
Irák: Vzdělávání a praktické dovednosti
Děti a mladí lidé jsou jednou z těch nejohroženějších skupin v ozbrojených konfliktech. V důsledku vleklého konfliktu přibližně 3,2 milionu iráckých dětí školního věku do školy nechodí. Jsou tak mnohem více ohroženy dětskou prací, náborem do ozbrojených skupin, radikalizací nebo v případě dívek genderovým násilím a předčasnými sňatky. Proto zůstává vzdělávání a psychosociální podpora naší hlavní prioritou v Iráku.
Zaměřujeme se na řešení hlavních příčin nízké školní docházky, jako jsou nedostatečné pedagogické kapacity z hlediska počtu a kvalifikace pracovníků nebo finanční zátěž rodin studentů, které si nemohou dovolit platit školní pomůcky nebo dopravu.
Opravujeme proto zničené školy a jen v roce 2020 jsme tak podpořili 11 160 chlapců a dívek. Školám také poskytujeme vybavení, jako jsou nové učební pomůcky a potřeby pro učitele a studenty a také klimatizaci a topení pro extrémní irácké klima.
Poskytujeme finanční podporu místním dobrovolníkům, kteří žákům pomáhají a školíme učitele, aby svým žákům mohli poskytovat psychosociální podporu a pomohli jim tak lépe se vyrovnat s dopady války. Pro děti, které kvůli konfliktu zameškaly školu, organizujeme také doučování.
V roce 2020 jsme obnovili 20 škol a 2 nové školy jsme postavili. 12 z nich jsme plně vybavili systémy solárních panelů, abychom mohli bojovat s nedostatkem elektřiny v odlehlejších vesnicích.
Probíhající pomocNEBOUkončené projekty

Podpora služeb pro ohrožené vysídlené lidi

Rovné příležitosti vzdělávání pro děti v Havídže
Zaměřujeme se především na poskytování materiálů potřebným k vyučování na dálku pro děti, jejichž školy byly uzavřeny kvůli pandemii COVID-19.

Obnova škol a psychosociální pomoc
Distribuujeme učební pomůcky a materiály. Pořádáme neformální vzdělávací aktivity, včetně přípravných kurzů pro děti, které dlouhodobě ukončily školní docházku, a pomáháme zakládat sdružení rodičů i učitelů, abychom podpořili jejich zapojení do chodu školy. Součástí byla kampaň s názvem “Zpátky do školy!” Dále školíme učitele, abychom zlepšili jejich pedagogické dovednosti a tím zvýšili kvalitu celé výuky. Rovněž školíme učitele a sociální pracovníky, aby byli schopni identifikovat problémy a následně pomáhat dětem s posttraumatickými poruchami způsobenými válečným konfliktem. Takové děti totiž potřebují zvláštní a citlivý přístup, jehož cílem je zdravý emocionální a intelektuální rozvoj.

Improving Access to Education for Vulnerable Children Returning to Conflict-Affected Areas of Iraq

Program návratu do Ninive
V době pandemie COVID-19 jsme navíc 450 dětí podpořili v distančním vzdělávání a více než 240 učitelů získalo speciální sady a školení v rámci "Teach in Crisis Context". Pomohli jsme také založit 22 sdružení rodičů a učitelů.
Vždy klademe důraz na udržitelná řešení a zmírňování dopadů změny klimatu. Proto jsme nainstalovali 12 solárních panelů na střechy škol v této oblasti. Zaměstnancům škol jsme poskytli základní technické školení a školení o životním prostředí.

Školení a podpora občanské společnosti
Na jaře roku 2012 byl uspořádán ve spolupráci s iráckými filmaři a aktivisty první ročník filmového lidskoprávního festivalu Baghdad Eye, jehož cílem bylo aktivizovat občanskou společnost a informovat vládu, novináře, studenty i učitele škol o základních lidských právech. Festival byl podporván českým festivalem dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, a proto po jeho vzoru po projekcích probíhaly panelové diskuze a debaty, jež měly Iráčany motivovat k formulování a prezentaci vlastního názoru i ke konkrétním aktivitám přispívajícím ke změně. Hlavní část festivalu se konala v Bagdádu, regionální ozvěny pak například v Basře nebo Faluje.
Člověk v tísni v Iráku uplatňuje také metodologii domácího programu Jeden svět na školách, která při výuce využívá filmy a participativní přístupy. Organizace vyškolila učitele a mladé dobrovolníky, kteří na školách vedou hodiny za pomoci výukových filmových sad, pomáhají formovat názory mladých lidí a organizují volnočasové dobrovolné skupiny studentů. Ty se pak například snaží změnit problematické oblasti či prostředí škol, v čemž jim pomáhají místní organizace, podpořené malými granty Člověka v tísni.