Zemětřesení vzalo mnoha dětem šanci na vzdělání. V Nepálu nyní pomáháme rekonstruovat školy

Zemětřesení vzalo mnoha dětem šanci na vzdělání. V Nepálu nyní pomáháme rekonstruovat školy

20. 7. 2018

Obloha je zatažená a trochu mrholí. Vystoupím až na vrchol kopce ve vesnici Baruwa, kde probíhá stavba nové školy. Hned vedle ní stojí dočasné výukové centrum, které slouží žákům po dobu, než bude dokončena nová budova. Cestou ke škole si představuji děti, jak po improvizované učebně s plechovou střechou pobíhají, pokřikují, smějí se a křičí, strkají do sebe v lavicích a pokoušejí se číst ze svých učebnic. A také čekám, že si mě budou zvědavě prohlížet, což se běžně děje, setkají-li se s někým cizím.


Na místě je ale nečekané ticho. Je snad dnes nějaký svátek, ptám se? S tím, jak se blížím, ptám se místních dělníků, jestli je dnes někdo ve školní budově. Ukazují na malý přístřešek s plechovou střechou, kde má podle nich sedět ředitel. Když vstoupím, opravdu tu najdu ředitele a čtyři studenty.

“Kde jsou žáci?”, zní má první otázka.

“Ve vesnici se dnes koná svatba, takže odešli dříve,” odpovídá  Jay Narayan Singh, ředitel školy.

Zemětřesení v roce 2015 zničilo všech pět škol v celé oblasti a základní škola Shree Ganesh byla jednou z nich. Katastrofa nezničila jen budovy, ale také znemožnila mnoha dětem vzdělávat se. Mnoho rodičů s dětmi odešlo do hlavního města Kathmadu, ostatní se přestěhovali do větších měst za lepším vzděláním. Spousta dětí, které zůstaly, musí do nejbližší školy denně docházet 1-2 hodiny.

S podporou Nadace Českého rozhlasu a pomocí Člověka v tísni a místní neziskové organizace Phase Nepal může být škola znovu postavena a partneři ji mohou vybavit potřebným nábytkem. Až se škola postaví, bude předána místní komunitě a kontrolu nad celým procesem převezme vláda.

Školský výbor bude v průběhu svého předání držet program, který informuje vesničany o svém novém startu. Jay Narayan je přesvědčen, že děti začnou se vracet do stejné školy, neboť se nachází vedle svého současného dočasného učebního centra. "Mnoho místních obyvatel, kteří se po zemětřesení přestěhovali do měst, se vrací k přestavbě svých domů, což znamená, že více dětí se vrátí do školy," říká.

Po obnovení školy šéf Paanchpokhari, Pasang Lama, říká, že oddělení má v úmyslu zavést některé vylepšené vzdělávací programy, které motivují učitele a rodiče. Mají plán vytvořit prostředí přátelské k dětem a povzbuzovat děti, aby se aktivně zapojily do školních aktivit, a dělat vzdělání zábavou a radostí pro děti.

Autor: Sajana Shrestha – Communication Officer Nepal