S nejslabšími žáky pracují české školy hůř než Polsko nebo Estonsko, řekla naše metodička v Radiožurnálu. Kupte doučování k Vánocům!

Publikováno: 13. 12. 2021 Doba čtení: 2 minuty
S nejslabšími žáky pracují české školy hůř než Polsko nebo Estonsko, řekla naše metodička v Radiožurnálu. Kupte doučování k Vánocům!
© Foto: Člověk v tísni

Český rozhlas: Michaela Kučerová, metodička podpory vzdělávání, byla hostem Radiožurnálu. Hovořila o doučování, o tom, jak se k němu dostala i kdy ho sama potřebovala. Také zmínila, jak dopadly uzavírky škol na žáky nebo, jak si náš vzdělávácí stojí oproti ostatním v Evropě. Na podporu vzdělávání dětí můžete přispět v rámci projektu Skutečný dárek - například koupí Měsíce doučování nebo První knížky.

Co školákům způsobilo opakované uzavírání kvůli covidu?

Žáci ztratili měsíc až dva ve výuce a vzdělání, u sociálně znevýhodněných je ztráta dvojnásobná. Kromě základních kompetencí jako počítaní, čtení a psaní děti ztratily schopnost pracovat týmově, komunikovat s učitelem... Dopad izolace byl velký, nejvíc to odnesly první ročníky. Středoškoláci byli doma skoro rok a z učilišť během prvního roku odcházeli mnohem častěji než kdy dřív.

Jak funguje online doučování?

Má dostatečný efekt na některý typ dětí, většinou starší, motivované, které umí pracovat samostatně. Nehodí se pro malé děti, které se učí číst, psát, držet tužku. Snažíme se podporovat digitalizaci, protože přístup k internetu a technice je základ při hledání práce i vzdělávání. V zahraničí funguje precedens: úřady práce podporují rodiny a děti, které takové možnosti nemají, nákupem techniky nebo pravidelnou platbou internetu.

U dětí s nejhoršími výsledky jsme jedni z nejhorších v Evropě. I Polsko nebo Estonsko umí vzdělávat děti z nepodnětných rodin lépe než my.

Ovlivnila online výuka nějak přístup učitelů?

Ano. Zavřené školy vedly některé učitele k tomu, že došli k dětem domů. Někteří byli překvapení, jak žijí, že mají jen jednu místnost pro čtyři sourozence a babičku. Uvědomili si tíhu jejich každodenního prostředí. Že plnit povinnosti je pro ně v mnohém odlišné.

Jak si stojíme ve srovnání se zahraničím?

Jsme na tom o trochu hůř, máme před sebou velký kus cesty. Podle statistik jazykové gramotnosti a matematiky umíme podpořit nadané a chytré žáky, ti jsou se západoevropskými dětmi srovnatelní. U těch s nejhoršími výsledky jsme jedni z nejhorších v Evropě. I Polsko nebo Estonsko umí vzdělávat děti z nepodnětných rodin lépe než my.

rozhovor Českého rozhlasu zde:


Autor: Člověk v tísni

Související články