Cílem projektu je pozitivní změna v oblasti předlužení a sociálního vyloučení obyvatel České Lípy a osob s vazbou na Českou Lípu. K naplnění cíle směřuje registrovaná sociální služba odborné sociální poradenství (se zaměřením na dluhy). S pomocí OSP chceme ve spolupráci s místními aktéry snížit dluhovou zátěž osob z CS a posílit jejich kompetence potřebné k řešení zadlužení.

Název projektu CZ: Česká Lípa bez dluhů
Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/24_065/0004931
Skutečné datum zahájení: 1. 3. 2025
Předpokládané datum ukončení: 29. 2. 2028
Jaký problém projekt řeší?
Základním problémem je vysoká míra zadlužení obyvatel České Lípy (ve 2. čtvrtletí 2024 téměř 11,8 %, zdroj mapazadluzeni.cz) dlouhodobě převyšující průměr ORP, kraje i republiky a související se zvýšenou mírou sociálního vyloučení či ohrožení sociálním vyloučením (hodnoty indexu sociálního vyloučení České Lípy dlouhodobě ukazují na vysokou míru sociálního vyloučení a „velmi vysoká“ je i míra tzv. destabilizující chudoby projevující se právě exekucemi a dále bytovou nouzí a životem v sociálně vyloučeném prostředí, viz Plán sociálního začleňování Česká Lípa 2024–2027 a také analýzu ORP Česká Lípa. Výzvy, možnosti zlepšení a doporučení pro vzdělávání a sociální situaci v regionu, PAQ Research, duben 2024). S podílem osob, resp. rodičů v exekucích (a bytovou nouzí) souvisí také zvýšená míra školní neúspěšnosti dětí a naopak, školní neúspěšnost je “cestou k sociálnímu vyloučení” (viz např. Korbel, Kunc, Prokop, Dvořák, “Souvislost sociálního znevýhodnění a vzdělávacích problémů”, PAQ Research, nedat., Prokop, Slepé skvrny, Host, 2019, Matoušek, Finanční dopady předčasných odchodů ze vzdělávání pro stát a jednotlivce, ASZ 2021; vzdělávací neúspěšnost je v ORP Česká Lípa hodnocena jako „velmi vysoká“, viz výše zmíněná analýza PAQ Research). Klusáček, Křižanová in Zpráva o stavu péče o ohrožené děti v ČR v roce 2023: prevence ohrožení dítěte stále Achillovou patou, J&T – MŠMT, 2023, statisticky prokázali souvislost mezi podílem obyvatel v exekucích a mírou umisťování dětí do dětských domovů. Dílčím problémem pak je trvalý nárůst podílu osob s vícečetnými exekucemi (konkrétně 10–29 exekucí) a rovněž podílu seniorů v exekuci (viz zmíněný PSZ ČL 2024–2027).
Co je cílem projektu?
Hlavním cílem projektu je pozitivní změna v oblasti předlužení a sociálního vyloučení obyvatel České Lípy a osob s vazbou na Českou Lípu. K jeho naplnění směřují 4 dílčí cíle:
1. Pokles dluhové zátěže cílové skupiny projektu. Osoby zapojené do projektu své problémy v oblasti dluhů aktivně řeší, podpořeno 150 osob, u 50 % dojde ke zlepšení/stabilizaci situace
Za zlepšení považujeme:
- zmapování celkových závazků klienta: Cílem je poučený klient, který ví, komu dluží a v jaké výši a má shromážděné písemné podklady ke svým závazkům. Výsledkem mapování je písemný přehled o jednotlivých věřitelích, celkovém objemu klientových závazků a jejich nárůstu v čase. Klient je informován o možnostech řešení své dluhové situace a rozhoduje se, kterou z nich využije. Úspěšného zmapování dluhů a porozumění vlastní dluhové situaci se podaří dosáhnout alespoň u 50 % podpořených klientů.
- snížení dluhové zátěže klienta: Toho lze dosáhnout např. zastavením protiprávních exekucí; zastavením marných exekucí; zpětným vymožením bezdůvodného obohacení vůči klientovi; zneplatněním úvěrových smluv uzavřených v rozporu s dobrými mravy; vyjednání smírů s věřiteli; zprostředkováním dohody s věřitelem prostřednictvím finančního arbitra; snížením sankčních úroků a úroků z prodlení; vyjednáním splátkových kalendářů; včasnou reakcí na doručenou písemnost (např. podáním odporu proti elektronickému platebnímu rozkazu); v neposlední řadě i sepsáním a podáním insolvenčního návrhu. Snížení dluhové zátěže klienta některým z uvedených způsobů bude dosaženo alespoň u 25 % všech podpořených klientů.
- samotnou skutečnost, že zapojené osoby své problémy v oblasti dluhů aktivně řeší: Aktivní zapojení klienta je základním předpokladem řešení dluhové situace. Bez klientovy aktivní snahy situaci řešit není možné dosáhnout dlouhodobé a účinné změny v jeho životě.
2. Vytvoření předpokladů pro dlouhodobé zlepšování či stabilizaci situace CS: Aby mohlo dojít k celkovému zlepšení nebo stabilizaci situace klienta, je často nutné se věnovat mnoha problémům současně. Mezi situace, které pracovník pomáhá řešit, patří bydlení, dávky, zaměstnání, trestní problematika nebo události spadající do rodinného práva (rozvod, svěření dětí do péče). Považujeme za optimální, aby se v rámci služby minimálně u 15 % klientů spolupracovalo i na dalších zakázkách mimo problematiku související přímo se závazky klienta.
50 % osob zapojených do projektu bude vybaveno potřebnými znalostmi a kompetencemi, které jim umožní poučené řešení nastalých obtíží. Součástí těchto kompetencí bude i znalost vlastních práv a povinností, schopnost navýšit si příjmy prostřednictvím adekvátního zaměstnání (či změnou zaměstnání) či vyřízením některých sociálních dávek, na které má cílová skupina nárok (konkrétně například příspěvek na bydlení). Příklady úspěšného zvýšení kompetencí klienta, dle cíle stanoveného v individuálním plánu: Klient se naučí samostatně komunikovat s věřiteli. Bude vědět, na koho se v případě potřeby obrátit. Dokáže reagovat včas a adekvátně situaci. Bude přebírat jemu doručované písemnosti a bude se umět řídit pokyny, které jsou v nich uvedeny. Bude mít realistickou představu o průběhu vymáhacího procesu. Bude znát svoje práva a povinnosti v rámci vymáhacího procesu. V případě oddlužení bude umět včasně informovat insolvenčního správce o všech podstatných změnách v jeho životě (změna rodinných poměrů, zdravotního stavu, zaměstnání, příjmů). Bude mít uzavřenou klasickou nájemní smlouvu na byt, bude pravidelně hradit náklady spojené s bydlením a splní tak podmínky pro čerpání příspěvku na bydlení. Bude připraven zúčastnit se pracovního pohovoru a osvojí si dovednosti, potřebné k pravidelnému docházení do zaměstnání.
3. Posílení spravedlivého vymáhacího procesu snížením počtu nezákonně prováděných exekucí
V tomto případě se jedná o počet vydaných usnesení o zastavení exekuce (vydává soud/ exekutorský úřad). Procentuálně nelze předem vyčíslit úspěšnost procesu zastavení exekuce, jelikož vysokou měrou závisí na individuálním posouzení případu soudem/exekutorským úřadem, jehož rozhodnutí není predikovatelné, ať už v rovině délky trvání řízení, nebo jeho konečného výsledku. Budeme usilovat o dosažení spravedlivého výsledku pro klienty s využitím veškeré existující legislativní opory.
4. Zvýšení kvality poskytovaného dluhového poradenství posilováním dovedností a kompetencí dluhových poradců. Měřítko naplnění cíle: počet hodin absolvovaného vzdělávání (minim. v rozsahu stanoveném zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, tj. 24 hodin/rok), metodické podpory, stáží a supervizí. Pracovníci projektu absolvují vzdělávání minim. v rozsahu stanoveném zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.