Opravdu? Na více než stovce škol po celé ČR startují Týdny mediálního vzdělávání

Publikováno: 21. 5. 2018 Doba čtení: 3 minuty
Opravdu? Na více než stovce škol po celé ČR startují Týdny mediálního vzdělávání
© Foto: Jeden svět na školách

Dneškem odstartoval již druhý ročník Týdnů mediálního vzdělávání, které pořádá Jeden svět na školách (JSNS), vzdělávací program společnosti Člověk v tísni.

Na nejméně sto šesti základních a středních školách, které se zatím do projektu přihlásily, budou po dobu příštích šesti týdnů promítány dokumentární filmy s mediálně-vzdělávací tematikou, proběhnou debaty studentů s novináři a mediálními odborníky, školy se také mají možnost zúčastnit workshopů nabízených partnerskými organizacemi nebo exkurzí do redakcí. Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků a studentů po celé České republice.

Letošní motto „O pravdu?“ připomíná důležitost rozlišování pravdivých a důvěryhodných informací v době, kdy se na sociálních sítích rychle šíří značné množství nepravdivých zpráv.

Do projektu se zapojilo 45 novinářů a mediálních odborníků. Hlavním záměrem debat je přiblížit mladým lidem profesi novináře a to formou osobního setkání s lidmi, kteří se ve světě médií dennodenně pohybují a kteří budou se studenty otevřeně debatovat o tom, co obnáší jejich práce, jak fungují média v praxi a jak vznikají zprávy.

Zapojené školy od pořadatele získávají publikaci k tématům mediálního vzdělávání, sadu tematických plakátů a dva dokumentární filmy:

  • Mimořádnou zprávu Tomáše Bojara, která v rámci jednoho dne zblízka sleduje práci novinářů ve zpravodajských redakcích České televize a Hospodářských novin,
  • a film Co dokáže lež Tomáše Kudrny, který analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice. Snaží se zjistit, kdo stojí za nepravdivými zprávami, které se šíří především na sociálních sítích a na takzvaných konspiračních webech.

Kromě uvedených dvou dokumentů, zasílaných školám na DVD, mají vyučující k dispozici dalších 28 audiovizuálních lekcí dostupných online prostřednictvím výukového portálu JSNS.CZ.

„O mediálním vzdělávání se v poslední době mluví a píše čím dál častěji. A zaznívá přitom mnohé. Například, že to je politické školení mužstva, vymývání mozků, nemístné tahání politiky do škol, šíření jediné správné ideologie atd. Nic z uvedeného neplatí. Autoři podobných výroků šíří zcela zkreslené představy, ať už to dělají úmyslně, nebo z neznalosti,“ poukazuje Karel Strachota, ředitel programu JSNS, na odmítavé reakce, které se v souvislosti s výukou mediální výchovy objevují, a pokračuje: „Cíle mediálního vzdělávání jsou přitom zcela opačné. Chceme, aby se mladí lidé učili samostatně vyhledávat potřebné informace, aby uměli mediální sdělení analyzovat a kriticky posuzovat, rozlišovat ta, která jsou založena na faktech od manipulativních a lživých. Aby dokázali využívat potenciál moderních technologií se znalostí jejich rizik. Škola má v tomto směru nezastupitelnou úlohu a mediální vzdělávání by mělo být neoddělitelnou součástí výuky.“

Druhý ročník zahájí dnes ve 13 hodin panelová debata na téma (Ne)věříme médiím. Diskuzi s novináři Erikem Taberym (Respekt), Jiřím Hoškem (Seznam Zprávy), Petrem Šabatou (Český rozhlas) a Norou Fridrichovou (Česká televize) bude možné sledovat v živém přenosu z Knihovny Václava Havla prostřednictvím portálu Seznam Zprávy (a také na stránce projektu). Video pak zůstane na stránkách nadále přístupné pro opětovné zhlédnutí.

„Do projektu se zatím zaregistrovalo 106 škol,“ uvádí Marianka Macková, koordinátorka Týdnů mediálního vzdělávání a dodává: „Po pozitivních ohlasech na loňský první ročník jsme zvýšený zájem vyučujících očekávali. Přihlašování ještě není skončeno, poběží až do pátku 1. června, a to prostřednictvím webového formuláře.“ 

Týdny mediálního vzdělávání jsou součástí projektu Mediální vzdělávání, kterému se JSNS dlouhodobě věnuje. Do portfolia jeho aktivit v této oblasti dále patří: audiovizuální výukové lekce vhodné pro potřeby základních a středních škol dostupné prostřednictvím portálu JSNS.CZ, analýzy mediálních sdělení pomocí metodické koncepce „5 klíčových otázek“, pravidelné vydávání elektronického Bulletinu MV a jeho rozesílka více než tisícovce uživatelů, kteří se k odběru Bulletinu přihlásili, iniciování Platformy pro mediální vzdělávání, organizace seminářů a konferencí pro vyučující.
Autor: Jeden svět na školách

Související články