Příběhy bezpráví – Měsíc filmu na školách
Publikováno: 14. 9. 2016 Doba čtení: 2 minutyV listopadu se budou na stovkách škol v celé ČR už podvanácté promítat filmy o československých dějinách a konat besedy s pamětníky, historiky i filmaři. Žáci základních a středních škol se tak budou seznamovat s naší moderní historií. Jako téma letošního ročníku Příběhů bezpráví – Měsíce filmu na školách jsme zvolili osudy lidí, kteří v průběhu minulého století z různých důvodů opustili své domovy.
Česká společnost má za sebou desítky let života v diktaturách, a navzdory této zkušenosti jako by se z ní vytrácelo vědomí, že současná svoboda není samozřejmá, že je třeba ji chránit. Aby si to uvědomovala i generace mladých lidí, kteří se narodili po pádu komunismu, vytvořili jsme v rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách projekt Příběhy bezpráví.
Školám jeho prostřednictvím poskytujeme dokumentární i hrané filmy a další pomůcky k výuce dějepisu. V listopadu pak pravidelně na stovkách škol zaštiťujeme filmové projekce a besedy s těmi, kteří bezpráví z dob komunismu buď na vlastní kůži zažili, byli jeho svědky nebo se věnují jeho mapování. Snímky z letošní nabídky Měsíce filmu na školách jsou zaměřeny na odsun Němců, likvidaci církevních řádů, budování hranic z ostnatých drátů, provokační akci StB Kameny nebo emigraci po roce 1968. Školy, které se do letošního ročníku zapojí, od nás dostanou nejenom DVD s vybranými filmy, ale také plakátovou výstavu Z místa, kde žijeme, brožuru Emigrace a život v exilu a didaktickou příručku Tři podoby propagandy.
Přihlášku a podrobné informace najdete na pribehybezpravi.cz. Školu může do projektu přihlásit pouze vyučující nebo ředitel/ka školy.
JAK SE DO MĚSÍCE FILMU NA ŠKOLÁCH ZAPOJIT?
1. Přihlaste svoji školu pomocí přihlašovacího formuláře.
2. Vyberte si film z letošní nabídky a uspořádejte školní projekci.
3. Pozvěte na projekci filmu pamětníka nebo hosta a uspořádejte s ním besedu.
4. Po uzavření všech přihlášek dostanete od organizátora zdarma DVD s filmy a řadu dalších bonusů – plakátovou výstavu, brožuru a metodickou příručku.
5. Promítejte a dejte žákům prostor ptát se těch, kteří to zažili.