Člověk v tísni  Sociální práce  Systém známkování může děti připravit o radost z učení

Systém známkování může děti připravit o radost z učení

Foto: CC, World Bank Photo Collection

Ne všechny odměny jsou špatné, ale jestli chcete, aby lidé přistupovali k úkolům, jejichž řešení vyžaduje představivost, s nasazením, nechte je být. Ať to dělají po svém. Hlavně jim za to neslibujte peníze nebo jiné zajímavé ohodnocení. Říká americký esejista Daniel H. Pink.

Napsal o tom už několik knih, které jsou překládány po celém světě. Svá tvrzení opírá o mnohokrát opakovaný experiment, který prokázal, že má-li někdo vykonat mechanickou práci, a nabídnete mu za to odměnu, vykoná ji rád a odměnu bez problémů přijme. Když ale budete po tom samém člověku chtít, aby pracoval lépe, a přitom bude jeho úkol vyžadovat byť jen minimální zapojení kognitivních schopností, bude se jeho výsledek s narůstající odměnou zhoršovat. Naprosto nepochopitelná věc, vzpírající se zákonům ekonomického myšlení.

Tento experiment byl původně proveden na vybraných studentech americké MIT. To by mohlo vypovídat něco o této sociální skupině, spíš než o skrytých zákonitostech motivace, myslel si Pink. Když se ale později pokus opakoval např. v Indii a skončil se stejným výsledkem, učinil z toho další závěry. Vnější motivace funguje pouze v omezených případech, a pokud chceme podporovat tvůrčí myšlení, je třeba objevovat a podporovat vnitřní motivaci.

Systém vnější motivace založený na principu cukru a biče podle Pinka ztrácí v rychle se měnícím světě na účinnosti. Složitý svět 21. století vyžaduje kreativní přístup, schopnost přijímat změny a nové výzvy ovlivněné propojováním každodenního života s informačními technologiemi. Tuto proměnu se Pink snaží popsat, když definuje tři principy, které ovlivňují naši motivaci něčeho dosáhnout. První z nich je sílící touha řídit svůj vlastní život a nespoléhat se na to, že mi někdo řekne, co mám dělat. Neboli potřeba autonomie. Druhou je nutkání stále se zlepšovat v tom, co dělám, čili potřeba celoživotního vzdělávání (Pink říká mistrovství), a třetí je přání, aby to, co dělám, dávalo smysl nejen mně, ale aby byla moje činnost prospěšná i někomu dalšímu.

Koncept vnitřní a vnější motivace je jen jednou z teorií, kterými se pokoušíme porozumět tomu, proč se vůbec o něco snažíme. Touhu poznávat svět kolem sebe a ­rozumět mu vnímáme jako natolik přirozenou, že člověk upadlý do apatie vyvolává dojem, jakoby tak trochu umřel. Je proto zajímavé slýchat, že zvlášť žáci bývají při vyučování apatičtí. Nic je nebaví a o výuku, která by jim měla přinášet stále nové podněty, nemají zájem. Kdy o tu svou přirozenou touhu rozvíjet se, která je tak intenzivně provázela v prvních letech školní docházky, přišli?

Odměna, nebo úplatek?

„Bohužel jen člověku se podařilo propojit učení se stresem, hlavně tedy to školní učení,“ nabízí odpověď psycholožka Jana Nováčková a dodává, že odměna demotivuje, protože je podvědomě vnímána jako úplatek. „Děti kolem šestého roku se těší na to, že se budou učit. Paní učitelky na ně ale hned první týden vystartují s hvězdičkami, včeličkami, červenými puntíky… ty černé přijdou později, aby děti neodradily.“ Popisuje zavedenou praxi hodnocení v prvních třídách. Co ale tyto hvězdičky, včeličky a jedničky dětem říkají? „Milé děti, učení není nic moc. Nikdo neočekává, že byste se učily jenom tak, samy od sebe. My víme, že vás musíme uplácet,“ odpovídá. Trvá to podle ní asi šest týdnů, kdy se z vnitřní motivace učit se stane sběratelství známek. A z dětí zarputilí filatelisté.

Článek vyšel v třetím čísle časopisu ZVONÍ!, který vznikl v rámci projektu Pojďte do školky!

Celé číslo si můžete prohlédnout zde:

 

 

Autor: Kateřina Lánská, redaktorka

Sdílejte nás:

Další...

Útržky z terénu

Útržky z terénu

21. července 2016
Olomouc
Sociální práce;

Článek
Tábor Kladno – Peruc - Bílina

Tábor Kladno – Peruc - Bílina

20. července 2016
Česká republika;
Kladno
Sociální práce;

Článek
Hledání nového domova

Hledání nového domova

20. července 2016
Karlovy Vary
Sociální práce;

Článek

Jak vypadá poslední den v předškolním klubu?

Jak vypadá poslední den v předškolním klubu?

19. července 2016
Bílina
Sociální práce;

Článek
Jak dlouhá cesta je od pětek k vyznamenání?

Jak dlouhá cesta je od pětek k vyznamenání?

19. července 2016
Liberec
Sociální práce;

Článek
Potřebná pomoc obětem trestné činnosti

Potřebná pomoc obětem trestné činnosti

18. července 2016
Plzeň
Sociální práce;

Článek

Útržky z terénu

Útržky z terénu

21. července 2016
Olomouc
Sociální práce;

Článek
Hledání nového domova

Hledání nového domova

20. července 2016
Karlovy Vary
Sociální práce;

Článek
Tábor Kladno – Peruc - Bílina

Tábor Kladno – Peruc - Bílina

20. července 2016
Česká republika;
Kladno
Sociální práce;

Článek

Jak dlouhá cesta je od pětek k vyznamenání?

Jak dlouhá cesta je od pětek k vyznamenání?

19. července 2016
Liberec
Sociální práce;

Článek
Jak vypadá poslední den v předškolním klubu?

Jak vypadá poslední den v předškolním klubu?

19. července 2016
Bílina
Sociální práce;

Článek
Potřebná pomoc obětem trestné činnosti

Potřebná pomoc obětem trestné činnosti

18. července 2016
Plzeň
Sociální práce;

Článek

Doučování není vždycky jen nuda

Doučování není vždycky jen nuda

14. července 2016
Sociální práce;

Galerie
Psi ve školce

Psi ve školce

21. června 2016
Sociální práce;

Galerie
Co se děje se vším tím uhlím?

Co se děje se vším tím uhlím?

21. června 2016
Sociální práce;

Galerie

Nejsme v tísni

Nejsme v tísni

7. června 2016
Sociální práce;

Galerie
Kladenský předškolní klub a doučování na ubytovně v Jutské ulici

Kladenský předškolní klub a doučování na..

7. prosince 2015
Sociální práce;

Galerie
Kladenské terénní programy

Kladenské terénní programy

7. prosince 2015
Sociální práce;

Galerie

Zpoza Klece Fest

Zpoza Klece Fest

30. září 2015
Liberec
Sociální práce;

Video
Story paní Králové 2

Story paní Králové 2

31. ledna 2014
Sociální práce;

Video
Story paní Králové 1

Story paní Králové 1

31. ledna 2014
Sociální práce;

Video

Exekuce

Exekuce

11. září 2013
Sociální práce;

Video
Oddlužení

Oddlužení

11. září 2013
Sociální práce;

Video
Rozhodčí doložka

Rozhodčí doložka

11. září 2013
Sociální práce;

Video

novější Stránka
z 122
starší
Více novinek
Odběr RSS

Publikace ke stažení

Publikace ke stažení

V naší knihovně naleznete analýzy a další výzkumné materiály, které v PSI vznikly. Vše volně k dispozici.


Človek v ohrození

Človek v ohrození

Naše sociální služby poskytujeme od roku 2006 také na Slovensku. Naši pracovníci působí především na východu země.


Pojďte do školky!

Pojďte do školky!

V projektu Pojďte do školky! se spojilo devět neziskových organizací, které bojují za rovné příležitosti ve vzdělání.


Byznys s dluhy

Byznys s dluhy

Vše o dluhové problematice. Index etického úvěrování, analýzy rozhovory...



Kontakt

Člověk v tísni, o. p. s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
E-mail: mail@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 400

Pro média
media@clovekvtisni.cz
Tel.: +420 222 350 811
Tel.: +420 777 787 943

Kontakt pro dárce
dary@clovekvtisni.cz
Tel.: 226 200 439

Další kontakty

O nás

Jak pomoci

Co děláme

Kde nás najdete

Naše další stránky

NAMA . Výrobky z Namibie

Projekt NAMA podporuje chráněnou dílnu Karas Huisen Crafts na jihu Namibie. Dílna dává práci a obživu asi padesáti ženám a jejich rozvětveným rodinám a vyrábí produkty z tradičních afrických materiálů. Jejich prodejem v České republice pomáhá projekt NAMA svobodným matkám a pěstounkám dětí, jejichž rodiče zemřeli na AIDS, nalézt sílu postavit se na vlastní nohy.

http://www.nama.cz/

Rozvojovka

Předáváme informace o rozvojové pomoci a globálních problémech.

Pořádáme konference, vydáváme informační bulletin a pravidelné tématické přílohy v tisku, spolupracujeme s médii, odborníky i studenty, účastníme se hudebních festivalů s informačním stánkem, pořádáme výstavy, debaty, semináře a soutěže

http://www.rozvojovka.cz

Skutečný dárek

Sbírku Skutečná pomoc jsme založili, abychom mohli systematicky a efektivně pomáhat v chudších zemích světa. Chudoba a s ní spojené problémy rozvojového světa totiž ročně zabijí více lidí než přírodní katastrofy a války dohromady. To se navíc odehrává na okraji mediálního zájmu.

http://www.skutecnydarek.cz/

Program Migrace

Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a tak přispívat k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

http://migration4media.net/

Festival Jeden svět

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který pořádá společnost Člověk v tísni, je v současnosti největším dokumentárním festivalem s tematikou lidských práv na světě.

http://www.jedensvet.cz

Varianty

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV).

Hlavní cíle programu Varianty:

  • Podpora inkluzivního prostředí a otevřeného klimatu ve školách.
  • Výchova ke globálního zodpovědnosti.

http://www.varianty.cz/index.php

Jeden svět na školách

Vzdělávací program Jeden svět na školách je jedním z dlouhodobých projektů společnosti Člověk v tísni. Už dvanáct let přinášíme do škol dokumentární filmy a další audiovizuální materiály jako plnohodnotnou výukovou pomůcku.

Snažíme se současný svět a novodobou historii nejenom popisovat, ale především vykreslit v souvislostech.

http://www.jsns.cz/