Dlužníkem snadno a rychle

Publikováno: 15. 10. 2013 Doba čtení: 2 minuty
Dlužníkem snadno a rychle
© Foto:

Neustále čteme výstražné články varující nás před různými nástrahami dnešních prodejců a „nabízečů“. Neustále slýcháváme, jak snadno lze spadnout do dluhové pasti. A přesto nám připadá, že se nás tento problém přeci netýká. Opak je však pravdou. Praktiky některých společností hraničí nejen s dobrými mravy, ale také se zákonem.

Příkladem takové společnosti je Energetické centrum, dodavatel elektřiny a plynu. Firma v rámci zvyšování klientů využívá služeb „Domovního prodeje“, kdy k nám do domu přijde prodejce a začne nám vysvětlovat, jak je naše stávající smlouva nevýhodná a že máme možnost mimořádně výhodné nabídky, která se samozřejmě nebude opakovat. Společně vyplníme formulář, domluvíme se, jak vysoké budou měsíční zálohy, a těšíme se, jak konečně budeme šetřit.


Jenomže skutečnost je pak jiná, po roce užívání plynu pod novým dodavatelem nám přijde vyúčtování. Nestačíme se divit. Najednou zjistíme, že přestože platíme vyšší zálohy než dříve, tak máme nedoplatek, například 2.500 korun. Je nám to divné, ale nedá se nic dělat. Bohužel měsíční příjem nám stačí jen na pokrytí pravidelných výdajů. Pro většinu lidí je nemožné zaplatit tolik peněz najednou. Proto zvedneme telefon a operátorce situaci vysvětlíme. Najednou se dozvídáme, že v rámci smlouvy využíváme také „asistenční službu“, o které slyšíme poprvé. Ta je ale zpoplatněná, proto naše zálohy nestačily. Ve smlouvě se o ničem takovém nedočteme, ale to přeci bylo součástí balíčku, to jsme se měli sami informovat a ptát. Chvílí, kdy jsme se upsali, jsme souhlasili s jejich podmínkami. Splátkový kalendář také nedostaneme, protože ten firma povoluje až od 3.000 korun. Prostě málo dlužíme.


Můžeme lamentovat, můžeme vyhrožovat, ale nic to nemění na faktu, že nám to není nic platné. Firma ačkoliv věděla už při podpisu smlouvy, že z nás udělá dlužníky, tak jednala v rámci zákona. V tuto chvíli nám nezbývá než čekat. Než nám odpojí plyn, protože platby po splátkách pro ně nejsou důležité. V tu chvíli nám přijde směšná věta, která na nás křičí z jejich internetových stránek: Osobní přístup a zákaznická podpora a hlavně: Žádné skryté poplatky.
Nemysleme si, že nás se to netýká.

Autor: Tereza Flaková, Terénní sociální pracovnice