Průcha pro iDnes: „Na normální život jim peníze nestačí.“ Co momentálně nejvíce tíží lidi, se kterými pracujeme?

Publikováno: 19. 11. 2021 Doba čtení: 2 minuty
Průcha pro iDnes: „Na normální život jim peníze nestačí.“ Co momentálně nejvíce tíží lidi, se kterými pracujeme?
© Foto: fotobanka

„Jestliže se zdražují energie, benzin a nafta, předpokládáme, že se budou zdražovat také základní potraviny. A to jsou věci, které musíme s klienty řešit. Dávka je vypočítaná, v zaměstnání si vydělají nějaké peníze. Ale leckomu to nestačí ani na normální život,“ uvedl ředitel naší liberecké pobočky Lukáš Průcha v rozhovoru pro iDnes.cz. Co lidi, se kterými spolupracujeme, momentálně nejvíce trápí, a jak se snažíme jim od problémů pomáhat?

„Brzy se objeví u nás ve dveřích. Počítám, že ti, kteří o nás před půl rokem nebo před rokem neslyšeli, nás budou potřebovat. Nebo jinou sociální službu či podporu z úřadu práce,“ odhaduje Lukáš Průcha. Problémy se podle něho objeví až za čas, ve chvíli, kdy lidem dorazí vyúčtování služeb. „Teď řešíme s klienty přechod od dodavatele poslední instance k tomu běžnému a zvyšování záloh. Pomáháme jim najít nejvhodnějšího dodavatele. A pokud na to nestačí finančně, radíme jim při jednání s úřadem práce, když žádají o sociální dávku,“ vysvětlil Průcha.

Sbírka pro nejpotřebnější

Energie ale nejsou jediným problémem, kvůli kterému přibývá lidí, kteří se na nás obracejí. Dalším podnětem k tomu, aby se nám ozývali, je milostivé léto, tedy možnost zbavit se svých dluhů pouze prostřednictvím splacení původní jistiny.

Z vlastních zkušeností víme, že finanční situace mnohých dlužníků je na tolik tíživá, že nemají pár tisíc navíc. I zaplacení původního dluhu bez příslušenství je tak pro mnohé nezvládnutelné. Protože nechceme, aby lidem taková příležitost utekla, otevřeli jsme veřejnou sbírku, jejíž výtěžek budeme používat právě na pomoc se splacením dluhů nejpotřebnějších skupin obyvatelstva:

„Peníze použijeme v případech, kdy zastavení exekucí dostane lidi z dluhové pasti. Cílit budeme primárně na nejzranitelnější skupiny, tedy seniory, samoživitele či rodiny s dětmi.“

Reagujeme na aktuální situaci

Ačkoliv Milostivé léto a nejrůznější otázky spojené s energiemi momentálně tvoří velkou část našich činností, samozřejmě nepolevujeme ani v tradičních způsobech pomoci, jako je doučování, práce v nízkoprahových klubech nebo poradenství. Základem naší práce je také schopnost reagovat na aktuální situaci a přizpůsobovat tak naše služby potřebám lidí. „Dřív jsme rozdávali roušky a respirátory, teď poskytujeme informace o očkování, o opatřeních. Ne každý klient je s nimi seznámený,“ uvedl Průcha s tím, že také nezapomínáme hlídat, aby děti z rodin, se kterými pracujeme, měly možnost účastnit se případné distanční výuce – zajišťujeme přístup k internetovému připojení i techniku. „S několika jednotlivci řešíme i to, že nemají elektřinu,“ dodal Průcha.

Přečtěte si celý článek na serveru iDnes! Najdete ho pod tímto odkazem.

Autor: Člověk v tísni

Související články