Člověk v tísni  Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

Foto: Člověk v tísni

„A setkala jste se někdy třeba s rasismem?“ přiletí na novinářku Fatimu Rahimi další otázka z lavic, kde sedí přes dvacet středoškoláků. „Když jsme přišli do Česka, o Afghánistánu nikdo nic nevěděl, tak se lidi spíš ptali, co jsme zač. Po 11. září 2001 jsem byla za teroristku a od minulého roku mi nadávají do špinavých migrantek,“ odpovídá perfektní češtinou mladá novinářka, která v 90. letech přišla coby uprchlice se svou rodinou do ČR, a dodává, že takové věci jí lidé píšou po internetu, do očí jí je zatím nikdo neřekl. Na její odpověď žáci reagují různě, někdo ztichne, někdo se zarazí, ale otázky se sypou dál. Právě probíhá poslední část workshopu Mediální gramotnost a mezinárodní migrace.

Zmíněný workshop byl součástí vzdělávacího projektu Jak rozumět mediálním sdělením o migraci a uprchlících, který nabídl žákům z několika středních škol v České republice možnost kriticky se podívat na různé typy mediálních sdělení a také možnost s nimi pracovat. V rámci toho projektu, který podpořilo Ministerstvem kultury ČR, proběhlo několik workshopů na středních školách, exkurze a workshop o práci novináře přímo v Českém rozhlasu. Učitelům a učitelkám, kteří by se chtěli mediálním vzdeláváním (a migrací) zabývat je k dipozici také příručka Jak rozumět mediálním sdělením o migraci? Příručka obsahuje vedle zarámování Česka do globální mapy mezinárodní migrace i přehled základního migračního pojmosloví a jejich významů a diskusi mediálního diskurzu migračních témat v tuzemských médiích. Věnuje se tématu mezinárodní ochrany a uprchlictví, jelikož je to velice aktuálním jak společenským tak i mediálním tématem. V příručce mohou učitele dále najit praktické a interaktivní materiály na dané téma, které mohou být využívány ve výuce. Nedílnou součástí příručky je slovník migračních pojmů a přehled různých informačních portálu o migraci.

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola je součástí širšího vzdělávacího komplexu. Část školy je rozložená v půvabné parkové části města, kde staré školní budovy z přelomu 19. a 20. století střídají modernější prosklené stavby. Zmíněný workshop tu třetí listopadovou středu absolvovali žáci středoškolského maturitního ročníku dvou oborů – grafického designu a informačních technologií. „Výchova k mediální gramotnosti je něco, co se dnes na školách často podceňuje. Líbilo se nám, že to, co nabízí Člověk v tísni, bylo koncipováno jako workshop, takže si žáci mohli leccos vyzkoušet prakticky,“ vysvětluje vedoucí učitel Pavel Hroza, proč se ve Varnsdorfu rozhodli pozvat lektorky z Programu migrace společnosti Člověk v tísni. Jeho slova potvrzuje i Tomáš, který se přihlásil jako dobrovolník hned na první aktivitu. Ta se zaměřuje na to, kolik informací se může ztratit v průběhu přenosu od zdroje k přijímači.

Za informací je třeba jít víc do hloubky

Při této aktivitě jde o to ukázat různorodost interpretací zdánlivě „jasného“ sdělení na příkladu jednoduchého obrázku. Tomášovým úkolem bylo přetlumočit ho ostatním tak, aby následně sami namalovali obrázek co nejpřesněji, aniž by se na cokoliv doptávali. V následné diskusi studenti řešili, jestli se může dezinterpretace při přenosu informací stávat i v médiích, co to může pro výslednou podobu mediálního sdělení znamenat a jestli se lze zkreslení v médiích nějak vyvarovat. Celkem tříhodinový workshop se skládá z podobných aktivit, kde se žáci učí porozumět základním principům fungování médií, jako je selektivita informací a nutné zkreslení, k němuž při mediálním sdělení dochází, role a význam vizuálů nebo práce s titulkem. Všechny aktivity jsou interaktivní a zapojují žáky například do tvorby titulků k fotografiím nebo do hry na tiskovou agenturu. Zejména část, kdy si žáci ve skupinkách vytvářeli tři různé titulky k fotografii, je velmi bavila.

Osoba novináře je přítomná ke každé aktivitě, aby autenticky doplnila, jak to funguje v praxi. „Je těžké informace o migraci přenášet do škol, protože žáci v tomhle věku řeší spoustu jiných starostí, a mám pocit, že tu situaci sledují jen okrajově. Spíš čtou jen titulky a za informací nejdou příliš do hloubky. Na tomto workshopu jsem proto ocenila, že se žáci nejen dozvěděli něco nového, ale i to, jak mohou s médii lépe pracovat. Jak se v dnešním mediálním světě vyznat se totiž zatím komplexně neučí,“ hodnotí workshop Margita Hryzáková, třídní učitelka žáků oboru grafický design.

BBC V PERŠTINĚ VYVOLALO U ŽÁKŮ SENZACI

 V závěrečné části workshopu má novinář/novinářka prostor představit svou práci blíže a komplexněji. Fatima Rahimi se rozhodla kromě svého osobního příběhu přiblížit studentům také zdroje, z nichž při své práci žurnalistky čerpá. Téměř senzaci vyvolala mezi žáky perská mutace BBC, zejména po žádosti, aby Fatima přečetla něco persky nahlas. Fatima také žákům vysvětlila, proč je důležité, aby mezi novináři byli i původem cizinci. K mnoha zahraničním tématům nebo místním událostem, které se týkají cizinců, totiž mají skrze jazyk nebo svou kulturní zkušenost lepší přístup. „Bylo to zajímavé. I my novináři jsme jenom lidé a děláme chyby, takže pro mě osobně byl workshop dobrou příležitostí, jak se podívat s odstupem na vlastní práci,“ shrnuje svoje dojmy z návštěvy školy Fatima Rahimi. Na závěr workshopu se žáci ze SPŠ Varnsdorf ještě dozvěděli, že kdo se bude chtít zapojit a vytvoří sám vlastní mediální výstup inspirovaný workshopem, je vítán na exkurzi do Českého rozhlasu, které se mohly zúčastnit i další školy zapojené do projektu.

 

Projekt Jak rozumět mediálním sdělením o migraci a uprchlících končí v roce 2016. Původní text vyšel v Bulletinu pro školy 12/2016.

Sdílejte nás:

Další...

Terorismus a islamismus v Německu

Terorismus a islamismus v Německu

29. prosince 2016
Migrace;

Článek
Vánoce na Blízkém Východě

Vánoce na Blízkém Východě

21. prosince 2016
Migrace;

Článek
Vánoční povídka o odchodu všech cizinců

Vánoční povídka o odchodu všech cizinců

21. prosince 2016
Migrace;

Článek

Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

20. prosince 2016
Migrace;

Článek
Ukradené Vánoce?

Ukradené Vánoce?

19. prosince 2016
Migrace;

Článek
Uprchlíci se v Česku integrují úspěšně, klíčová je podpora obcí

Uprchlíci se v Česku integrují úspěšně,..

18. října 2016
Migrace;

Článek

Terorismus a islamismus v Německu

Terorismus a islamismus v Německu

29. prosince 2016
Migrace;

Článek
Vánoční povídka o odchodu všech cizinců

Vánoční povídka o odchodu všech cizinců

21. prosince 2016
Migrace;

Článek
Vánoce na Blízkém Východě

Vánoce na Blízkém Východě

21. prosince 2016
Migrace;

Článek

Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

Rozumí žáci mediálním sdělením o migraci?

20. prosince 2016
Migrace;

Článek
Ukradené Vánoce?

Ukradené Vánoce?

19. prosince 2016
Migrace;

Článek
Uprchlíci se v Česku integrují úspěšně, klíčová je podpora obcí

Uprchlíci se v Česku integrují úspěšně,..

18. října 2016
Migrace;

Článek

novější Stránka
z 9
starší
Více novinek
Odběr RSS

Kontakt

Člověk v tísni, o. p. s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
E-mail: mail@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 400

Pro média
media@clovekvtisni.cz
Tel.: +420 222 350 811
Tel.: +420 777 787 943

Kontakt pro dárce
dary@clovekvtisni.cz
Tel.: 226 200 439

Další kontakty

O nás

Jak pomoci

Co děláme

Kde nás najdete

Naše další stránky

Festival Jeden svět

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který pořádá společnost Člověk v tísni, je v současnosti největším dokumentárním festivalem s tematikou lidských práv na světě.

http://www.jedensvet.cz

Program Migrace

Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a tak přispívat k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

http://migration4media.net/

Rozvojovka

Předáváme informace o rozvojové pomoci a globálních problémech.

Pořádáme konference, vydáváme informační bulletin a pravidelné tématické přílohy v tisku, spolupracujeme s médii, odborníky i studenty, účastníme se hudebních festivalů s informačním stánkem, pořádáme výstavy, debaty, semináře a soutěže

http://www.rozvojovka.cz

Varianty

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV).

Hlavní cíle programu Varianty:

  • Podpora inkluzivního prostředí a otevřeného klimatu ve školách.
  • Výchova ke globálního zodpovědnosti.

http://www.varianty.cz/index.php

NAMA . Výrobky z Namibie

Projekt NAMA podporuje chráněnou dílnu Karas Huisen Crafts na jihu Namibie. Dílna dává práci a obživu asi padesáti ženám a jejich rozvětveným rodinám a vyrábí produkty z tradičních afrických materiálů. Jejich prodejem v České republice pomáhá projekt NAMA svobodným matkám a pěstounkám dětí, jejichž rodiče zemřeli na AIDS, nalézt sílu postavit se na vlastní nohy.

http://www.nama.cz/

Skutečný dárek

Sbírku Skutečná pomoc jsme založili, abychom mohli systematicky a efektivně pomáhat v chudších zemích světa. Chudoba a s ní spojené problémy rozvojového světa totiž ročně zabijí více lidí než přírodní katastrofy a války dohromady. To se navíc odehrává na okraji mediálního zájmu.

http://www.skutecnydarek.cz/

Jeden svět na školách

Vzdělávací program Jeden svět na školách je jedním z dlouhodobých projektů společnosti Člověk v tísni. Už dvanáct let přinášíme do škol dokumentární filmy a další audiovizuální materiály jako plnohodnotnou výukovou pomůcku.

Snažíme se současný svět a novodobou historii nejenom popisovat, ale především vykreslit v souvislostech.

http://www.jsns.cz/