💧Čistá voda pro všechny: Malé investice do vodohospodářských služeb přinášejí velké změny v Etiopii

Publikováno: 5. 8. 2025 Doba čtení: 4 minuty

Populace v etiopských městech rychle roste, ale k bezpečné pitné vodě nemá přístup více než polovina lidí v urbánních částech. Rozvoj vodní infrastruktury je pomalý, i proto, že vodohospodářské úřady trápí systémové problémy. Díky pomoci od české vlády se snažíme vylepšit situaci v 9 městech.

💧Čistá voda pro všechny: Malé investice do vodohospodářských služeb přinášejí velké změny v Etiopii
© Foto: Tereza Hronová

Totaro Tirfe Sheko z města Shone v Etiopii musel dříve čekat v dlouhých frontách, aby zaplatil účet za vodu na vodohospodářském úřadě. Někdy úředníci ani nemohli najít, kolik dluží, protože museli ručně hledat papírovou dokumentaci a účty. 

„Dříve jsme se spoléhali na měsíční papírové účty za spotřebu vody a ručně psané dokumenty. Všechno bylo manuální,“ říká Totaro Tirfe Sheko.

V rámci našeho projektu financovaného Českou rozvojovou agenturou, jsme podpořili digitalizaci systémů a vyškolili personál. Vodohospodářské služby jsou díky tomu rychlejší, spolehlivější a transparentnější.

„Jakmile jsem vešel do kanceláře, dal jsem jim číslo svého měřiče, své jméno a oni mi obratem vytiskli účet. Zaplatil jsem ho hned,“ dodává zákazník. 

V devíti městech ve Střední a Jižní Etiopii a v regionu Oromie jsme se podíleli na zefektivnění celého systému. Data o spotřebě a distribuci vody jsou systematicky sbírána.

Vodohospodářští úředníci navštěvují domácnosti a měří spotřebu vody pomocí telefonu.

„Odečet vody jsme dříve zapisovali ručně. Teď to děláme pomocí QR kódu,“ říká úředník z Areky Admasu Alembo, zatímco skenuje QR kód zákazníka.

Data, jako je spotřeba a částka k zaplacení, odesílá přes mobil přímo do počítače na městském vodohospodářském úřadě a účet proto lze okamžitě najít. 

Systémová změna 

Městská populace Etiopie nadále rychle roste - z 9,8 milionu v roce 2000 na více než 30 milionů v roce 2025. V roce 2022 mělo asi 85,6 % obyvatel měst přístup alespoň k základním službám na distribuci pitné vody, ale pouze 42,3 % z nich používalo vodu z infrastruktury, která splňuje standardy a bezpečnost. Co se týká správné hygieny a sanitace; ta je dostupná jen 9,2 % obyvatelům měst.

To je důsledkem špatné infrastruktury, ale také hlubších systémových chyb, jako je slabá správa, omezené technické znalosti personálu úřadů, nedostatek strategického plánování apod. Proto jsme se zaměřili na reformu a posílení systémů vodohospodářské správy. Pomohli jsme zprofesionalizovat úřady, vyškolili jsme jejich pracovníky na různých úrovních a vybavili je potřebnou technikou. 

Od dluhů k finanční stabilitě

Mezi klíčové úspěchy patří zvýšení finanční soběstačnosti vodárenských společností. Na začátku projektu pouze asi 11 % vodárenských úřadů nebylo v dluzích a dokázalo pokrýt svoje náklady. Do poloviny roku 2025 dosáhlo finanční udržitelnosti více než 66 % z nich. 

„Před projektem jsme byli v dluzích, ale naše příjmy se více než zdvojnásobily. V roce 2023 jsme vybrali 3,5 milionu birrů a v roce 2024 3,75 milionu. Za prvních 7 měsíců roku 2025 jsme vybrali 4,99 milionu birrů,“ říká Tessema Hegena, manažer úřadu v Shone. 

Finanční stabilita umožňuje vodárenským společnostem investovat do rozšíření vodovodní sítě, oprav infrastruktury a celkového zlepšování služeb.

Znalosti jako základ změny

Bez předávání znalostí by to ale nešlo. Poskytli jsme školení technickému personálu, manažerům vodáren, členům vodohospodářských rad a zákaznickým fórům ve všech devíti městech. Účastníci se dozvěděli více o technickém provozu, monitorování kvality vody, finančním a administrativním řízení a zákaznickém servisu. 

„Nejprve jsme dostali školení. Pak jsme obdrželi vybavení a softwarovou podporu. Školení dostala všechna oddělení,“ říká Tariku Zekariyas, manažer z města Areka. 

Díky projektu vznikla zákaznická fóra i úplně první GIS mapy vodovodního potrubí, což je zásadní pro řešení vodovodních havárií a poruch. 

„S rostoucí poptávkou po vodě v kontextu klimatické změny je posilování systémů klíčové. Tento projekt se zaměřil na podporu poskytovatelů služeb, zejména ve strategickém plánování a implementaci, nikoli jen na stavbu či opravu infrastruktury. Dokázali jsme s malými investicemi udělat velkou změnu,“ říká Abebaw Smeneh, projektový manažer Člověka v tísni. 

Čistá voda pro všechny 

Podle vládních plánů by Etiopie měla zajistit 100% pokrytí dodávek vody ve městech do roku 2030. Přesto v roce 2020 stále více než 55 % obyvatel měst nemělo přístup k bezpečně spravovaným vodním službám, což je méně i v kontextu celé subsaharské Afriky. Změnu ale nepřinesou jen kvalitní pumpy a potrubí, jak ukázal náš projekt. Technologii musí někdo obsluhovat a změna je potřeba na úrovni institucí a systémů. 

Tento projekt obnovil důvěru ve vodohospodářské úřady, posílil znalosti personálu a zvýšil spokojenost zákazníků. 

„Ukázali jsme, že smysluplná změna v městských dodávkách vody nevyžaduje vždy masivní investice; vyžaduje chytré investice do systémů, lidí a správy,“ říká Abebaw Smeneh. 

Díky české pomoci je Etiopie o kousek blíž k tomu, aby pitnou vodu mohli využívat úplně všichni.  

Autor: Tsion Girma Degu, Tereza Hronová

Související články