorování činnosti a výkonu pilotních škol, na jehož výsledcích je založena certifikace modelové školy. Systém modelových škol je základem pro šíření dobré praxe na dalších školách. Tento program přispěl k realizaci národní strategie TVET (Technical Vocational Education and Tranining) pro Afghánistán pro období 2013-2018. Kvalita škol je monitorována vládními institucemi, navíc jsou propojovány se soukromými firmami a zabývají se výukou praktických dovednosti žádaných na trhu práce. Zvýšilo se také zapojení dívek.
V roce 2017 Člověk v tísni spolupracoval s 20 pilotními školami a dalších 13 škol bylo zahrnuto v programu na replikaci dobré praxe. Jedním z výsledků našich aktivit zaměřených na propojování zemědělských škol se zemědělskými podniky je 284 studentů, kteří si našli stáž v některém z těchto podniků.

Podpora kapacit Ministerstva školství
V tomto programu experti společnosti plní úlohu konzultační. Cílem je dosáhnout strukturálních změn a především navýšení schopností a kapacit odboru Ministerstva školství na centrální a jeho pobočkám na provinční úrovni v oblasti řízení a podpory fungování středních zemědělských škol.