Člověk v tísni: Věřitelé reagují na krizovou situaci s pochopením

Publikováno: 24. 3. 2020 Doba čtení: 4 minuty
Člověk v tísni: Věřitelé reagují na krizovou situaci s pochopením
© Foto: Martin Kovalčík

Dva týdny po vyhlášení stavu nouze začíná být zřejmé, že lidé, kteří splácejí úvěry, budou mít potíže. Týká se to zaměstnanců, kterým poklesl příjem v důsledku karantén, nucených dovolených či hlídání dětí, ale i podnikatelů, kterým ze dne na den vypadly tržby. Problematice dluhů se věnujeme dlouhodobě, proto jsme minulý týden oslovili více než padesát poskytovatelů úvěrů a zeptali se jich, jak budou ve vzniklé situaci postupovat. 

Na dotazy odpověděly čtyři banky (Česká spořitelna, Equa bank, Fiobanka a Moneta Money Bank) a devět nebankovních společností (CreditPortal, Emmas credit, ESSOX, FINSPACE, GO Invex Finance, Home Credit, OPR Finance, Zaplo Finance a Zonky). „Ochota těchto společností komunikovat svoje záměry nás samozřejmě těší,“ říká David Borges, analytik naší organizace, který průzkum připravoval a vysvětluje, kterými konkrétními oblastmi se průzkum zabýval.

Odklad splátek

„Nejdůležitějším tématem je bezpochyby odklad splátek. Lidé totiž nyní budou muset upřednostňovat výdaje na základní životní potřeby jako je jídlo a nájem a potřebují si posunout splátky na dobu, kdy budou mít opět stabilní příjem,“ říká Borges. Banky účastnící se průzkumu potvrdily, že odklad splátek umožní. Banky však upozorňují, že záleží na typy produktu: u hypoték a spotřebitelských úvěrů odklady možné budou, u kontokorentů či kreditní karty nikoliv. Věřitelé naopak příliš nerozlišují mezi spotřebitelskými a podnikatelskými úvěry – deklarovaná vstřícnost se bude týkat obou skupin.

Banky však upozorňují, že záleží na typy produktu: u hypoték a spotřebitelských úvěrů odklady možné budou, u kontokorentů či kreditní karty nikoliv. Věřitelé naopak příliš nerozlišují mezi spotřebitelskými a podnikatelskými úvěry – deklarovaná vstřícnost se bude týkat obou skupin.

U nebankovních společností je situace méně přehledná, nicméně i zde platí, že většina z nich odklad umožní. Lišit se však bude délka splátkových „prázdnin“ i další podmínky. Některé společnosti umožní posun o měsíc či o dva, jiné (např. Zonky), jsou připraveny držet volnější podmínky po celou dobu platnosti mimořádných opatření. Společnost Go Invex Finance působící na trhu pod značkou Půjčka123, dokonce přislíbila, že bude ke klientům vstřícnější ještě dva měsíce po ukončení stavu nouze. Společnosti, které odklad splátek zatím nenabízí, jako např. Creditportal, jsou připraveny diskutovat alespoň o snížení pravidelné splátky.

Z průzkumu také vyplynulo, že věřitelé budou v každém případě posuzovat žádosti individuálně, a ne každé žádosti vyhoví. Kritéria posuzování přitom nejsou zcela jasná a je možné, že někteří věřitelé budou přísnější než jiní. „Počítáme proto s tím, že se na věřitele obrátíme zhruba za měsíc a budeme se ptát, jakému procentu žádosti o odklad vyhověli,“ upozorňuje Borges.

Přispějte na SOS Česko
Chci vstoupit do Klubu přátel

Sankce a vymáhání

Druhou oblastí, kterou Člověk v tísni prověřoval, byly náklady související s možným zpožděním splátek, tedy sankce, úhrada nákladů souvisejících s prodlením, nárůst smluvních úroků a úroky z prodlení. Průzkum ukázal, že se postup věřitelů v této oblasti bude lišit. Například Česká spořitelna u hypoték smluvní úroky po dobu odkladu splátek promine, zatímco Komerční banka je podle informací na svých webových stránkách pouze odloží a bude je chtít doplatit později. Část věřitelů dosud neví, jak bude postupovat a asi pětina společností uvedla, že sankce a náklady neúčtovala ani v minulosti, takže se pro ně v tomto ohledu nic nemění.

Třetím důležitým tématem je vymáhací proces. Obvykle platí, že pokud dlužník nezaplatí splátku, věřitel ho nějakou dobu upomíná. V případě, že se nedohodnou na řešení, dojde k takzvanému zesplatnění. Dlužník pak musí zaplatit celý dluh naráz, jinak riskuje žalobu exekuci. Věřitelé si naštěstí uvědomují, že v současné situaci takto postupovat nelze: všechny společnosti odpověděly v tom smyslu, že jsou připraveny svoje standardní procesy změnit a k automatickému zesplatňování přistupovat nebudou.

„Pokud se lidé v důsledku aktuální situace dostali do potíží se splácením nebo je zjevné, že se jim nevyhnou, měli by věřitele co nejdříve kontaktovat.“

Závěr je tedy jasný. „Pokud se lidé v důsledku aktuální situace dostali do potíží se splácením nebo je zjevné, že se jim nevyhnou, měli by věřitele co nejdříve kontaktovat,“ uzavírá David Borges. Pro komunikaci lze přitom použít lze buď formuláře na webových stránkách jednotlivých společností nebo e-mail zaslaný na adresu zákaznické podpory. Jestliže si lidé nebudou vědět rady, jak postupovat, mohou se poradit i na dluhové helplince, kterou Člověk v tísni provozuje ve všední dny od 8 do 18 hodin na čísle 774 392 950.


Autor: David Borges

Související články