Zlepšujeme podmínky pro výuku na středních technických školách na kambodžském venkově a poskytujeme učitelům školení

Zlepšujeme podmínky pro výuku na středních technických školách na kambodžském venkově a poskytujeme učitelům školení

10. 7. 2020

Ve venkovských oblastech Kambodži přestane do školy chodit více než polovina studentů, aniž by dokončili školní docházku. K tak vysoké míře absence školní docházky přispívá mnoho různých faktorů včetně chudoby, nedostatku podpory rodičů a špatné úrovně školní výuky. Ukončit školní docházku a zařadit se mezi pracovní sílu za účelem finančního výdělku se sice mnoha mladým lidem jeví v danou chvíli jako smysluplné, nicméně z dlouhodobého hlediska má toto rozhodnutí negativní dopad nejen na ně samotné, ale i na celou společnost.

Možnost technického vzdělání pro studenty

Aby se dařilo studenty ve školních lavicích udržet déle, musí střední školy na kambodžském venkově připravit mladé lidi na konkrétní typy zaměstnání, která je čekají. Ve spolupráci s českými i místními agenturami jsme zahájili dvouletý projekt, který se právě rozvoji kariéry v konkrétních oblastech věnuje.

Podle projektového manažera Člověka v tísni v Kambodži Rattana Kep je cílem pomoci mladým lidem rozvinout základní a konkrétní dovednosti v oblasti zpracování potravin, které se jim budou v zaměstnání hodit. „S nově vytvořenými osnovami a programem stáží budeme moct studenty seznámit se zpracováním zemědělských produktů, což jim dá dobré základy do jejich budoucího zaměstnání.”

Projekt ACTIVE for Youth se nyní poprvé uskutečňuje na střední škole King Norodom Sihamoni General and Technical High School v provincii Kampong Chhnang. Jeho realizace probíhá ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze (ČZU) a kambodžským Ministerstvem školství, mládeže a sportu s finanční podporou České rozvojové agentury. Zlepšit odborné vzdělávání v Kambodži pomáháme také díky pravidelným dárcům sbírky Skutečná pomoc a lidem, kteří si zakoupili Skutečný dárek. Cílem projektu je poskytnout mladým lidem v zemědělských oblastech rovný přístup k technickému vzdělání.

Rekonstrukce a lepší podmínky pro výuku

V první fázi projektu jsme zmodernizovali vzdělávací zařízení na KNHS. Pomáhali jsme také při renovaci laboratoří, abychom zvýšili jejich hygienické standardy. A výsledkem je nová laboratoř na zpracování zemědělských produktů. Je vybavena novými elektrickými rozvody a dostatečnými dodávkami vody, klimatizací, umývadly, vakuovým balicím strojem, sterilizátorem a dehydrátorem a dalším. Díky této rekonstrukci jsou zařízení a místnosti laboratoře bezpečné a studenti se tak učí v lepším prostředí.

„Stará laboratoř nebyla příliš prostorná ani dobře vybavená,” říká Sokea, učitelka na KNHS. „Nyní je celé zařízení mnohem lépe řešené, laboratoř na zpracování potravin je mnohem větší a má několik oddělených místností. Také je zde moderní vybavení a klimatizace, což je pro studenty i vyučující velmi příjemné,” dodává.

Budujeme kapacity pro učitele

Další výzvou bylo nalézt dostatek kvalifikovaných instruktorů, kteří by vedli školení. Aby byly odborné schopnosti učitelů technických předmětů na KNHS co nejlepší, vypracovali jsme společně s pedagogy z ČZU vhodné osnovy a výukové metody zaměřené na zpracování potravin, které je ušité přímo na míru zdejším podmínkám.

„Pedagogické školení mi pomohlo získat další dovednosti, díky kterým je má výuka studentů efektivnější,” vysvětluje Thaily, další vyučující na KNHS v oblasti zpracování potravin. „Prošla jsem také školením, kde jsem se naučila obsluhovat nové vybavení a také různé technologie zpracování – jako správné skladování potravin, pečení a výroba jogurtu.”

Výhled do budoucna

V současné době je do programu zpracování potravin na KNHS zapsáno 57 studentů. Sokea říká, že toto je na začátek tak akorát a je to pro ni příležitost učit a také se zdokonalit ve svých odborných znalostech. „Budu moct strávit více času výzkumem a prohloubím si tak své dosavadní vědomosti, dovednosti a zkušenosti. Ty se pak co nejlépe budu snažit předat studentům a zároveň budu schopná přispět ke zdokonalení programu na zpracování potravin,” říká.

Projekt na této škole by se mohl stát vzorem pro další střední školy s technickým zaměřením v Kambodži. „Naším dalším krokem bude zvýšit finanční kapacity školy v rámci rozvoje podnikání a spolupráce s podniky v oblasti zpracování potravin,” říká Rattana Kep. „Rozvoj podnikání na škole vytvoří nové příležitosti pro studenty technického zaměření, kteří si vedle znalostí o zpracování potravin osvojí také podnikatelské dovednosti.”

Autor: Sophika Kun, Člověk v tísni Kambodža