Člověk v tísni  Co mě doučilo doučko

Co mě doučilo doučko

Foto: archiv pobočky

Skoro přesně za měsíc opustím svůj pracovní stůl, „svoje“ děti a začnu se učit úplně novým věcem. Nedá mi to, abych si trošku nezabilancovala a nepodělila se o to, co mě samotnou doučko doučilo.

 Ten pocit, když chcete diktovat dítěti diktát a zjistíte, že sami nevíte, jaké I – Y byste doplnili nebo jak mu nějaké slovo vysvětlit, (když se nedej bože zeptá) protože netušíte, co to je… To je fakt trapas. Často píšeme o tom, co se vede „našim“ dětem, kam se posouvají, ale s úžasem jsem zjistila, že proces je oboustranný, a že já sama jsem se toho, díky času strávenému s dětmi, spoustu naučila a to nejen z učebnic a pracovních sešitů, ale také a hlavně, od nich samotných.

 Na základní škole jsme asi všichni většinou hlavně obraceli oči v sloup a fakt nechápali „k čemu nám tohle jako bude?“ Dítě má většinou jiné starosti, než se zabývat souvislostmi mezi stavbou slova a vyjmenovanými slovy. Když ale chcete, aby se někam posunulo, musíte mu ty souvislosti jednoduše odkrýt. Všechno je pak jasnější, všechno jde poté lépe. Najednou chápe věci, které nechápalo, najednou dostane jedničku a učitelka ho pochválí.

 Naučila jsem se dobře hrát, protože vyjmenovaná slova zahraná pantomimou, na ta se prostě nezapomíná. Když jsme u těch vyjmenovaných slov. Víte, co je to vyza? Vyza velká je považována za největší sladkovodní rybu. Konečně jsem se naučila, kdy se píše mě a kdy mně. Ukázala jsem dětem lysku a zjistila konečně, že je to vlastně taková černá kachna. Naučila jsem se fígle na zapamatování násobilky devíti. Schválně, zkuste si to. Zvedněte obě ruce a dejte si příklad. Třeba 9 x 4. Jedeme zleva, odpočítáme čtvrtý prst. Ten schováme – vlevo od něj máme zvednuté tři, vpravo od něj šest. Výsledek je tedy 36. S Eliškou jsem konečně pochopila některé ty zákony fyziky, které jsem se na základce prostě jen nadrtila a dysfatik Pepa mě naučil vnímat, poslouchat a rozumět tak trochu „jiné řeči“. S Ondrou jsem se dozvěděla, že Indie nebyla vždycky tak špinavá, protože archeologové našli stopy koupelen a dokonce už splachovacích záchodů z období starověké Indie.  S „mojí“ malou skupinkou druháčků jsme si četli o zvířatech a já kvůli nim začala koukat na dokumenty, protože  jsem je chtěla vždycky překvapit nějakou zajímavostí. Malý žralok písečný např. je predátorem už do „bříška“. Sežere už v něm své sourozence a následně vajíčka, takže místo možných 6 - 7 žraloků se narodí vždy jen jeden resp. dva, protože samice má dvě dělohy. V hodinách jsem našla násobilku pěti a připodobnila si je k velké pizze. Naučila jsem se vidět to, co se do nich snažíme „nacpat“ ve školách, v souvislostech. Naučila jsem se být trpělivá a zvídavá. Pochopila jsem, že když vás něco baví, jde to opravdu samo.

Přála bych všem dětem, aby měli učitele, kteří je budou chtít nadchnout, kteří v nich budou vzbuzovat zájem a nadšení a kteří budou stát o to, aby naopak děti vzbuzovaly zájem a nadšení v nich. Přála bych jim rodiče, kteří budou mít čas a chuť sednout si s nimi s knížkou, zahrát si pexeso nebo chodit na procházky, aby jim mohli ukázat na řece lysky.

A chci všem dětem, se kterými jsem se v rámci své práce u Člověka v tísni potkala poděkovat za to, že mě doučily tolik věcí a budu tak díky nim jednou třeba dobrá máma a dobrý učitel.

 

Autor: Jana Chroustovská, koordinátorka Podpory vzdělávání

Sdílejte nás:

Další...

Storyslam 2017

Storyslam 2017

Od: 20.03.2017 10:00
Do: 20.03.2017 22:00
Langhans;

Kalendář
Navštívili jsme biopark teplického Gymnázia

Navštívili jsme biopark teplického Gymnázia

7. března 2017
Bílina
Sociální práce;

Článek
Kavárna uzavřena pro veřejnost

Kavárna uzavřena pro veřejnost

Od: 02.03.2017 10:00
Do: 19.03.2017 20:00
Langhans;

Kalendář

Martin Ryšavý: Tudy cesta nevede (film a diskuze)

Martin Ryšavý: Tudy cesta nevede (film a..

Od: 28.02.2017 18:00
Do: 28.02.2017 20:00
Česká republika;
Langhans;

Kalendář
Inkluze dětí - cizinců: Jak na to podle Britů

Inkluze dětí - cizinců: Jak na to podle Britů

Od: 28.02.2017 17:30
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Učení bez mučení aneb Učení hrou

Učení bez mučení aneb Učení hrou

28. února 2017
Bílina
Sociální práce;

Článek

Navštívili jsme biopark teplického Gymnázia

Navštívili jsme biopark teplického Gymnázia

7. března 2017
Bílina
Sociální práce;

Článek
Učení bez mučení aneb Učení hrou

Učení bez mučení aneb Učení hrou

28. února 2017
Bílina
Sociální práce;

Článek
Eman Cipace je bratrem Karla Cipace a taky chodí na Klub matek

Eman Cipace je bratrem Karla Cipace a taky..

24. února 2017
Česká republika;
Ústí nad Labem
Sociální práce;

Článek

Dzud v Mongolsku zabíjí dobytek. Člověk v tísni pomáhá místním pastevcům již druhou zimu

Dzud v Mongolsku zabíjí dobytek. Člověk v..

23. února 2017
Mongolsko;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Olomoucká pobočka slaví 10 let

Olomoucká pobočka slaví 10 let

23. února 2017
Česká republika;
Olomouc
Sociální práce;

Článek
Jak ze ZŠ na SOU po 9 letech povinné školní docházky

Jak ze ZŠ na SOU po 9 letech povinné..

22. února 2017
Karlovy Vary
Sociální práce;

Článek

Skupinové doučování

Skupinové doučování

24. února 2017
Sociální práce;

Galerie
Podpora zemědělství v DR Kongo

Podpora zemědělství v DR Kongo

20. února 2017
DR Kongo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie
Boj s bodvýživou v Jižním Súdánu

Boj s bodvýživou v Jižním Súdánu

6. února 2017
Jižní Súdán;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie

Distribuce pomoci v Avdějevce, únor 2017

Distribuce pomoci v Avdějevce, únor 2017

3. února 2017
Ukrajina;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie
Veolia: Voda pro Afriku

Veolia: Voda pro Afriku

25. ledna 2017
Etiopie;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie
Boj s městskou chudobou v Afghánistánu

Boj s městskou chudobou v Afghánistánu

6. ledna 2017
Afghánistán;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie

Pomoc Člověka v tísni v Jižním Súdánu

Pomoc Člověka v tísni v Jižním Súdánu

6. února 2017
Jižní Súdán;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Video
15 let Člověka v tísni v Afghánistánu

15 let Člověka v tísni v Afghánistánu

23. ledna 2017
Afghánistán;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Video
Příběh devítileté Simy: Příběh vzdělávání v Sýrii

Příběh devítileté Simy: Příběh vzdělávání..

14. prosince 2016
Sýrie;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Video

Emma Smetana podporuje Skutečný dárek

Emma Smetana podporuje Skutečný dárek

8. prosince 2016
Kambodža;
Humanitární a rozvojová pomoc; Klub;

Video
10 let Člověka v tísni v Gruzii

10 let Člověka v tísni v Gruzii

6. října 2016
Gruzie;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Video
Pomozte splnit sen dětem a rodičům z Kulufa

Pomozte splnit sen dětem a rodičům z Kulufa

19. července 2016
Etiopie;
Humanitární a rozvojová pomoc; Klub;

Video

Výstava ženy světa

Výstava ženy světa

Od: 01.02.2017 10:00
Do: 28.02.2017 20:00
Langhans;

Kalendář
Inkluze dětí - cizinců: Jak na to podle Britů

Inkluze dětí - cizinců: Jak na to podle Britů

Od: 28.02.2017 17:30
Česká republika;
Vzdělání a osvěta;

Kalendář
Martin Ryšavý: Tudy cesta nevede (film a diskuze)

Martin Ryšavý: Tudy cesta nevede (film a..

Od: 28.02.2017 18:00
Do: 28.02.2017 20:00
Česká republika;
Langhans;

Kalendář

Kavárna uzavřena pro veřejnost

Kavárna uzavřena pro veřejnost

Od: 02.03.2017 10:00
Do: 19.03.2017 20:00
Langhans;

Kalendář
Storyslam 2017

Storyslam 2017

Od: 20.03.2017 10:00
Do: 20.03.2017 22:00
Langhans;

Kalendář
novější Stránka
z 368
starší
Více novinek
Odběr RSS

Podpořte nás

Chci pomoci

Odběr novinek

Pomocí RSS

E-mailem

Kalendář

Další akce


Pracovní příležitosti

Další pracovní příležitosti


Kontakt

Člověk v tísni, o. p. s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
E-mail: mail@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 400

Pro média
media@clovekvtisni.cz
Tel.: +420 222 350 811
Tel.: +420 777 787 943

Kontakt pro dárce
dary@clovekvtisni.cz
Tel.: 226 200 439

Další kontakty

O nás

Jak pomoci

Co děláme

Kde nás najdete

Naše další stránky

Rozvojovka

Předáváme informace o rozvojové pomoci a globálních problémech.

Pořádáme konference, vydáváme informační bulletin a pravidelné tématické přílohy v tisku, spolupracujeme s médii, odborníky i studenty, účastníme se hudebních festivalů s informačním stánkem, pořádáme výstavy, debaty, semináře a soutěže

http://www.rozvojovka.cz

Program Migrace

Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a tak přispívat k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

http://migration4media.net/

Skutečný dárek

Sbírku Skutečná pomoc jsme založili, abychom mohli systematicky a efektivně pomáhat v chudších zemích světa. Chudoba a s ní spojené problémy rozvojového světa totiž ročně zabijí více lidí než přírodní katastrofy a války dohromady. To se navíc odehrává na okraji mediálního zájmu.

http://www.skutecnydarek.cz/

Festival Jeden svět

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který pořádá společnost Člověk v tísni, je v současnosti největším dokumentárním festivalem s tematikou lidských práv na světě.

http://www.jedensvet.cz

NAMA . Výrobky z Namibie

Projekt NAMA podporuje chráněnou dílnu Karas Huisen Crafts na jihu Namibie. Dílna dává práci a obživu asi padesáti ženám a jejich rozvětveným rodinám a vyrábí produkty z tradičních afrických materiálů. Jejich prodejem v České republice pomáhá projekt NAMA svobodným matkám a pěstounkám dětí, jejichž rodiče zemřeli na AIDS, nalézt sílu postavit se na vlastní nohy.

http://www.nama.cz/

Jeden svět na školách

Vzdělávací program Jeden svět na školách je jedním z dlouhodobých projektů společnosti Člověk v tísni. Už dvanáct let přinášíme do škol dokumentární filmy a další audiovizuální materiály jako plnohodnotnou výukovou pomůcku.

Snažíme se současný svět a novodobou historii nejenom popisovat, ale především vykreslit v souvislostech.

http://www.jsns.cz/

Varianty

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV).

Hlavní cíle programu Varianty:

  • Podpora inkluzivního prostředí a otevřeného klimatu ve školách.
  • Výchova ke globálního zodpovědnosti.

http://www.varianty.cz/index.php