V obrazech: první školní den pro děti, které z domova vyhnala válka
Publikováno: 19. 1. 2023 Doba čtení: 3 minutyPrvní dny ve škole jsou pro dítě velkou zkušeností, zejména pro ty, jejichž život byl v raném věku ovlivněn válkou. V Sýrii nechodí do školy 2,4 milionu dětí, protože roky trvající konflikt zničil velkou část vzdělávacího systému, který existoval před válkou.
Člověk v tísni (ČVT) poskytuje díky financování Evropské unie kurzy neformálního vzdělávání pro malé děti v severozápadní Sýrii, v oblasti, která je dvanáct let trvajícím konfliktem zasažena obzvláště těžce. V patnácti táborech pro vnitřní uprchlíky vybudoval ČVT dočasná vzdělávací centra, která umožňují vzdělávání 11 000 dětí ve věku od šesti do čtrnácti let. Tato vzdělávací centra jsou často jediným zdrojem dostupného vzdělání v táborech. Pro mnoho z těchto žáků bude vzdělání poskytované organizací ČVT jejich prvním setkáním se školou, se všemi očekáváními, vzrušením a vzpomínkami, které škola přináší.
Jak děti vzpomínají na svůj první den ve škole? Šest syrských dětí, které navštěvují kurzy neformálního vzdělávání, si udělalo čas a nakreslilo své nejoblíbenější vzpomínky - od první hodiny angličtiny až učení se písmen arabské abecedy.
Ahmed je chlapec, který navštěvuje výuku v jednom z dočasných center vzdělávání ČVT v táboře na severozápadě Sýrie. Svou školu nakreslil tak, jak ji vidí zvenčí, při každodenní cestě do školy, kdy děti přicházejí v ranním dešti a stoupají po schodech k hlavní bráně. Zimy v Sýrii bývají kruté, protože stany, v nichž jsou ubytovány rodiny, jako je Ahmedova, často nejsou připraveny na déšť a sníh.
Feryal chodí do třetí třídy, musela se svou rodinou utéci v důsledku konfliktu v Sýrii a nyní navštěvuje kurzy neformálního vzdělávání v provincii Idleb. Ze svého prvního dne ve škole si odnesla jednu ze svých nejhezčích vzpomínek - hodinu anglického jazyka se svým oblíbeným učitelem. Kromě zprostředkování výuky pro studenty nabízí ČVT také podporu učitelům, od poskytování školního vybavení, jako jsou fixy na tabuli a sešity, až po školení a tréninky.
Ritaj nakreslila oslavu, která byla uspořádána při prvním otevření školy, kterou navštěvuje, teprve před několika týdny. Vyzdobili hřiště a pavilon, kde na pódiu předvedli krátkou hru.
Warda chodí do třetí třídy a musela odejít ze svého rodného města. Nyní žije v táboře na severozápadě Sýrie. Na svém obrázku se rozhodla nakreslit také slavnostní otevření své školy. V popředí postavili pódium pro vystoupení, vyzdobené balónky a pentlemi. Součástí dne otevřených dveří byly aktivity a soutěže, kterých se zúčastnilo mnoho dětí. Podobné akce jsou pro děti, které prošly vysídlením, ztrátou a konfliktem, důležitým aspektem budování pozitivních zkušeností a vzpomínek.
Kresba Mostafy, mladého studenta, který se rád učí v jednom z dočasných vzdělávacích center ČVT, zachycuje třídu s dětmi, které stojí ve frontě na hodinu arabštiny. V důsledku konfliktu neměly tisíce dětí v severozápadní Sýrii nikdy možnost začít se školní docházkou, a proto neumějí číst ani psát. ČVT poskytuje dětem bez předchozího vzdělání základní lekce čtení, psaní a počítání a pomáhá jim tak překonat první a nejdůležitější krok v jejich školním životě.
Devítiletá Manal nakreslila, jak trhá květiny pro svou učitelku. Nakreslila také svou první hodinu arabštiny, kde je učitelka učila 28 písmen arabské abecedy.
Člověk v tísni (ČVT) s podporou Evropské unie vytváří v severozápadní Sýrii cesty ke kvalitnímu vzdělávání a službám na ochranu dětí. Tento projekt se zaměřuje na oblasti s vysokým počtem dětí, které nechodí do školy, a nabízí neformální vzdělávání (gramotnost a počty), psychosociální podporu a doporučení.