Jeseník: Někteří lidé jsou smluvně vázáni u několika dodavatelů energií
Publikováno: 22. 2. 2022 Doba čtení: 3 minutyKdyž začali krachovat dodavatelé energií, obvolali jsme v našich službách napříč republikou celkem 850 klientů. Naši pracovníci jim nabízeli pomoc s převodem od dodavatelů poslední instance (DPI) k běžným dodavatelům či asistenci při vyřizování dávek, ať již na zvýšené zálohy na energie, na závěrečné vyúčtování zkrachovalých dodavatelů, nebo na zálohy a poté závěrečná vyúčtování DPI. Nejinak tomu bylo i na Olomoucku. Konkrétně na Jesenicku jsme se setkali s tím, že se lidé nezáměrně ocitli smluvně vázáni vůči více dodavatelům energií.
„V souvislosti s energokrizí jsme na Olomoucku oslovili celkem 95 klientů. Snažili jsme se s tímto tématem obvolat všechny naše aktuální klienty, nebo s nimi toto téma probrat na společných schůzkách, abychom se ubezpečili, že se jich to netýká, případně jim poradili, co dál. Většina našich klientů na Olomoucku bydlí v nájmu či podnájmu, kde jsou energie součástí nájmu a nejsou psané přímo na ně, a tak to pro ně nebylo téma. Neřešili tak vysoké zálohy DPI, ale očekávají zvýšení nájmu v nadcházející době,“ popisuje situaci místní koordinátorka služeb Lucie Praxová.
Situace s krachem dodavatelů a zvýšením cen energií k nám však přivedla novou skupinu osob - příslušníky střední třídy, kteří jsou kompetentní, ale situace pro ně byla natolik nepřehledná a byli pod časovým a ekonomickým tlakem, že žádali alespoň o základní poradenství anebo krátkodobou spolupráci spočívající v zorientování se v situaci a možnostech jejího řešení. To potvrzuje i vedoucí sociálních služeb Kateřina Dosoudilová.
Lidé uzavřeli smlouvu online a zároveň je navštívil zprostředkovatel, kterému podepsali zastupování
Lehce odlišná je praxe v okrajovějších regionech „Specificky na Jesenicku řešíme několik případů, kdy klienti sami po internetu uzavřeli smlouvu s novým dodavatelem a mimo to je ještě navštívil fyzicky zprostředkovatel, kterému podepsali plnou moc a nyní jsou v situaci, kdy jsou smluvně vázáni u několika dodavatelů zároveň. Tuto situaci řešíme ve spolupráci s právním oddělením a Energetickým regulačním úřadem, se kterým máme nyní velmi dobrou zkušenost. Pomáhají pro klienty zajistit jejich aktuální smlouvy na dodávky energií, radí s postupy,“ vysvětluje situaci pracovnice Petra Vaňková, která si zároveň pochvaluje komunikaci a poskytování informací i ze strany oddělení hmotné nouze Úřadu práce Jeseník.
S přibývajícím počtem končících starých smluv energií za nízké ceny, bude růst i počet lidí, na které bude mít zvýšení záloh dopad. V režimu DPI stále zůstává mnoho lidí, kteří nepodnikli žádné kroky a hrozí jim, že jim po 6 měsících, kdy byli u DPI, skončí dodávka plynu nebo elektřiny a dodavatelé je odpojí.
V případě potřeby se lidé mohou v Olomouckém kraji obrátit na naše místní pracovníky. Kontakty naleznou ZDE.