Krize uprostřed krize: Boj s COVID-19 v Iráku nekončí a naše práce pokračuje

Publikováno: 18. 11. 2020 Doba čtení: 5 minut
Krize uprostřed krize: Boj s COVID-19 v Iráku nekončí a naše práce pokračuje
© Foto: People in Need

S blížícím se koncem letošního roku stále přetrvávají problémy, které rok 2020 přinesl a se kterými se celý svět musí vypořádat. Jinak tomu není ani v Iráku, který se stále vzpamatovává z dlouhotrvajícího konfliktu. V Iráku jsme se dlouhodobě zaměřovali a stále zaměřujeme na podporu obnovy živobytí, zajištění přístupu ke vzdělání pro děti a zlepšení vody, hygieny a sanitace na severu země. Když začátkem letošního roku udeřila pandemie COVID-19, přizpůsobili a rozšířili jsme naše aktivity v zemi tak, abychom mohli lidem nadále pomáhat i v nastalé situaci.

Podle nedávno vydané zprávy Rozvojového programu OSN zhoršuje COVID-19 ještě více ekonomické, politické a sociální problémy a ještě více také ovlivňuje sociální uspořádání země. Rychlá reakce na mimořádnou situaci, kterou pandemie přinesla, byla proto zásadní, aby její dopady na již tak nestabilní prostředí, byly co nejmenší. S pandemií COVID-19 totiž Irák zažívá krizi uprostřed jiné krize.

Ačkoliv se Člověk v tísni nespecializuje a nezaměřuje na oblast zdravotnictví, díky zkušenostem získaných z jiných mimořádných událostí a z oblasti hygieny a sanitace, jsme se v našich programech dokázali přizpůsobit COVID-19. Jak konkrétně? 

1. Zvyšujeme povědomí o COVID-19

Na příchod pandemie jsme na začátku roku reagovali okamžitě. V dubnu jsme zahájili osvětovou kampaň a v reakci na mýty o novém koronaviru jsme v komunitách šířili fakta a ověřené informace. Kromě online možností jsme využívali i další metody, aby se informace dostaly i k lidem, kteří nemají přístup k internetu a spolehlivým informacím a žijí v odlehlejších oblastech. Skrze kampaň v provinciích Ninive, Kirkuk a Salah Al-Din jsme relevantní informace dostali k vice než 30 000 lidí.

Součástí byla také osvětová kampaň na Facebooku, kterou jsme spustili ve dvou vlnách. První v období od května do června a druhou od července do srpna

"Kvůli omezením a opatřením, která nařídili místní úřady, byl přístup do některých oblastí komplikovaný. Abychom relevantní informace dostali k co nejvíce lidem v provincii Ninive, rozhodli jsme se paralelně zahájit také kampaň na sociálních sítích,” vysvětluje Wael Saad, který vede část programů Člověka v tísni v Iráku. V oblasti Ninive jsme tak informace poskytli téměř 500 000 uživatelů Facebooku.

Více info zde

2. Udrželi jsme v chodu vzdělávání pro děti i obchodní školení pro dospělé – z bezpečné vzdálenosti

Než přišla pandemie, tak se naše vzdělávací programy pro děti zaměřovaly především na to, abychom jim zajistili bezpečný přístup ke vzdělání. Když byly ale školy uzavřeny, aby se zabránilo šíření COVID-19, upnuli jsme všechny síly na přechod na distanční vzdělávání, aby děti o vyučování nepřišly. Učitelům jsme poskytli školení, pomohli jsme upravit osnovy a dětem jsme dodali materiály, které potřebovaly k tomu, aby mohli ve vyučování pokračovat i z domova. Podpořili jsme také učitele a rodiče, aby věděli, jak dětem během online lekcí pomoci, jak používat aplikace ke skupinovým diskuzím nebo jak zadávat domácí úkoly. Také jsme jim poskytli rady, jakým neformálním aktivitám se s žáky věnovat v rámci psychosociální podpory, aby se děti lépe vypořádaly s traumaty, která jim způsobil vleklý válečný konflikt, ve kterém vyrostly nebo to, že musely žít ve vysídlení. Vyučování na dálku, které podporuje Člověk v tísni, se doposud přizpůsobilo 36 škol ve 28 komunitách. Více než 14 000 se tak může dál učit a být v kontaktu se svými učiteli a kamarády. 

Abychom podpořili živobytí místních lidí a pomohli nastartovat iráckou ekonomiku, organizovali jsme obchodní školení pro začínající podnikatele. V rámci těchto školení jim poskytujeme rady a nástroje, které při rozjezdu vlastního podnikání potřebují. Abychom v těchto aktivitách mohli pokračovat i během pandemie a byla dodržena všechna opatření, zorganizovali jsme desetidenní školení pro 120 účastníků virtuálně. 69 z nich získalo na konci školení do začátku příspěvky, aby mohli své podnikání snáze rozběhnout. 

3. Pomáháme s přípravou na znovuotevření škol a podniků

Irácké úřady na pandemii zareagovaly rychle. Školy i podniky byly uzavřeny a lidé dostali nařízení zůstat doma. Ačkoliv zůstávají školy nadále zavřené, deset z nich jsme již připravili na znovuotevření. Vydezinfikovali jsme třídy a zkušební centra a rozdali jsme osobní ochranné pomůcky, které budou potřeba na období zkoušek podzimního semestru. Většina obchodů již otevřela a Člověk v tísni poskytl v Mosulu třiceti z nich sady pro bezpečný provoz, které obsahují ochranné pomůcky, čistící materiály, dezinfekční stojany, samolepky na podlahu, které vyznačují rozestupy a plakáty. Tyto sady dostala i čtyři střediska odborného vzdělávání. Rozšířily se také naše aktivity na podporu podnikání. 

4. Rozšířili jsme naše aktivity zaměřené na hygienu

Ještě předtím, než přišla pandemie, zaměřovali jsme se v Iráku mimo jiné na zlepšení sanitace a hygieny ve školách. Kromě toho, že jsme dětem vše potřebné vysvětlovali, rozdávali jsme take hygienické balíčky. Důležitost těchto aktivit se ještě zvýšila s příchodem COVID-19, proto jsme je ještě rozšířili. V deseti školách v severním Iráku jsme více než 250 dětí naučili, jak si správně mýt ruce spolu s dalšími zdravotními a hygienickými opatřeními. Děti je pak sdílely doma se svými rodinami a dalšími kamarády. V rámci všech našich programů jsme rozdali celkem 8 860 hygienických balíčků, které obsahovaly například mýdlo, dezinfekci na ruce, prací prostředek a další potřeby. 

5. Zajistili jsme přístup k čisté vodě a hygienickým zařízením

V rámci našich aktivit, které se zaměřují na vodu, sanitaci a hygienu, opravujeme také infrastruktury, abychom zlepšili životní prostředí. Postavili a opravili jsme sociální zařízení ve 24 školách a také 3 pumpy na čistou vodu a 17 vodovodních sítí.

Rychlá reakce na rozvíjející se krizi v důsledku pandemie COVID-19 by nebyla možná bez podpory České rozvojové agentury, Ministerstva zahraničních věcí ČR, Iráckého humanitárního fondu, který spravuje Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA), Spolkového ministerstva pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (BMZ), fondu EU MADAD a EU Regional Trust Fond reagující na krizi v Sýrii.

Děkujeme také našim partnerům Malteser International, Polish Humanitarian Action a kolegům z Alliance 2015 - ACTED a Welthungerhilfe.

Autor: Megan Giovannetti

Související články