Červené sluchátko nabízí pomoc s dluhy. Stačí zanechat kontakt a Člověk v tísni vám zavolá zpět

Červené sluchátko nabízí pomoc s dluhy. Stačí zanechat kontakt a Člověk v tísni vám zavolá zpět

4. 5. 2021

Člověk v tísni představuje ve spolupráci s agenturou VMLY&R Červené sluchátko, další způsob pomoci zadluženým lidem. Snaží se tak vyburcovat lidi, kteří mají problémy s dluhy, aby zahodili své obavy či případný ostych, a ozvali se. Nově stačí, když na sebe na webu www.cervenesluchatko.cz zanechají kontakt a dluhoví poradci jim zavolají zpět. „Uděláme vše, co je v našich silách, abychom vám pomohli,“ vzkazují. 

„Naše helplinka se během pandemie stala účinným nástrojem pomoci zadluženým lidem. Během loňska na ni volalo přes 3 800 lidí, což je o 100 % více než v roce 2019. A zvýšená poptávka po tomto druhu pomoci pokračuje i letos, od začátku roku nám volalo přes 1 500 lidí,“ popisuje aktuální stav Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni. V nejbližší budoucnosti se podle něj situace bohužel nezlepší. „Již nyní v ČR čelí přes 700 tisíc osob více než 4 milionům exekucí. Tato čísla však v sobě ještě nezobrazují dopady současné koronakrize, ty pocítíme až v následujících měsících. Lze tak důvodně očekávat, že se počet lidí, kteří budou mít problémy s dluhy, ještě výrazně zvýší,“ dodává Hůle. 

„Během loňska volalo na helplinku 3 800 lidí, což je o 100 % více než v roce 2019. A zvýšená poptávka po tomto druhu pomoci pokračuje i letos, od začátku roku nám volalo přes 1 500 lidí.“

Ve spolupráci s agenturou VMLY&R, se kterou organizace v minulosti spolupracovala na úspěšné kampani Zadlužené děti, proto spustila organizace Člověk v tísni web www.cervenesluchatko.cz, na kterém je mimo jiné umístěn jednoduchý formulář, do kterého stačí lidem zadat jejich telefonní číslo. Ve chvíli, kdy to bude v rámci kapacity helplinky možné, se jim dluhový poradce organizace ozve s nabídkou pomoci. Další novinkou, která lidem umožní kontaktovat helplinku, je možnost videohovoru. Na zmíněném webu si stačí rezervovat v přiloženém kalendáři konkrétní datum a čas, ve stručnosti popsat svůj problém a domluvit si videokonzultaci. „Obě nové formy doplňují již zavedené způsoby, jak nás kontaktovat, kterými jsou přímé volání na číslo 770 600 800 nebo využití emailu jakprezitdluhy@clovekvtisni.cz,“ dodává Hůle.

Helplinka jako doktor přes dluhy

Při tvorbě tohoto konceptu vycházeli jeho autoři ze zkušeností, které nasbírali dluhoví poradci Člověka v tísni během loňského roku. „I přes zvýšený nárůst volajících jsme zjistili, že pro některé lidi představuje rozhodnutí „volat o pomoc“ bariéru, kterou nejsou schopni překonat. Důvody jsou různé, může to být ostych, strach, či nerozhodnost. Chceme jim jít s novými formami naproti,“ vysvětluje zrod Červeného sluchátka Renata Bořkovcová, která má její provoz na starosti. „Zároveň chceme lidi mobilizovat k tomu, aby své problémy s dluhy nezametali pod koberec, ale aby je aktivně řešili. Tím, že se na nás obrátí, nic neriskují. Jejich situaci to nezhorší, naopak může jít o první krok k tomu, aby dokázali své problémy v budoucnu vyřešit. Je to podobné jako s doktorem. K němu se také většině z nás nechce, ale v případě zdravotních problémů jde o jediný způsob, jak se svých trablů zbavit,“ dodává Bořkovcová.

Tím, že se na nás obrátí, lidé nic neriskují. Jejich situaci to nezhorší, naopak může jít o první krok k tomu, aby dokázali své problémy v budoucnu vyřešit.

„Dobře víme, že většina z nás se ostýchá někomu cizímu zavolat. A co teprve, když si máme říci o pomoc. Proto jsme celý postup otočili a je tu první helplinka, která zavolá vám. Stačí zanechat kontakt,“ komentuje originální přístup Tomáš Novotný, kreativní ředitel agentury VMLY&R a dodává: „Výrazným vizuálním symbolem kampaně je červené sluchátko, se kterým se lidé budou moci potkat i ve veřejném prostoru na vybraných místech napříč Českou republikou. A podpoří nás i osobnosti, které si budou červené sluchátko symbolicky předávat. Moc si přeji, aby červené sluchátko povzbudilo lidi říci si o pomoc.“

Pomohou i známé osobnosti

S projektem červeného sluchátka se rozhodli pomoci i známé osobnosti. Na zmíněném webu najdeme (kromě kontaktního formuláře) i příběhy několika lidí, kteří na helplinku v minulosti již volali. Příběhy namluvili známí herci Sabina Remundová a Miroslav Hanuš. Hudebník Matěj Kroupa složil k příběhům doprovodnou hudbu. Kromě nich se do propagace zapojí přes 10 influencerů, kteří budou na svých kanálech upozorňovat na problém předlužení a zároveň pomohou s rozšířením povědomí o helplince Člověka v tísni mezi své fanoušky. Iva Pazderková, Martha Issová, Ladislav Zibura, Bé Hà, Pedro, Any a další si budou mezi sebou červené sluchátko předávat a vytvoří tak pomyslný řetěz pomoci. Jeho cílem je povzbudit a podpořit lidi, aby nestrkali hlavu do písku, ale začali své problémy řešit.  

Kromě toho připravila agentura VMLY&R i dvě venkovní instalace, které budou během června putovat po různých místech v České republice a informovat lidi v regionech o možnosti pomoci, kterou helplinka Člověka v tísni nabízí. „Instalace právě vyrábíme, o jejich umístění budeme ještě informovat,“ říká Martina Skřivanová z agentury VMLY&R. Aby se informace o červeném sluchátku dostala v následujících týdnech k co největšímu počtu lidí napříč Českou republikou, pomohla se získáním mediálního prostoru pro kampaň opět agentura Wavemaker Czech. „Díky našemu týmu a našim partnerům jsme zajistili na podporu kampaně významný online i offline mediální prostor. Při přípravě kampaně si vždy uvědomím sílu značky Člověk v tísni, pro kterou je radost pracovat,“ komentuje opětovnou spolupráci Karel Brabec z agentury Wavemaker Czech.

Kontakty:

Daniel Hůle, ✉ daniel.hule@clovekvtisni.cz,  ☎ 774 510 398

Martin Kovalčík, ✉ martin.kovalcik@clovekvtisni.cz,  ☎ 777 472 863

Martina Skřivanová, ✉ martina.skrivanova@vmlyr.com, ☎ 728 914 623


Autor: Martin Kovalčík