Člověk v tísni přetočil legendární scénu z Pelíšků

Publikováno: 27. 11. 2019 Doba čtení: 6 minut
Člověk v tísni přetočil legendární scénu z Pelíšků
© Foto: CvT

Nesmrtelná scéna z filmu Pelíšky, kdy Šebkovi rozbalují vánoční dárky, ožívá v předvánoční kampani na SkutecnyDarek.cz. Na obrazovky i do kin míří spot, ve kterém se z původních aktérů objeví Miroslav Donutil. Nové vizuály připomínají, že hejno kuřat obstojí v nehostinných oblastech líp než lžičky z NDR, a navíc dokáže zajistit obživu pro celou rodinu. Češi už v charitativním eshopu Člověka v tísni nakoupili kozy či první knížky, které organizace distribuuje v nejchudších zemích světa i v Česku za 130 milionů korun.

„Chtěli jsme diváky hlavně pobavit a zároveň jim nasadit brouka do hlavy, jestli by fakt nebylo lepší, kdyby letos darovali Skutečný dárek místo blbostí,“ říká Jan Benda z kreativního týmu McCann Prague, který realizoval charitativní spot na motivy Pelíšků. Autoři spotu plánovali, že scénu přetočí v původním obsazení a pod režijním vedením Jana Hřebejka. „I když jsme z toho nakonec museli ustoupit a přetáčeli jsme jen část nesmrtelné scény, všichni tvůrci Pelíšků byli od začátku neuvěřitelně vstřícní. To, že se do projektu zapojil přímo i pan Donutil, pak byla ta pověstná třešnička na vánočce,“ dodal Jan Benda.

Jak probíhalo natáčení?

„U Pelíšků si vždy vzpomenu, jak podceňovaný film to byl. Před dvaceti lety mu nikdo nevěřil, měl mizerný rozpočet, natočili ho na šestnáctku. Dneska jsou Pelíšky kult. Pro mě jsou připomínkou, že každé natáčení začíná od nuly a nikdo nikdy neví, jak to může dopadnout,“ popisuje režisér Petr Zahrádka. „Atmosféra na place byla stejná jako pokaždé, když přinesete hořlavinu (prskavky) a živá zvířata (slepice a kuřata) do jedné místnosti… bylo to milé. Kostýmní výtvarnice sehnala původní oblek majora Šebka a Mirek Donutil se do něj i po dvaceti letech s přehledem vešel,“ dodává Zahrádka.

„Propojení vánočních Pelíšků a Skutečného dárku byl skvělý nápad. Zakoupením některého z certifikátů potěšíte člověka, kterému jej věnujete pod stromeček, ale i toho, komu se díky vaší štědrosti dostane potřebné a smysluplné pomoci. Těší mne, že se všichni vrhli do realizace s radostí a věřím, že mnoho radosti a pomoci i přinese, ať už v Čechách nebo jinde na světě,“ dodává Tomáš Vyhnálek, autor projektu Skutečný dárek.

Pelíškovské Těžítko a další nové dárky

Na webu skutecnydarek.cz je k mání darovací certifikát v hodnotě 500 Kč ze speciální edice podle filmu Pelíšky nebo „erotické“ retro těžítko ze slavné scény s Jaromírem Duškem a Evou Holubovou. Výtěžek z prodeje pomůže českým dětem na cestě za lepším vzděláním. Limitované edice dárků českých umělců a značek nabízí charitativní eshop už druhým rokem Kromě těžítka můžete nadělit pod stromeček dalších pět originálních kousků: grafiku výtvarníka Petra Nikla, peněženku od PlayBag, šálu od Ester & Josefiny nebo šperk Elišky Lhotské a zápisník Papelote. 

Tři nové dárky jsme zařadili i mezi certifikáty. Jedná se o “10 000 litrů pitné vody”, z jejíhož výtěžku hloubíme studny například v Etiopii nebo na distribuujeme vodu na obou stranách frontové linie, kde jsou stále běžné odstávky a poruchy. Vozíček pro lepší život a Dívčí sílu, která pomáhá dívkám v rozvojových zemích, kde čelí různým předsudkům i sexuálnímu násilí.

Muži nejvíc utratili za osly a studny, ženy za kuřata

Roční tržby vzrostly od roku 2009 z necelých 5 milionů korun na loňských bezmála 22 milionů korun. Letos už Češi na eshopu nakoupili dárky za více než 5 milionů korun. Hlavní prodej se očekává v následujících týdnech. Přes 80 procent dárků totiž lidé nakoupí v období dvou měsíců před Vánocemi. Největší zájem je o kuřata a školní pomůcky, následované certifikátem veselé kozy, hlavního maskota podniku. Muži nakupují drahé dárky jako je kráva, studna nebo oslík s povozem, za kterého přispějí na pomoc 7500 korunami. U žen jsou dlouhodobě největším hitem kuřata a školní pomůcky, které se dají nakoupit do 250 korun. V celkovém počtu objednávek převyšují ženy muže podílem 63 procent a průměrně utratí necelou tisícikorunu, muži pak 1450 korun.


„Hodnotu dárků stanovujeme z průměru reálných cen, za kterou zvířata nakupujeme v zemích, kde se distribuují. Jejich výběr vychází z aktuálních potřeb našich misí,“ popisuje praxi Tomáš Vyhnálek. Zajímavostí je, že třetina lidí si koupí jen elektronický certifikát. Čtvrtina dárců, kteří nevyžadují jakékoli certifikát pak loni přispěla 5 miliony korun. „Využívají prostě eshop jako možnost darování na dobrou věc,“ vysvětluje Vyhnálek.

Češi pomohli zasadit přes milion stromů

Za 11 let fungování pomáhal Skutečný dárek v chudých zemích Asie, Afriky, ale i doma v Česku. Od roku 2009 jsme rozdali farmářům v chudých zemích Afriky a Asie mimo jiné 6 925 koz a ovcí, více než 15 300 kusů drůbeže, 241 krav a volů a 328 oslíků s povozem. Postavili jsme 220 včelích úlů a podpořili 134 včelařů v Gruzii. Po celém světě jsme zasadili na 1 023 000 stromů. Tyto Skutečné dárky znamenají pro lidi šanci na lepší živobytí a pomáhají jim postavit se na vlastní nohy.

 Na jednoho lékaře připadají v některých zemích i desítky tisíc pacientů. V Kambodži i díky Skutečnému dárku má přes 18 000 lidí přístup ke zdravotním službám, včetně bezpečného porodu. V Angole jsme podpořili 35 541 těhotných a kojících maminek díky speciální mobilní aplikaci. V chudých zemích lidé tráví putováním za pitnou vodou dlouhé hodiny nebo ji berou ze znečištěných řek. Proto jsme postavili a opravili přes 9 013 vodních zdrojů a rozdali 2800 kanystrů na vodu. Skutečný dárek funguje už pátým rokem i v České republice. Za tu dobu jsme znevýhodněným dětem v Česku rozdali přibližně 1 060 knížek a více jak 600 našich dobrovolníků doučovalo každý rok okolo 800 dětí.

VYBÍREJTE Z VÍCE NEŽ 20 DÁRKŮ NA WWW.SKUTECNYDAREK.CZ

O společnosti McCann Prague

Česká pobočka společnosti McCann Prague, která s nápadem na vánoční kampaň ve stylu Pelíšků pro SkutecnyDarek.cz přišla, byla založena v roce 1991. V současné době zaměstnává více než 130 profesionálů z oboru reklamy a komunikace. Za posledních 10 let získala agentura v Česku i zahraničí přes 150 ocenění svých projektů, je také dlouhodobě jednou z nejúspěšnějších agentur v soutěži Effie o nejefektivnější reklamu.

O Skutečném dárku

SkutecnyDarek.cz je charitativní e-shop Člověka v tísni určený na podporu lidí v nejchudších zemích světa. Dárci v něm nakupují tištěné nebo elektronické certifikáty, které s věnováním darují pod stromeček svým blízkým. Nákupem certifikátu Veselé kozy přispějí do programu OBŽIVA a za jejich dar je nakoupena například koza. Pokud je ale v dané chvíli prodáno příliš mnoho koz a je potřebnější nakoupit jiné prvky z programu OBŽIVA, jako například ovce, zemědělské nářadí nebo sazenice stromů, nakoupí Člověk v tísni je. Za dar tedy vždy nakoupí to nejpotřebnější v programu OBŽIVA, který dává lidem práci. Podobně je tomu s programy ŠKOLY, ZDRAVÍ, VODA a VZDĚLÁNÍ V ČR. Detailní vysvětlení lze najít na http://www.skutecnydarek.cz/pages/faq/

Speciální poděkování patří agentuře McCann Prague, České televizi, tvůrcům filmu Pelíšky, režiséru Petru Zahrádkovi, kameramanovi Miloslavu Holmanovi, členům štábu, studiu Pokrok, postprodukčním studiím Soundsquare a UPP, Vladimíru Mišíkovi a Supraphonu.


Autor: CvT

Související články