Člověk v tísni pomáhá zemětřesením zasaženému Afghánistánu

Publikováno: 24. 11. 2015 Doba čtení: 2 minuty
Člověk v tísni pomáhá zemětřesením zasaženému Afghánistánu
© Foto: Gabir Asadullah

Žít v afghánské provincii Paktya není žádný med. Kruté zimy zde střídají přívalové povodně a v posledních letech kraj vzhledem k blízkosti pákistánské hranice trpí přítomností hnutí Taliban. A právě v tomto chaotickém regionu již více než pět let pracuje Člověk v tísni, který zde organizuje záchranné práce. Situace v oblasti se ještě více zdramatizovala po 26. říjnu 2015, kdy bylo hlavní město sousední provincie Badakshan zasaženo zemětřesením o síle 7,5 stupně Richterovy škály a zasažena byla také provincie Paktya.

Záchranné práce byly navíc omezeny místními konflikty, které znemožnily rovnoměrnou pomoc financovanou z prostředků Evropské unie (ECHO). Díky financím z tohoto programu může v Afghánistánu působit také Člověk v tísni.

Na tom, že v oblasti již probíhají vysoce kvalitní zásahy, má svůj podíl i Člověk v tísni. „Díky dlouhodobé práci v oblasti jsme vybudovali vztahy s místními komunitami, které jsou založeny na vzájemném respektování a přijetí,” říká Zahra Mahsud, koordinátorka Člověka v tísni pro humanitární pomoc v Afghánistánu. „Jenom za tento rok podpořil ČvT ve spolupráci s ECHO přes 1000 rodin, které byly zasaženy konflikty či přírodními pohromami. 180 z nich zde v Paktyi,“ dodává.

Jedna pohroma zřídkakdy přichází sama

Jeden příklad za všechny: obzvlášť ničivé důsledky mělo zemětřesení pro rodinu Fadila Mira ze Said Karam, jejichž dům se během katastrofy zhroutil. „Měli jsme obrovské štěstí, že jsme byli během zemětřesení venku a nikdo nebyl zraněn,” říká Fadil Mir, který v domě žil s manželkou a šesti dětmi. „Ztratili jsme úplně všechno a s blížící se zimou jsou naše zdroje velice omezené,” vysvětluje. Člověk v tísni obstaral rodině pohotovostní peněžní pomoc, která by měla pokrýt jejich výdaje na potraviny na měsíc, dokud se nevzpamatují z šoku. Díky tomu se Fadil nemusí bát o nakrmení svých dětí. „Rád bych si teď našel nějakou dělnickou práci, abych mohl podpořit rodinu. Díky Člověku v tísni se mohu zaměřit na opravu domu, aby rodina měla střechu nad hlavou.”

Základem práce Člověka v tísni v oblasti je komunikace s lidmi - zjistit jejich potřeby a vnímání pomoci, kterou dostávají. Konkrétně pro Fadila je hlavní prioritou jídlo pro rodinu. Člověk v tísni navíc provozuje telefonní linku, kde mohou příjemci pomoci dát zpětnou vazbu na projekty, do kterých jsou zapojení. „Přichází mnoho telefonátů, které děkuji za rychlou pomoc, kterou komunity obdržely. Je to pro nás potvrzení, že můžeme můžeme pomáhat i s těmi omezenými zdroji, které máme. Např. právě zde v Paktyi, kde zřídkakdy jedna pohroma přichází sama,” uzavírá Zahra Mahsud.

Čtěte více o našich aktivitách v Afghánistánu!

*jména osob byla v článku z bezpečnostních důvodů změněna


Autor: Petr Stefan, PIN Communication Officer