Skutečný dárek podpořily desítky známých osobností. Nejvíc „zabírají“ Trojanovi :)
Publikováno: 2. 12. 2020 Doba čtení: 5 minutCharitativní eshop Člověka v tísni SkutecnyDarek.cz pomůže při pandemii koronaviru. Lidé přes něj mohou darovat doučovaní dětem nebo pomoc zadluženým domácnostem v Česku. Rozšíří tak možnost věnovat tradiční kozy, které organizace distribuuje v nejchudších zemích světa nebo první knížky, které rozdává v Česku. Na sociálních sítích podporují eshop desítky známých osobností, které jsou vedle přetočené scény z Pelíšků hlavním tahákem předvánoční kampaně.
Každý rok darují lidé přes eshop o něco více. Od roku 2009 vzrostly tržby z necelých 5 milionů na loňských 22,5 milionů korun. I letos už výsledky od listopadu do dnešního dne (2. 12. 2020) o 400 tisíc přesahují minulý rok. V listopadu a prosinci přitom lidé nakoupí 84 % těchto dárků.
„Ukazuje to, že jsou Češi ochotní pomoci i vzdor koronaviru,“ komentuje výsledky Tomáš Vyhnálek, vedoucí fundraisingu Člověka v tísni. „Inspirovali jsme se podobným projektem partnerské organizace v Irsku, ale od té doby jsme je už o kus předběhli,“ dodává Vyhnálek.
Nejdůležitější jsou podle něj pro kampaň charitativní spoty v České televizi, kam organizace podruhé nasadila přetočenou ikonickou vánoční scénu z filmu Pelíšky s Miroslavem Donutilem. Vedle nich využívá Člověk v tísni vstřícných cen vydavatelů pro přílohy a inzeráty nebo bezplatný grant u společnosti Google. Důležitou složkou kampaně je podpora známých tváří a influencerů.
Síla Trojanů
„Spoustu osobností si ke Skutečným dárkům vytváří vlastní obsah a zařazují je pravidelně mezi tipy na dárky k Vánocům. Patří mezi ně například Andrea Růžičková, Jana Plodková, Eva Holubová, Nikol Čechová nebo Ladislav Zibura. Všichni samozřejmě bez nároku na honorář,“ upřesňuje Vyhnálek. „Další s námi natočili osobitá videa. Miroslav Krobot, Pavel Liška, Marek Daniel, Jan Cina, Veronika Arichteva, Jenovéfa Boková, Klusovi, Rambovi, Třeštíkovi. Těm všem patří velký dík, protože jejich pomoc se díky sociálním sítím násobí,“ říká Tomáš Vyhnálek. Nejúspěšnější ze všech byl podle něj spot od rodiny Trojanů.
Celkem tento netradiční dárek loni pořídilo 15 000 dárců, kteří loni na eshopu nakoupili přes 37 000 darovacích certifikátu. Více než polovina byli nově nakupující, které přilákala možnost pomoci touto netradiční cestou a ještě vyřešit otázku dárků. Dříve si lidé kupovali především tištěné certifikáty, loni ale více než třetina lidí dala přednost certifikátu elektronickému, který následně přepošlou e-mailem, nebo si vytisknou a darují v obálce svým blízkým.
“Letos čekáme, že zájem o elektronické certifikáty ještě vzroste, protože lidé nebudou chtít v době pandemie pro svůj dárek na poštu. Abychom jim vyšli vstříc, zcela jsme změnili design, takže certifikát teď vypadá nádherně i vytištěný na domácí tiskárně,” odhaluje pozadí příprav na předvánoční nákupy Vyhnálek. Pětina dárců, kteří nevyžadují jakékoli certifikát, pak loni přispěla 5 miliony korun. „Využívají prostě eshop jako možnost darování na dobrou věc a nechtějí ani certifikát zaslat e-mailem,“ vysvětluje Vyhnálek.
„Hodnotu dárků stanovujeme z průměru reálných cen, za kterou zvířata, osivo a další komodity nakupujeme v zemích, kde se distribuují. Jejich výběr vychází z aktuálních potřeb našich misí,“ popisuje praxi Tomáš Vyhnálek.
Boj s Covidem pod stromeček
V reakci na pandemii zařadil Člověk v tísni do eshopu certifikát Boj s covidem v Česku, který je určen na dluhové poradenství, doučování dětí na dálku a zpřístupnění techniky, aby se mohly zapojit do online výuky. V urgentních případech zajišťuje organizace i potravinovou pomoc.
Na pomoc lidem v chudých zemích mohou dárci přispět zakoupením certifikátu Boj s covidem ve světě. Díky němu Člověk v tísni dodá ochranné a hygienické pomůcky pro nejzranitelnější a na podporu zdravotníků. Ve venkovských oblastech Afriky, kde vinou pandemie zavřeli školy, mohou dárci podpořit děti u učitele nákupem materiálů a učebnic pro domácí výuku.
Další novinkou je certifikát Záchrana dětského života na program prevence podvýživy. Ta má na svědomí více dětských životů než všechny probíhající válečné konflikty. Nemocné děti mají špatnou imunitu a umírají i na banální onemocnění, jako je průjem. Člověk v tísni v akutních případech využívá obohacené arašídové máslo Plumpy´Nut, které dokáže zachránit více než 90% podvyživených dětí.
Za 12 let pomohli Češi zasadit přes milion stromů
Vzdor náročnosti situace organizace distribuovala roušky, mýdla a dezinfekci, školila zdravotníky i zajišťovala zdroje pitné vody v chudých oblastech Asie i Afriky. V Česku pak poskytovala dluhové poradenství nebo pomáhala dětem, které nevzkládaly distanční výuku. Poskytli jsme oporu v metodice 300 učitelům a asistentům pedagoga a celkově jsme podpořili vzdělávání 931 znevýhodněných dětí a 170 obdarovali knížkou.
Díky Skutečnému dárku rozdal Člověk v tísni 447 koz a 178 ovcí a pomohl zlepšit zemědělství 14 600 farmářů. Části z nich jsme darovali 53 500 sazenic, 1 855 obdrželo zemědělské nástroje a semena. Pro zdravotní pomoc v odlehlých oblastech, jsme vyškolili 263 zdravotníků a 158 porodních asistentek. 162 000 studentů jsme podpořili odbornými kurzy, které jim pomohou se uplatnit na trhu práce. 1 709 dívek dostalo díky českým dárcům vlastní školní pomůcky.
Za 12 let fungování rozdal Člověk v tísni farmářům v chudých zemích Afriky a Asie mimo jiné 7 220 koz a ovcí, více než 15 300 kusů drůbeže, 241 krav a volů a 328 oslíků s povozem. Postavil 220 včelích úlů a podpořili 164 včelařů v Gruzii. Díky českým dárcům vybavil Člověk v tísni 327 škol a pedagogických center potřebným nábytkem, učebnicemi nebo školními pomůckami. Vybudoval nebo opravil přes 9 016 vodních zdrojů a po celém světě zasadil na 1 076 500 stromů.
O Skutečném dárku
SkutecnyDarek.cz je charitativní e-shop Člověka v tísni určený na podporu lidí v nejchudších zemích světa. Dárci v něm nakupují tištěné nebo elektronické certifikáty, které s věnováním darují pod stromeček svým blízkým. Princip fungování je jednoduchý. Například nákupem certifikátu Veselé kozy přispějí do programu OBŽIVA a za jejich dar je nakoupena například koza. Pokud je ale v dané chvíli prodáno příliš mnoho koz a je potřebnější nakoupit jiné prvky z programu OBŽIVA, jako například ovce, zemědělské nářadí nebo sazenice stromů, nakoupí Člověk v tísni je. Za dar tedy vždy nakoupí to nejpotřebnější v programu OBŽIVA, který dává lidem práci. Podobně je tomu s programy ŠKOLY, ZDRAVÍ, VODA a VZDĚLÁNÍ V ČR. Detailní vysvětlení lze najít na http://www.skutecnydarek.cz/pages/faq/