SMS pomáhají spravovat vodní zdroje v Etiopii

Publikováno: 22. 3. 2017 Doba čtení: 2 minuty
SMS pomáhají spravovat vodní zdroje v Etiopii
© Foto: Monika Ticháčková

Nedostatek pitné vody je globálním problémem lidstva. Celkem 780 000 milionů lidí na planetě nemá přístup k pitné vodě. Každý den zemře přibližně 2200 dětí mladších pěti let na nemoci spojené s nedostatkem nezávadné vody. Voda je životodárná a přístup ke kvalitnímu zdroji je základním lidským právem a také základním předpokladem udržitelného rozvoje. Přístup k vodě dokáže zajistit také množství pracovních míst a tím podpořit ekonomiku v oblasti.

Dostupnost zdrojů pitné vody je v Etiopii jedna z nejnižších na světě. Pouze 43 % lidí disponuje přístupem k pitné vodě. Ve městech je dostupnost ke zdrojům téměř stoprocentní, ve venkovských oblastech má naopak přístup k nezávadné pitné vodě pouze 26 % obyvatelstva.


Okres Alaba je oblast v jižní Etiopii, která je sužována suchem a omezenými zdroji povrchové vody. Člověk v tísni v této oblasti zahájil své působení již před 10 lety. Zhruba polovina obyvatel neměla přístup k vodním zdrojům vůbec, v tom lepším případě chodili pro vodu k sousednímu vrtu. Vznikl tak projekt na zajištění udržitelného přístupu k pitné vodě. V rámci tohoto projektu byly opraveny nefunkční zdroje (hloubkové vrty) a byly vybudovány nové. Největší překážkou oprav případných poruch bývá zejména komplikovaná či zcela nefunkční komunikace mezi správci zdrojů a tamějšími úřady. „Dobrá správa vodní infrastruktury zahrnuje všechny složky místní a regionální administrativy, které by měly spolupracovat transparentním, nekorupčním a inkluzivním způsobem. To zahrnuje kromě státní správy i neformální komunitní uskupení a soukromý sektor,“ uvádí expert na oblast vody a sanitace, Jan Faltus z Člověka v tísni.

Takhle náš systém SMS funguje:

Již v rámci předešlého projektu byly poruchy zaznamenávány do evidence. Ve spolupráci s českým partnerem, firmou Hrdlička spol s r.o. vznikl jednoduchý software zvaný WaterReport, díky němuž úředníci obdrží pomocí internetové aplikace  SMS zprávu od správců zdroje a celý proces oprav je evidován a značně urychlen. Kromě toho projekt posiluje technické a administrativní kapacity a řeší také vysoký obsah fluoru v podzemní vodě.  V praxi se intervence projevuje výstavbou defluorizačních stanic a zaměřuje se také na inventarizaci vodních zdrojů, tedy vytvoření databáze technických údajů o jednotlivých zdrojích. WaterReport se stal komunikačním nástrojem, který zvyšuje efektivitu, transparentnost a odpovědnost za hospodaření s vodou v Etiopii. V letech 2014 a 2015 se projekt týkal deseti vesnic v rámci okresu Alaba. V Roce 2016 byl rozšířen o dalších 33 v tomtéž okrese.

Projekt bylo možno uskutečnit pouze díky finanční podpoře České rozvojové agentury a i když realizátorem je Člověk v tísni, WaterReport má být v budoucnu organizovaný výhradně místní samosprávou. Systém posiluje komunity a usnadňuje jejich aktivní účast ve veřejných záležitostech. Klíčová je tedy podpora a propagace místních orgánů a komunit. WaterReport získal podporu také dětského fondu OSN UNICEF a jiných institucí. Člověk v tísni vybavil úřad samosprávy potřebným vybavením. Technickou stránku zajišťuje geodetická společnost Hrdlička s.r.o.



Autor: Vendula Dosedělová

Související články