Pojištění za všechny prachy
Publikováno: 15. 12. 2015 Doba čtení: 3 minutyTerénní sociální pracovníci organizace Člověk v tísni pomáhají jednotlivcům, kteří nemají dovednosti a prostředky si sami vyřešit problematické životní situace a také se jim snaží zprostředkovat informace o jejich právech a povinnostech. Takovou pomoc potřeboval právě i devatenáctiletý Marcel.
Marcel to v životě nemá lehké. Odmalička je jiný. O základní věci se umí postarat sám, ale nerozumí tak úplně všemu, co se kolem něj děje. Potřebuje vedle sebe někoho, kdo je mu stále nablízku, aby poradil, pomohl a ochránil ho. Maminka Marcela požádala o pomoc terénní pracovnici, která pravidelně docházela na ubytovnu, kde rodina bydlela. Svěřila se jí s tím, že synovi přišel dopis od jisté společnosti, ve kterém požadují uhradit dlužné pojistné ve výši 11.700,-. Pokud ho nezaplatí do konce měsíce, věc bude předána exekutorovi. Marcel však žádné pojištění sjednané nemá, o tom by přece musela vědět. Maminka Marcela zkusila zavolat na telefonní čísla, která našla v dopise, aby zjistila, o co se jedná. Pracovnice jen suše sdělila, že jejímu synovi vznikl u pojišťovny dluh, který byl předán k vymáhání jejich společnosti. Pokud nesouhlasí se samotnou smlouvou, ať se obrátí na pojišťovnu, oni už dluh pouze vymáhají. Maminka Marcela byla zoufalá, čas ubíhal a lhůta pro zaplacení se krátila. Kdyby tolik peněz měla, snad by je i zaplatila, jen aby se vyhnula exekuci. Ale dát dohromady dvanáct tisíc není pro mnoho lidí jen tak.
Paní se na terénní pracovnici obrátila dva dny před vypršením lhůty. Hned spolu znovu zavolaly do společnosti, která údajný dluh vymáhá. Ověřily číslo smlouvy, den jejího vzniku a další informace nutné pro následnou komunikaci s pojišťovnou. Pomoc terénní pracovnice spočívala nejen v lidské, ale také technické podpoře Marcelovy maminky. Pomohla ji v komunikaci s pojišťovnou a podpořila ji, aby se nenechala jen tak odbýt. Marcelova maminka navíc neměla přístup na internet, což jí zužovalo komunikační možnosti k řešení situace. Společně s terénní pracovnicí na základě řady emailů se zúčastněnými společnostmi zjistila, že u pojišťovny je skutečně vedena na Marcela smlouva a to na investiční životní pojištění s předepsaným plněním 1.300,- měsíčně. Ale protože o ní nikdo nevěděl, tak jí ani nikdo neplatil. A hlavně jí ani nikdo nechtěl.
Marcel si nakonec vzpomněl, že ho asi tak před rokem oslovil neznámý muž a nabídl mu, že když se mu někam podepíše, dá mu nějaké peníze. Marcela si zřejmě vyhlédl pojišťovací agent a v honbě za provizí zneužil otevřenosti důvěřivého kluka. Po zjištění všech informací následovalo vyjednávání se všemi zúčastněnými stranami. Hlavním argumentem pro zrušení smlouvy byl zdravotní stav Marcela. Pojišťovna nakonec uznala pochybení na straně svých prodejců smluv a vymáhání dluhu zastavila. Tato nepříjemná situace byla pro Marcelovu maminku signálem k tomu, že bude muset více rozmýšlet, jaké kroky podniknout, aby se toto příště již neopakovalo.