Člověk v tísni  Vzdělání a osvěta  Anna Šabatová: Inkluzivní vzdělávání je jediná cesta proti životu v segregované společnosti

Anna Šabatová: Inkluzivní vzdělávání je jediná cesta proti životu v segregované společnosti

Foto:  Anna Pecková

Nová ombudsmanka Anna Šabatová má z předlistopadové minulosti jednu důležitou zkušenost. Jako členka disentu zažila, co to je být ve společnosti menšinou. Právě pomoc lidem, kteří z nějakého důvodu nepatří do hlavního společenského proudu, je jí velmi blízká. Děti se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním nevyjímaje.

V Kanceláři veřejného ochránce práv jste působila už v letech 2001–2007 jako zástupkyně ombudsmana Otakara Motejla. V letošním roce jste se do úřadu vrátila. V čem se změnila situace v oblasti lidských práv za těch několik let?

Vztáhnu to k činnosti ochránce. V ní je problematika lidských práv mnohem více zastoupena, než tomu bylo v prvních letech existence této instituce. Souvisí to s rozšířením působnosti ochránce, ať už jde o ochranu osob omezených na svobodě a prevenci špatného zacházení s nimi, ochranu před diskriminací, nebo dohled nad vyhošťováním cizinců a podobně. Obecně bych řekla, že k porušování lidských práv v demokratické společnosti nedochází záměrně či s vědomým úmyslem práva porušit. Jde vždy více či méně o necitlivý výkon veřejné moci, opomenutí, neprofesionalitu v sociálních službách nebo dlouhodobě přetrvávající stereotypní pohled společnosti. Často porušení práv nemá jasnou a pro každého na první pohled rozpoznatelnou podobu.

Mění se pohled na základní práva?

Ano, mění. Třeba před deseti lety, když ještě neexistovala Úmluva o právech lidí se zdravotním postižením, brali bychom samozřejmě jako porušení základních práv, kdyby se s lidmi v ústavní péči nějak špatně zacházelo, někdo by je tam omezoval nebo trestal nebo by dostávali špatnou stravu. Česká společnost se ale ještě nedívala tak kriticky na samotný fakt, že lidé stráví celý život v instituci. Po při­stoupení k Úmluvě musíme i toto nahlížet kriticky a snažit se to změnit.

Nebo jiný příklad. Před třinácti lety, když jsme začínali v Kanceláři prošetřovat první případy odnímání dětí, pracovníci sociálněprávní ochrany si nekladli příliš otázky, kdy už je zásah do rodinného života oprávněný a kdy je nepřiměřený. Dnes se vlastně do nového občanského zákoníku promítla judikatura Evropského soudu pro lidská práva, nálezy Ústavního soudu a sjednocující stanovisko Nejvyššího soudu a daleko větší důraz se klade na preventivní sociální práci s rodinou. A tak bych mohla pokračovat. Důležité je o lidských právech mluvit, zajímat se o ně a dohlížet na jejich ochranu.

Ve funkci Veřejné ochránkyně práv působíte několik měsíců. Co se vám jeví jako stěžejní téma a na co se chcete v nejbližší době soustředit?

Je mou povinností věnovat se všem problémům, s nimiž se na mne lidé obrátí a které jsou v působnosti veřejného ochránce práv. Nemohu si vybírat a řešit jen něco. Nikdy jsem ale nezastírala, že jsou mi obzvlášť blízká témata týkající se ochrany práv osob omezených na svobodě a prosazování práva na rovné zacházení. Zvlášť u diskrimi­nace jsem přesvědčena, že ve společnosti stále přežívá spousta předsudků, které vedou k tolerování nerovného zacházení. Oběti diskriminace se v takové atmosféře mnohdy ani nechtějí bránit, aby svou situaci ještě nezhoršily. To není správné. Považuji proto za důležité snažit se překonávat stereotypy, měnit přístup politiků i celé společnosti k těmto tématům.

Česká republika je dlouhodobě kritizována za nerovné podmínky ve vzdělávání. V čem vidíte největší problém? Co se daří měnit? Je možné někde přidat?

Každé dítě má stejné právo na vzdělání. Samozřejmě ne každý se stane lékařem či inženýrem, ale na začátku života by stát měl všem dětem garantovat stejnou šanci. Je nepřípustné, aby stát zasahoval do života budoucích generací tím, že určitým dětem bude klást překážky v přístupu ke vzdělání. Mění se to pomalu, ale v souvislosti se současnou vládou a činností ministra pro lidská práva vnímám naději na možný posun k lepšímu. Ne­po­chybně bych více hovořila o rovných šancích ve vzdělání se zřizovateli škol a rodiči všech dětí. Tam často vidím obavy ze změn systému. Mělo by jasně zaznít, že rovné šance ve vzdělání jsou výhodné pro celou společnost, z lidského i ekonomického hlediska.

Často se mluví o inkluzivním vzdělávání jako o způsobu naplnění spravedlivého vzdělávání. V čem spatřujete jeho výhody a jaká jsou podle vás rizika spojená s jeho zaváděním do praxe?

Inkluzivní vzdělávání považuji za jedinou cestu, pokud nechceme žít v segregované společnosti. Děti se už od malička učí vnímat odlišnost jako něco přirozeného, rozšiřují si své sociální vnímání a sociální citlivost. To je něco, co naší společnosti trochu chybí. Překvapují nás projevy nejrůznějšího extremismu, ale i ten pramení z neschop­nosti chápat a respektovat odlišnosti a z předsudků. Právě překonávání předsudků ve společnosti považuji za nejobtížnější část zavádění inkluziv­ního vzdělávání. Vlastně je to jediné riziko, které v souvislos­ti s inkluzivním vzděláváním vidím. Nejde totiž o finanční náklady – co ušetříme na segregovaném vzdělávání, můžeme přesunout do inkluzivního. Hlavně je potřeba začít, netrávit čas hledáním dalších a dalších možných rizik a nechávat vyrůstat další generace bez možnosti řádného vzdělání. Největší nebezpečí vidím v tom, že celá řada pedagogů není na tento model vzdělávání připravena. Přitom učitel je základním stavebním kamenem celého systému. Bez jeho fundovanosti, nasazení a náležitého ohodnocení nemůže model inkluzivního vzdělávání nikdy fungovat.

V současné době se projednává novela školského zákona, která by mimo jiné měla změnit podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jaký dopad do každodenního života škol by podle vás přijetí návrhu novely přineslo?

Sebelepší zákon nezajistí rovnost a spravedlnost. Vždy bude záležet na mnoha faktorech a především na lidech (ne vždy právnících), kteří budou školský zákon aplikovat v praxi. Novela, kterou jsem měla možnost připomínkovat, je nepochybně dobrým začátkem. Je srozumitelná a má myšlenku, což je v dnešní době jev, troufám si říci, víceméně sporadický. Je mi sympatické, že míra podpory pro každého žáka bude hledána na individuální bázi. Děti se přestanou zbytečně nálepkovat do třech kategorií a vyjasní se práva a povinnosti, a tím i odpovědnost jednotlivých aktérů (školy, poradenského zařízení, dětí a rodičů). Na druhou stranu je účinnost novely stanovena až na rok 2017, s čímž nesouhlasím. Každý rok čekání prohlubuje neutěšený stav tisíců dětí. Také nesouhlasím s rozšiřováním kapacity nultých ročníků. Stát musí zaměřit své úsilí na budování mateřských škol. Tam vidím budoucnost rovných příležitostí.

Co si myslíte o situaci, kdy náš vzdělávací systém, potažmo školy, nutí rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami platit z vlastních zdrojů asistenta pedagoga?

To je jen jeden z příznaků toho, že naše základní školství není nastaveno na existenci různorodého prostředí a neumí s ním pracovat (lidsky, organizačně i finančně). Základní vzdělávání je přece bezplatné. Jelikož na asistenci často doplácí rodiče dětí se zdravotním postižením, může jít podle konkrétních okolností o diskriminaci, neboť u dětí bez postižení taková potřeba nevzniká. Rodiče se mohou u soudu domáhat upuštění od diskriminace a odstranění následku nepříznivého jednání. Za určitých okolností mohou žádat i přiměřené zadostiučinění v penězích. Rodiče však této cesty nevyužívají. Buď z neznalosti, anebo z obavy před zhoršením vztahu ve škole či na úřadě. Chápu i jejich nedůvěru v soudní systém, který rozhoduje těžkopádně a pomalu. Znám ale dobře příběh maminky jednoho autisty, která se nevzdala a dotáhla to až k Ústavnímu soudu. Negativní rozhodnutí soudu v jejím případě považuji za kraj­ně nešťastné. Paní však podává stížnost k Evropskému soudu pro lidská práva. Jsem přesvědčena, že vyhraje, a držím jí palce. Svým stanoviskem ji ve Štrasburku podpořím.

Jakou školu byste si přála pro svá vnoučata?

Při této otázce mě napadají otřepaná klišé, kterým bych se chtěla vyhnout. Ale dobře. Určitě bych si přála, aby škola rozvíjela jejich přirozenou zvídavost, nehodnotila podle výsledku na škále 1 až 5, ale aby brala v potaz úsilí, které do práce vkládají, a hodnotila i celou cestu, kterou děti urazily od bodu A do bodu B. To dosud v českém školství postrádám. Chtěla bych, aby je škola naučila úctě k druhým a nenucenou cestou ukázala, že každý člověk má své přirozené místo pod sluncem a může se rozvíjet, pokud k tomu má vytvořeny podmínky. A samozřejmě, aby jednou na čas strávený ve škole vzpomínaly rády.

Článek vyšel v třetím čísle časopisu Škola all inclusive, který vznikl v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR

 

Autor: Tomáš Habart

Sdílejte nás:

Další...

Pozvánka na diskuzi: Je maturita úspěchem žáka, nebo rodičů?

Pozvánka na diskuzi: Je maturita úspěchem..

Od: 09.12.2016 17:00
Do: 09.12.2016 19:00
Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Škola pro studenty, ne studenti pro školu

Škola pro studenty, ne studenti pro školu

Od: 09.12.2016 09:30
Do: 09.12.2016 12:30
Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Uprchlická nebo mediální krize? Obraz uprchlíků a migrantů v českých a německých médiích

Uprchlická nebo mediální krize? Obraz..

Od: 06.12.2016 19:00
Do: 06.12.2016 20:30
Migrace; Vzdělání a osvěta;

Kalendář

Jeden svět na školách pořádá konferenci Mediální obraz rozvojových témat

Jeden svět na školách pořádá konferenci..

16. listopadu 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek
12. ročník Příběhů bezpráví připomene osudy lidí, kteří opustili své domovy

12. ročník Příběhů bezpráví připomene..

31. října 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek
Vyhlašujeme 2. ročník soutěže Hledá se LEADr.

Vyhlašujeme 2. ročník soutěže Hledá se LEADr.

19. října 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek

Jeden svět na školách pořádá konferenci Mediální obraz rozvojových témat

Jeden svět na školách pořádá konferenci..

16. listopadu 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek
12. ročník Příběhů bezpráví připomene osudy lidí, kteří opustili své domovy

12. ročník Příběhů bezpráví připomene..

31. října 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek
Vyhlašujeme 2. ročník soutěže Hledá se LEADr.

Vyhlašujeme 2. ročník soutěže Hledá se LEADr.

19. října 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek

Přečtěte si nový zpravodaj Světové školy

Přečtěte si nový zpravodaj Světové školy

5. října 2016
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Článek
Martina získala ve třídě kamarády

Martina získala ve třídě kamarády

22. září 2016
Česká republika;
Sociální práce; Vzdělání a osvěta;

Článek
Výsledky Studentských voleb do krajských zastupitelstev

Výsledky Studentských voleb do krajských..

22. září 2016
Vzdělání a osvěta;

Článek

Kampaň Proti ztrátě paměti - Praha 27. 6. 2013

Kampaň Proti ztrátě paměti - Praha 27. 6...

28. června 2013
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Galerie
Výuka mongolských farmářů

Výuka mongolských farmářů

20. ledna 2013
Mongolsko;
Humanitární a rozvojová pomoc; Vzdělání a osvěta;

Galerie
DR Kongo: Vzdělání

DR Kongo: Vzdělání

8. srpna 2012
DR Kongo;
Humanitární a rozvojová pomoc; Vzdělání a osvěta;

Galerie

Konference 2011/3 EU-Russia Civil Society Forum

Konference 2011/3 EU-Russia Civil Society..

8. srpna 2012
Rusko;
Vzdělání a osvěta;

Galerie
Etiopie 2011 - reportáž z venkova

Etiopie 2011 - reportáž z venkova

8. srpna 2012
Etiopie;
Humanitární a rozvojová pomoc; Vzdělání a osvěta;

Galerie
Běh pro Afriku - ZŠ  Drtinova

Běh pro Afriku - ZŠ  Drtinova

8. srpna 2012
Vzdělání a osvěta;

Galerie

Slavnostní vyhlášení ceny Gratias Tibi

Slavnostní vyhlášení ceny Gratias Tibi

11. června 2014
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Video
Otroci

Otroci

28. ledna 2013
Vzdělání a osvěta;

Video
Voda

Voda

28. ledna 2013
Vzdělání a osvěta;

Video

Sen

Sen

28. ledna 2013
Vzdělání a osvěta;

Video
Dovolená

Dovolená

28. ledna 2013
Vzdělání a osvěta;

Video
Course pour l'Afrique 2014

Course pour l'Afrique 2014

28. ledna 2013
Vzdělání a osvěta;

Video

Uprchlická nebo mediální krize? Obraz uprchlíků a migrantů v českých a německých médiích

Uprchlická nebo mediální krize? Obraz..

Od: 06.12.2016 19:00
Do: 06.12.2016 20:30
Migrace; Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Škola pro studenty, ne studenti pro školu

Škola pro studenty, ne studenti pro školu

Od: 09.12.2016 09:30
Do: 09.12.2016 12:30
Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Pozvánka na diskuzi: Je maturita úspěchem žáka, nebo rodičů?

Pozvánka na diskuzi: Je maturita úspěchem..

Od: 09.12.2016 17:00
Do: 09.12.2016 19:00
Vzdělání a osvěta;

Kalendář

novější Stránka
z 25
starší
Více novinek
Odběr RSS

Kontakt

Člověk v tísni, o. p. s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
E-mail: mail@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 400

Pro média
media@clovekvtisni.cz
Tel.: +420 222 350 811
Tel.: +420 777 787 943

Kontakt pro dárce
dary@clovekvtisni.cz
Tel.: 226 200 439

Další kontakty

O nás

Jak pomoci

Co děláme

Kde nás najdete

Naše další stránky

Program Migrace

Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a tak přispívat k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

http://migration4media.net/

NAMA . Výrobky z Namibie

Projekt NAMA podporuje chráněnou dílnu Karas Huisen Crafts na jihu Namibie. Dílna dává práci a obživu asi padesáti ženám a jejich rozvětveným rodinám a vyrábí produkty z tradičních afrických materiálů. Jejich prodejem v České republice pomáhá projekt NAMA svobodným matkám a pěstounkám dětí, jejichž rodiče zemřeli na AIDS, nalézt sílu postavit se na vlastní nohy.

http://www.nama.cz/

Festival Jeden svět

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který pořádá společnost Člověk v tísni, je v současnosti největším dokumentárním festivalem s tematikou lidských práv na světě.

http://www.jedensvet.cz

Rozvojovka

Předáváme informace o rozvojové pomoci a globálních problémech.

Pořádáme konference, vydáváme informační bulletin a pravidelné tématické přílohy v tisku, spolupracujeme s médii, odborníky i studenty, účastníme se hudebních festivalů s informačním stánkem, pořádáme výstavy, debaty, semináře a soutěže

http://www.rozvojovka.cz

Varianty

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV).

Hlavní cíle programu Varianty:

  • Podpora inkluzivního prostředí a otevřeného klimatu ve školách.
  • Výchova ke globálního zodpovědnosti.

http://www.varianty.cz/index.php

Skutečný dárek

Sbírku Skutečná pomoc jsme založili, abychom mohli systematicky a efektivně pomáhat v chudších zemích světa. Chudoba a s ní spojené problémy rozvojového světa totiž ročně zabijí více lidí než přírodní katastrofy a války dohromady. To se navíc odehrává na okraji mediálního zájmu.

http://www.skutecnydarek.cz/

Jeden svět na školách

Vzdělávací program Jeden svět na školách je jedním z dlouhodobých projektů společnosti Člověk v tísni. Už dvanáct let přinášíme do škol dokumentární filmy a další audiovizuální materiály jako plnohodnotnou výukovou pomůcku.

Snažíme se současný svět a novodobou historii nejenom popisovat, ale především vykreslit v souvislostech.

http://www.jsns.cz/