Lidé už nakoupili dárky za víc než 50 milionů. Nově budou pomáhat i dětem v Česku

Publikováno: 23. 2. 2015 Doba čtení: 5 minut
Lidé už nakoupili dárky za víc než 50 milionů. Nově budou pomáhat i dětem v Česku
©

Praha, 4. prosince 2014 - Od spuštění charitativního eshopu SkutecnyDarek.cz už čeští dárci nakoupili přes sto tisíc dárků za více než 50 miliónů korun. Za 6 let existence projektu distribuoval Člověk v tísni nejohroženějším lidem v chudých zemích například 4775 koz, 990 ovcí nebo více než 11 000 kusů drůbeže a pomohl vysadit přes půl milionů stromů. Nejvíc se „skutečné dárky“ prodávají před Vánocemi a největší zájem je o zvířata, kanystry a školní pomůcky. Kupují je především ženy. Nově je možno zakoupit dárky, které pomohou dětem v ČR.

Výsledky v kostce:

  • Skutečný dárek je nejúspěšnější e-shop v ČR. 
  • Celkem 27 500 dárců darovalo prostřednictvím Skutečného dárku přes 50 milionů korun.
  • Začátkem listopadu (7. 11. 2014) jsme prodali 100.000 certifikát.
  • Letošní tržby jsou cca 3 miliony, což je o něco níže, než loni.
  • Projekt běží od roku 2009

Novinky z prosince 2014

Letos poprvé mohou čeští dárci koupit i darovací certifikát, který pomůže v ČR. Jedná se o certifikáty Měsíc doučování, První knížka, Lepší škola a Hvězdná učitelka. Zatím nejpopulárnější je První knížka – za týden od nasazení do prodeje jich dárci pořídili 113. Více informací ZDE.

Představujeme Skutečný dárek

„Chtěli jsme naše dárce zaujmout, ale i pobavit. Vymysleli jsme e-shop, kde si můžete koupit darovací certifikát, díky kterému jménem svých blízkých pošlete do Afriky kozu nebo třeba šicí stroj. Podrobně také dokumentujeme využití peněz a fotíme a natáčíme z distribucí videa, aby měli dárci co nejlepší informace. Z výzkumů vyplývá, že dárci chtějí vědět jak  konkrétně jejich peníze pomohou a že se cestou někde jejich peníze neztratí. Pomáhá tedy reagovat i na stereotypy zažité v Česku stejně se to někde ukradne,“ ujišťuje dárce autor projektu Tomáš Vyhnálek.

 „75% dárků lidé nakoupí v průběhu listopadu a prosince v rámci předvánočních nákupů. Skutečný dárek slouží jako vánoční dárek lidem, kteří chtějí pomáhat a jsou rození filantropové, nebo lidem, kteří už prostě nechtějí kupovat další pár ponožek a knížku, ale chtějí přijít s něčím originálním,“ dodává Vyhnálek.

Jak Skutečný dárek funguje?

Princip je velmi jednoduchý. Dárce si zakoupí tištěný nebo elektronický certifikát, který s věnováním dá pod stromeček svým blízkým. Například nákupem certifikátu Skutečné kozy přispěje do programu OBŽIVA. Za tento dar bude koupena koza. Pokud bude ale v dané chvíli prodáno příliš mnoho koz a bude potřebnější nakoupit jiné prvky programu OBŽIVA, jako například ovce, zemědělské nářadí nebo sazenice stromů, místo kozy nakoupíme je. Za dar tedy vždy nakoupíme to nejpotřebnější v programu OBŽIVA, který dává lidem práci. Podobně je tomu s programy ŠKOLY, ZDRAVÍ A VODA. Detailní vysvětlení lze najít na webu Skutečného dárku.

V roce 2013 se projektu www.skutecnydarek.cz podařilo získat dary v hodnotě přesahující 13 milionů korun, což považujeme za obrovský úspěch vzhledem k pokračující ekonomické nestabilitě a vzrůstu sociální nejistoty v Čechách. Dárci si pořídili více než 22.500 darovacích certifikátů, kterými obdarovali své blízké. Letos dárci darovali již 3 miliony korun. Přes e-shop nakoupili lidé dárky za cca 11 mil. Většina z nich jsou tištěné certifikáty, ale cca třetinu tvoří elektronické certifikáty zaslané emailem. Zbylé dárky byly prodány v prodejnách Albi nebo v našem centru Langhans. Častějšími zákazníky e-shopu jsou ženy. Muži ale zase nakupují dražší dárky. Tržby jsou tedy ve výsledku 50:50.

Co jsme díky pomoci českých dárců již dokázali?

Většina lidí v chudých zemích světa se živí zemědělstvím. Největší radost jim tedy udělá darování hospodářského zvířete nebo zemědělských plodin a náčiní. Od roku 2009 jsme rozdali například 4775 koz, 1000 ovcí nebo více než 11 000 kusů drůbeže. Radost novým majitelům udělalo také 168 krav a 7 buvolů nebo 44 oslíků s povozem. Podpořili jsme 344 rodin v Kambodži při nákupu ekologických bioplynáren. Postavili jsme 164 včelích úlů a pomohli tak desítkám včelařů. Rozdali jsme 50 úsporných kamínek chudým rodinám v Etiopii. Po celém světě jsme sázeli nové stromky – celkem jsme již zasadili téměř 615 000 sazenic. Více než 2000 zemědělců jsme poskytli nářadí, rozdali desítky tun osiva a dlouhodobě podporovali 20 školicích středisek pro farmáře. Z peněz Skutečného dárku jsme také pořídili celkem 82 šicích strojů nebo strojů na zpracování kůže.

Zdaleka ne všude je pravidelná školní docházka samozřejmostí. Například v Etiopii do školy chodí jen polovina dětí a negramotnost zde dosahuje závratných čísel. Stejně tak v Angole, Kongu nebo Afghánistánu. Dosud jsme proto díky dárcům Skutečného dárku vybavili 158 škol nebo pedagogických center potřebným nábytkem, učebnicemi nebo školními pomůckami. Pomohou žákům i jejich učitelům zlepšit úroveň vzdělání ve svých zemích.

Úroveň lékařské péče je v některých zemích opravdu tristní. Na jednoho lékaře zde připadají i desítky tisíc pacientů, proto ve většině zdravotnických středisek působí spíše sestry než skuteční doktoři. Pracují v nevyhovujících podmínkách, často bez elektřiny nebo pitné vody a jenom s minimem léků. Také proto jsme se od roku 2009 zaměřovali na pomoc se zkvalitněním lékařské péče v rozvojových zemích. Podpořili jsme desítky zdravotních středisek v Kambodži a v Kongu. Jen letos dodávky léků do 22 zdravotnických zařízení v Kongu pomohly nepřímo více než 36 000 lidí v jejich okolí. Pro více než 11000 matek s dětmi, které z nějakého důvodu nemohou kojit, jsme pořídili tisíce balíčků kojenecké výživy.

Nedostatečný přístup k nezávadné pitné vodě patří mezi jeden z klíčových problémů, s kterými se musejí potýkat lidé v rozvojových zemích. V průběhu pěti let se nám zatím podařilo postavit nebo opravit celkem 64 vodních zdrojů. Většinou se jednalo o hloubení studen, budování vodních rezervoárů, opravu čerpadel. Postavili jsme také 55 bloků latrín nebo rozdali 800 kanystrů na vodu.

Pro další info volejte:

Tomáš Vyhnálek, autor projekt, vedoucí oddělení fundraisingu,

777 787 940 tomas.vyhnalek@clovekvtisni.cz

Tomáš Urban, mediální koordinátor, kontakty na další země,

777 787 943 tomas.urban@clovekvtisni.cz

Autor: