Žákům z chudších rodin vzala pandemie o několik měsíců učení víc. Pomozte jim dohnat ztracené měsíce studia!

Žákům z chudších rodin vzala pandemie o několik měsíců učení víc. Pomozte jim dohnat ztracené měsíce studia!

Publikováno: 20. 10. 2021 Doba čtení: 6 minut

Dva měsíce rozdílu v zameškaném učivu dělí školy, kde rodiče během pandemie podporovali své děti ve výuce a školy s nižším sociálně ekonomickým statusem, kde děti takovou podporu nedostaly. Vyplývá to z doplňujících závěrů průzkumu Dopady pandemie covid-19 na žáky společnosti PAQ Research a Kalibro. Doučování pomůže podle nich vzdělanostní rozdíly snížit.

Člověk v tísni doučoval v uplynulém školním roce 1014 dětí a zapůjčil techniku a zajistil připojení pro on-line výuku 718 žákům. O zkušenosti a dobrou praxi se chce nyní podělit a umožnit tak začít s doučováním komukoliv. Do konce října spustil sbírku www.lepsiskolaprovsechny.cz, ze které jsou aktivity financovány a kde sponzoři zdvojnásobují každý finanční příspěvek. Na účet zatím přispělo 816 dárců částkou 1,9 milionu a na další párování tak zbývá přes 5 milionů korun.

Podpořte nás prosím
Chci vstoupit do Klubu přátel

Podle výzkumníků PAQ Research je rozdíl v dosažených výsledcích z matematiky a češtiny mezi žáky škol s různou úrovní a podporou rodičů v průměru dva měsíce. Výzkum navíc nezahrnoval výsledkově a sociálně nejslabší školy, kde bude rozdíl pravděpodobně ještě významnější. „Školy se slabšími výsledky, kde žáci měli v rodinách vyšší podporu, ztratily v průměru měsíc výuky. Výsledkově slabší školy, kde žáci neměli v rodinách takovou podporu, ztratily v průměru přes 3 měsíce výuky,“ říká Václav Korbel, jeden z autorů průzkumu Dopady pandemie covid-19 na žáky. „Tím, že žáci v těchto školách začínali z relativně nízkých hodnot, je velké riziko výrazného zaostávání,“ dodává Václav Korbel.

“Chudší rodiny totiž nemají prostředky na to, aby pořídily dětem potřebnou techniku a zajistily konektivitu, navíc rodiče často nemohou pomoct s probíranou látkou a asistovat jim s úkoly."

„Pokud by to vedlo k předčasnému ukončování základní či střední školy, "stojí" jeden takový odchod podle našich odhadů 2-3 miliony jenom na dávkách, nižších odvodech a vězeňství. My se přitom bavíme o desítkách tisíc ohrožených dětí a tedy potenciálních obrovských sociálních a rozpočtových dopadech,“ doplňuje možné důsledky další autor průzkumu Daniel Prokop.

Kromě plošného i cíleného doučování studie doporučuje zvyšování motivace a celkového well-beingu žáků, protože u 10-20 % žáků výrazně narostly problémy v oblasti duševního zdraví, jako je podrážděnost, problémy se spánkem zhoršení vztahů a podobně. V tom mohou podle Prokopa pomoci například podpůrní pracovníci jako je školní psycholog či volnočasové aktivity zdarma.

Doučování pro tisíc dětí

V pandemickém školním roce doučoval Člověk v tísni 1014 dětí a zapůjčil techniku a zajistil připojení pro on-line výuku 718 žákům. “Chudší rodiny totiž nemají prostředky na to, aby pořídily dětem potřebnou techniku a zajistily konektivitu, navíc rodiče často nemohou pomoct s probíranou látkou a asistovat jim s úkoly. Sami totiž nedisponují potřebnými znalostmi a bytová situace sociálně slabých rodin je často tak špatná, že děti nemají na učení prostor a klid.” vysvětluje Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni.

Samotné doučování zajišťují z větší části proškolení dobrovolníci. Díky možnosti doučovat na dálku přes internet se řady doučujících dobrovolníků ještě více rozrostly, protože doučování už není vázané na místo jejich bydliště a možnosti docházení do rodin. Celkově tak ve školním roce 2020/2021 s Člověkem v tísni spolupracovalo přes 400 dobrovolníků.

"Pracujeme v 7 krajích, v desítkách měst, vesnic. Všechno to, co jsme se naučili a známe, chceme sdílet a podporovat tak všechny, kteří také doučují sociálně znevýhodněné děti. Tím se naše pomoc dostane i k mnoha dalším dětem, z čehož máme radost a dává nám to smysl."

Dalších 1500 dětí doučovalo 600 studentů pedagogických fakult v rámci akce Fakulty doučují, kterou Člověk v tísni inicioval a nadále podporuje. Ve spolupráci s Národní pedagogickým institutem vznikl systém propojování poptávky základních škol se studenty VŠ.

Spolupráce 23 subjektů na další akademický/školní rok je sjednána, proběhla individuální jednání s pedagogickými fakultami. Na řadě fakult vznikly nové předměty, v rámci nichž mohou studenti vykonávat své praxe prostřednictvím doučování.

Svědomitost, píle a letní doučování zajistily Natálce postup do dalšího ročníku

Natálka má tři mladší sestry a milující rodiče. Oba mají ale pouze základní vzdělání a přesto, že dcery v učení podporují, na všechno nestačí.
Distanční výuka, která hodně spoléhá právě na rodičovskou asistenci při výuce a aspoň základní technické zázemí, byla pro Natálku příliš velkou výzvou. Na konci roku bohužel neprospěla z anglického a německého jazyka, tedy z předmětů, se kterými jí rodiče vůbec pomoc nemohou.
S přípravou na reparát jí pomohl Člověk v tísni. Doučování anglického jazyka probíhalo prezenčně, pro doučování němčiny se ale žádný vhodný dobrovolník v jejím regionu nenašel, muselo se tak přistoupit k doučování on-line. Díky nasazení dobrovolnic a pracovníků Člověka v tísni a spolupráci všech členů domácnosti, Natálie reparát úspěšně složila a postoupila do 8. třídy!

Celonárodní podpora doučování na www.doucujte.cz

Člověk v tísni od začátku pandemie a souvisejícího uzavření škol pomáhá dětem zvládat distanční výuku. Nyní nabízí plošnou podporu všem, kteří byli výpadkem postiženi a potřebují intenzivní doučování a další pomoc. Proto se rozhodl spustit nový webový portál www.doucujte.cz, který by měl sloužit jako metodická základna pro všechny doučující.

Spolu s dalšími neziskovými organizacemi sdílí doporučení, tipy a odkazy k doučování, včetně tipů specificky zaměřených na doučování on-line. “Člověk v tísni poskytuje službu doučování a podpory vzdělávání 14 let. Nasbírali jsme za tu dobu spoustu zkušeností, zdrojů pro doučování, máme ucelený systém práce se stovkami dobrovolníků. Pracujeme v 7 krajích, v desítkách měst, vesnic. Všechno to, co jsme se naučili a známe, chceme sdílet a podporovat tak všechny, kteří také doučují sociálně znevýhodněné děti. Tím se naše pomoc dostane i k mnoha dalším dětem, z čehož máme radost a dává nám to smysl,” komentuje další plány Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb Člověka v tísni.

Sbírka podpoří také učitele nebo mladé lidi

Pro učitele, asistenty pedagoga a všechny, kteří pracují s dětmi ohroženými sociálním znevýhodněním, letos Člověk v tísni spustil další díl online kurzu S asistenty k lepší škole s názvem Sam není sám. Na příběhu malého chlapce poukazuje na důsledky distanční výuky a význam bezpečného prostředí doma i ve škole. Do kurzu se od února zaregistrovalo více než 1400 lidí, z nich přes 915 kurz absolvovalo celý. Asistenty pedagoga podporuje také na pravidelných supervizních a podpůrných setkáních, které jim umožňují sdílet náročné situace během distanční výuky či adaptace dětí při návratu do škol.

Ze sbírky Lepší škola Člověk v tísni podpoří také vzdělávací portál www.jsns.cz, který bezplatně využívají učitelé z 3900 základních a středních škol v Česku. Prostřednictvím filmů, diskusí a výukových aktivit přináší do škol důležitá témata a konkrétní příběhy. Věnuje se lidským právům, moderním československým dějinám, mediálnímu vzdělávání a mnoha dalším tématům. Portál během lockdownu zpřístupnil veškeré vzdělávací materiály, aby pomohl rodičům a dalším zájemcům o výchovu a vzdělávání dětí.  

Kontakt:


Autor: Člověk v tísni

Související články