Sjezd divoké řeky

Publikováno: 7. 8. 2018 Doba čtení: 4 minuty
© Foto: Aneta Budová

Mladým lidem poskytujeme podporu ve vzdělávání formou kariérního poradenství. Kariérní poradce se snaží motivovat dospívající, aby pokračovali ve svém vzdělávání a uplatnili se na trhu práce. Kromě toho mají možnost zapojit se do volnočasových aktivit. Tentokrát vyrazila naše berounská kolegyně Aneta se sedmi svými svěřenci zdolávat "divoké vody" řeky Berounky...

Řečeno s nadsázkou, neb Berounka má klidnou vodu, jako stvořenou pro první záběry pádel nezkušených vodáků. Přesto je vždy přívětivě sjízdná i v období takových tropů, jaké nás letos v létě potkaly… Tento fakt nám krásně nahrál k tomu, abychom si naplánovali 5 akčních dní na jejím horním toku- od Liblína po Roztoky u Křivoklátu…

Píše se pondělí 23.července a my se scházíme v kempu Na Kobylce v Liblíně, kde naše vodácké putování začne. Akční den nám všem začal již brzy ráno, kdy jsme se z různých koutů do místa setkání vydali...Vyjíždí se vlaky z Prahy, Berouna, Plzně a Rokycan…pokračuje se autobusem přes malebnou Radnici až do Liblína...pak ještě pár upocených kilometrů k řece a jsme tam…

Společné seznámení je rychlé- první stavba stanů i společné „polní kuchyně“ nás stmelí velmi rychle a první srandičky nás dají dohromady jakbysmet…Tábořiště stojí a první odměnou nám budiž vběhnutí do řeky naproti malebným liblínským skalám…

A vodácký trénink může začít.

Pod taktovkou zkušeného vodáckého lektora se učíme základy nejprve na suchu- vypadá to vtipně, ale je to potřeba. Většina účastníků totiž v lodi sedí poprvé a chytnout správně pádlo je také tak trochu fištron.

Sedáme do lodí a na klidném úseku zkoušíme první vodácké pokyny jako: „zaber“, „přitáhni“, „kontra“, „širokej“ atd. Pomalu se zvládáme na lodích otočit, zastavit, dokonce i vhodně zaparkovat :)

Jako večerní odměnu jsme si zvolili opékání buřtů a večer s kytarou u ohně. Usínáme příjemně unavení a na zítřejší den natěšení jak malí…

Sluníčko nás vytáhlo ze stanů brzy nad ránem, společně jsem posnídali v tábořišti a se sváčou na celý den a velkým očekáváním se vydali na náš první vodácký den…

Všechno jde skvěle, hladce, počasí nám každý den přeje…V průběhu pouštění se po proudu zastavujeme na koupačky i hry a soutěže ve vodě- včetně závodního lovení míčku, které všechny náramně baví…

Druhý den se ubytováváme v kempu U Mloka, opět rozkládáme naše hadrová obydlí a pouštíme se do gastronomického pokusu- kuchtíme špagety pro deset lidí...Večerní program není proč měnit- všichni se těší na oheň i kytaru, kluci dotáhli dříví, takže proč ne…a jako druhá véča nám přijdou brambory na ohni ideální…

A je tu další den, s ním opět skvělé počasí a opět natěšená nálada…někde trochu únava, sem tam nějaká ta spáleninka od sluníčka, ale nic nás nezastaví- vzájemně se zmastíme faktorem, nasadíme kloubouky a čepice, doplníme vody v lahvích a hurá zase o kus dál..

Nad řekou se nám objevuje nádherná zřícenina hradu Krašov, kterou nemůžeme nechat bez návštěvy a tak se drápeme vstříc vrcholu skály počasí-nepočasí...pak můžeme pokračovat…další koupání, blnutí, „soulodění“ a první jezy…všechno nám jde. Jsme nezastavitelní! :)

Další cíl je v Kempu ve Skyryjích, kde zůstaneme na dvě noci. V plánu máme totiž výlet na úžasná Skryjská jezírka a taky chceme zkusit paddle boardy a nafukovací kajak, který vezeme s sebou. Výlet hned po snídani a odpolední klání u vody se nám jeví jako ideální…

Před koncem druhého dne ještě všechny pasovat na vodáky originálním rituálem…pomazání bahnem, zasypání trávou, ošlehání vrbovou větví a pádlem jedna přes zadek

Sedí se u ohně dlouho..zpívá se a nikomu se nechce zalézt do stanu, i když padáme únavou…teplá letní noc na břehu Berounky a stíny na skalách…

Poslední den nás čeká na vodě už jen do poledne a poslední etapa do Kempu na Višňovou. Jeden z nejkrásnějších úseků…všichni se kochají a občas je mezi našimi loděmi na řece i ticho.

Na Višňové končíme, vytaháme a naložíme lodě…ještě poslední rozloučení se společně strávenými dny- diplomy za zvláštní zásluhy pro každého….Co na tom, že to je třeba přijetí vodáckých hygienických zásad pro holky- 3 dny bez sprchy nebo nejkrásnější opálení na Berounce pro Toma, který vypadá, že má na sobě stále triko i šortky :)

Malou připomínkou nám všem bude přívěšek pádla a velkou vzpomínkou nám všem zůstane celá řeka…Někteří už se dožadují toho, kdy se pojede zase….No na termín je ještě brzy, ale že se pojede, to už víme zcela jistě :)

Nasedá se v Roztokách do vlaku, je nás stejný počet jako na začátku, máme všechny končetiny a skóre je jen jeden utopený šátek a kšiltovka. Vyhodnocujeme to jako: skvělé! :)