
Irák: Vzdělávání a praktické dovednosti
Děti a mladí lidé jsou jednou z těch nejohroženějších skupin v ozbrojených konfliktech. Dlouhotrvající konflikt připravil o možnost vzdělání přibližně 1,22 milinu dětí v Iráku. Pokud děti nedocházejí do škol, zvyšuje se také riziko dětské práce, že se mladí přidají k ozbrojeným skupinám, nebo v případě dívek nuceného manželství. Proto je vzdělávání a psychosociální podpora v Iráku jednou z našich priorit.
Cílem našich vzdělávacích programů je řešit hlavní příčiny nízké školní docházky, jakou je například nedostatek počtu kvalifikovaných učitelů nebo finanční zátěž pro rodiny studentů, které jim nezvládají hradit školní pomůcky nebo jízdné. Opravujeme proto poničené školy a dodáváme jim potřebné vybavení, jako jsou nové výukové materiály a pomůcky pro učitele i žáky nebo klimatizace pro extrémně horká irácká léta. Učitelům-dobrovolníkům, kteří za svou práci nedostávají plat, dáváme speciální odměny. Školíme učitele a facilitátory, aby dokázali svým žákům dát tu správnou psychosociální podporu a pomohli jim se tak lépe vyrovnat s hrůzami, které během války prožily. Organizujeme pro děti doučování, aby dohnaly kvůli bojům zameškanou výuku.
Probíhající pomocNEBOUkončené projekty

Obnova škol a psychosociální pomoc
Distribuujeme učební pomůcky a materiály. Pořádáme neformální vzdělávací aktivity, včetně přípravných kurzů pro děti, které dlouhodobě ukončily školní docházku, a pomáháme zakládat sdružení rodičů i učitelů, abychom podpořili jejich zapojení do chodu školy. Součástí byla kampaň s názvem “Zpátky do školy!” Dále školíme učitele, abychom zlepšili jejich pedagogické dovednosti a tím zvýšili kvalitu celé výuky. Rovněž školíme učitele a sociální pracovníky, aby byli schopni identifikovat problémy a následně pomáhat dětem s posttraumatickými poruchami způsobenými válečným konfliktem. Takové děti totiž potřebují zvláštní a citlivý přístup, jehož cílem je zdravý emocionální a intelektuální rozvoj.

Školení a podpora občanské společnosti
Na jaře roku 2012 byl uspořádán ve spolupráci s iráckými filmaři a aktivisty první ročník filmového lidskoprávního festivalu Baghdad Eye, jehož cílem bylo aktivizovat občanskou společnost a informovat vládu, novináře, studenty i učitele škol o základních lidských právech. Festival byl podporván českým festivalem dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, a proto po jeho vzoru po projekcích probíhaly panelové diskuze a debaty, jež měly Iráčany motivovat k formulování a prezentaci vlastního názoru i ke konkrétním aktivitám přispívajícím ke změně. Hlavní část festivalu se konala v Bagdádu, regionální ozvěny pak například v Basře nebo Faluje.
Člověk v tísni v Iráku uplatňuje také metodologii domácího programu Jeden svět na školách, která při výuce využívá filmy a participativní přístupy. Organizace vyškolila učitele a mladé dobrovolníky, kteří na školách vedou hodiny za pomoci výukových filmových sad, pomáhají formovat názory mladých lidí a organizují volnočasové dobrovolné skupiny studentů. Ty se pak například snaží změnit problematické oblasti či prostředí škol, v čemž jim pomáhají místní organizace, podpořené malými granty Člověka v tísni.