Co zaznělo na konferenci S asistenty k lepší škole 2025?
Publikováno: 6. 11. 2025 Doba čtení: 4 minuty Sdílet: Sdílet článekVraťte se s námi na 8. ročník konference S asistenty k lepší škole 2025, který se konal 13. října v Centru současného umění DOX. Podívejte se na záznamy dopoledních příspěvků této konference.

Každoroční konference určené pro asistentky a asistenty pedagoga, učitele i zástupce vedení škol z celé České republiky se zúčastnili téměř dvě stovky účastnic a účastníků.
Letošní konference byla zaměřená na téma etiky ve vzdělávání a při práci asistentek a asistentů pedagoga, práci s dětmi s traumatem a dalším tématům.
Jsme moc rádi, že v Člověku v tísni můžeme dlouhodobě podporovat asistentky a asistenty pedagoga v jejich práci. Aby se jim ještě lépe pracovalo s dětmi i spolupracovalo s pedagogickým sborem školy. Aby měly co nejjistější a podmínky pro svou práci a byli za ni dostatečně odměňováni. Tito leckde méně viditelní (a leckdy bohužel i méně doceňovaní) pracovníci škol se v posledních letech na mnoha místech stali jejich nedílnou součástí. Jsou pravou rukou učitelů, se kterými spolupracují, jsou jedněmi z nejbližších dětem, kterým asistují, mnohdy i zbytku třídy. Trpělivě a důsledně dělají sto a jednu práci, které jsou třeba pro zdárný chod třídy a školy.
Podívejte se na přehled našich AKTUÁLNÍCH KURZŮ A WEBINÁŘŮ PRO ASISTENTKY A ASISTENTY PEDAGOGA
Odpoledne se účastníci konference rozdělili do menších skupin a mohli se zúčastnit řady praktických workshopů k aktuálním tématům, jakými jsou například práce s žáky s ADHD, sebepoškozování, komunikace s rodiči nebo práce s psychicky traumatizovanými dětmi ve škole.
Zde si můžete pustit záznamy všech dopoledních příspěvků:
Úvodní slovo ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka
Ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek ve svém úvodním slovu ocenil práci asistentek a asistentů pedagoga, jejich přínos pro celé české školství, pedagogické sbory i konkrétní děti. Význam jejich práce dal do souvislosti s proměnami dnešního světa, který se posunuje do období tvrdších a silovějších vztahů. Právě v takových chvílích je podle něj o to více podporovat ty, kteří mají různé zvláštní potřeby, nevyrůstají v tak podnětném a zajištěném prostředí.
Marek Orko Vácha: Vzdělávání, odolnost a etické výzvy
Římskokatolický kněz, teolog a pedagog Marek Orko Vácha se zaměřil na témata etických výzev ve vzdělávání a potřebu posilování odolnosti ve školách i ve společnosti celkově. V úvodu připomněl, že nekonečné množství peněz ve školství nezajistí inspirující a charismatické učitele. Velkou sílu a dopad podle něj mají především samotná slova a přístup k lidem, především těm mladým. „Slovem tvoříte. Když na lidech kolem sebe najdete, pojmenujete a oceníte to dobré, je to možná to nejlepší, co jako učitelé můžete udělat. Vyrůstal jsem v přesvědčení, že úkolem učitele je rozfoukávat plaménky. Můžeme je ale tvořit i tam, kde zatím nejsou," uvedl ve svém příspěvku Marek Orko Vácha.
Olha Shukalova, Člověk v tísni: Psychické trauma u dětí ve školní praxi: dynamika vzniku, uprchlická zkušenost a praktické možnosti podpory
Psycholožka Olha Shukalova, která působí v Člověku v tísni jako metodička psychologické podpory, se ve svém příspěvku zaměřila na možnosti podpory žáků, kteří prošli psychickým traumatem ve spojení s jejich uprchlickou zkušeností. Jedná se především o žáky, kteří přišli do Česka z území válkou zasažené Ukrajiny. Přiblížila konkrétní podobu psychologické podpory takových žáků na základní škole v Karlových Varech. Představila i tzv. Trauma respektující přístup, který může být vhodným nástrojem pro práci s takovými žáky a při řešení jejich náročného chování.
Martina Běťáková, MŠMT: Proměny vzdělávání v kontextu současných potřeb dětí a škol
Na konferenci vystoupila s příspěvkem i ředitelka odboru podpory škol a zřizovatelů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Martina Běťáková. Přiblížila v něm nejprve proměny, kterými prošel český vzdělávací systém v posledních letech i to, jak dopadají na práci asistentek a asistentů pedagoga. Zmínila i nedávné legislativní změny jako indexové financování škol vzdělávajících v náročných podmínkách nebo legislativní ukotvení speciálních a sociálních pedagogů, školních psychologů.
Nela Beranová, MČ Praha 7, Jan Hrubeš, 18. ZŠ Most: Etika ve vzdělávání s ohledem na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Vedoucí oddělení podpory sociální pedagogiky MČ Praha 7 Nela Beranová v příspěvku představila práci tohoto oddělení i to, proč a jakým způsobem se tato městská část rozhodla podporovat působení sociálních pedagogů na všech školách, které zřizuje.
Navázal na ni Jan Hrubeš, který působí jako zástupce ředitelky 18. ZŠ Most a jako odborný asistent na Fakultě sociálně ekonomické UJEP v Ústí nad Labem. Ten přiblížil práci a přínos podpůrných pozic na severočeské škole, ve které je téměř polovina ze 600 žáků identifikována jako žáci se sociálním znevýhodněním. Na škole působí kromě asistentů pedagoga školský sociální pracovník, kariérový poradce, koordinátor inkluze, výchovný poradce a metodik prevence. Zmínil i některá morální dilemata při nastavování podpůrného systému – jako např. dilema „aktivizace“ versus „závislosti na pomoci“.
Konference S asistenty k lepší škole 2025 byla podpořena ze sbírky Lepší škola pro všechny.