Projekt je zaměřen na ohrožené rodiny a jejich děti v Ústeckém kraji, konkrétně na rodiny z ORP Ústí nad Labem, Bíliny a Chomutova. Smyslem projektu je snížení rizika destabilizace rodin, jejich sociální exkluze a odebrání dětí z rodin do institucionální péče. Podpora bude poskytována na základě individuálních potřeb a bude cílit na zvyšování úspěchů ve vzdělávání dětí ve věku 6-14 let a rovněž na rozvoj rodičovských kompetencí v oblasti vzdělávání, socializace a digitalizace.

Název projektu CZ: EDUKOMPLEX
Registrační číslo projektu: CZ.03.02.02/00/24_066/0004746
Skutečné datum zahájení: 1. 9. 2025
Předpokládané datum ukončení: 30. 6. 2028
JAKÝ PROBLÉM PROJEKT ŘEŠÍ?
Projekt je zaměřen na řešení problému ohrožených rodin a jejich dětí ve věku 6-14 let v ÚK, konkrétně v ORP ÚnL, Bílina a Chomutov. Region čelí několika závažným výzvám, které negativně ovlivňují kvalitu života místních obyvatel. Hlavními oblastmi problému jsou sociální exkluze a destabilizace rodin, nízké vzdělávací úspěchy dětí, nedostatek rodičovských kompetencí, vysoká míra institucionální péče.
Rodiny často čelí vysokému riziku sociálního vyloučení, způsobeného kombinací faktorů, tj. nízké vzdělání, vysoká nezaměstnanost, vysoká míra zadlužení, materiální deprivace, nevyhovující bydlení, hrozí destabilizace rodin a riziko, že děti budou odebrány do institucionální péče.
Nedokončení základního vzdělání je v kraji nadprůměrné, s vysokým podílem žáků, kteří nedosáhnou základního vzdělání. Nízká vzdělávací úroveň zhoršuje jejich budoucí šance na trhu práce a přispívá k pokračování cyklu chudoby a sociálního vyloučení.
Konflikty v rodině, zneužívání, zanedbávání aj. s nedostatkem podpory mohou vést u dětí k traumatu. Děti trpící traumatem často vykazují problémy v chování, koncentraci a emocionální stabilitě, což negativně ovlivňuje jejich školní výkony.
Rodiče často postrádají potřebné dovednosti a znalosti k podpoře vzdělávání svých dětí. To zahrnuje nejen podporu školní docházky a úspěchů ve vzdělávání, ale také schopnost využívat digitální technologie, která je stále více klíčová v moderním vzdělávacím prostředí dětí a soběstačnosti rodičů. Bez těchto kompetencí nejsou rodiče schopni efektivně podporovat své děti, což dále zhoršuje jejich vzdělávací a společenské vyhlídky.
ÚK má jeden z nejvyšších počtů dětí umístěných do institucionální péče v ČR. V roce 2022 bylo nařízena ústavní výchova u 1218 dětí, což odráží hluboké rodinné a sociální problémy regionu, nedostatečnou prevenci. Institucionální péče, i když někdy nezbytná, není ideálním řešením pro většinu dětí, protože může negativně ovlivnit jejich psychický a sociální vývoj.
CO JE CÍLEM PROJEKTU? (2000)
Hlavním cílem je snížení rizika destabilizace rodin, jejich sociální exkluze a rizika odebrání dětí z rodin do institucionální péče.
Dílčí cíle
1. Stabilizace rodinného prostředí prostřednictvím podpory při řešení nepříznivé sociální situace rodiny. Zvýšení rodičovských kompetencí v oblasti vzdělávání a socializace 80 pečujících osob.
U 50 % osob dojde ke zlepšení situace v rámci spolupráce na zakázce Rodičovské kompetence v rámci KA01.
2. Rozvoj dovedností dětí 6-14 let, které jsou klíčové pro úspěch ve vzdělávání. Snížení rizika nedokončeného základního vzdělávání zlepšením školních výsledků a docházky.
Dojde k zapojení 157 dětí. U 60 % podpořených dětí dojde k udržení nebo zlepšení školních výsledků a postupu do dalšího ročníku (nebo úspěšnému složení opravné zkoušky) či zlepšení docházky v rámci KA01.
3. Snížení sociální a ekonomické nerovnosti 120 rodin (pečujících osob) prostřednictvím využívání digitálních technologií
U 60 % podpořených rodin se zlepší kompetence k využívání techniky v rámci KA02.
Cca 50 rodin obdrží techniku ze Sbírky počítačů.
4. Zvýšení kvality poskytované pomoci CS prostřednictvím stáží, metodického vedení, supervizí.
4 mentoři KA01 a KA02 umí využít dovednosti z oblasti vývojového traumatu, pozitivního rodičovství, využití digitálních technologií v rámci KA03
5. Udržení aktivní sítě lokálních aktérů podpory ohroženým dětem a rodinám.
Během projektu bude probíhat intenzivní spolupráce s 8 ZŠ, SAS a dalšími místními aktéry v rámci KA04. Proběhne 70 konzultací s aktéry dle potřeb dětí a pečujících osob (např. SAS, TP, dluhové poradenství, OSPOD, PPP, školní poradenská pracoviště a pedagogové ZŠ, Adra, Dobrovolnické centrum, Azylový dům apod. Dojde k 9 setkání s partnery.
V projektu bude podpořeno 277 osob (120 rodičů/pečujících osob, 157 dětí ve věku 6–14 let), z toho 50 nadbagatelně.