Hlavní město Praha zprostředkuje pomoc Člověka v tísni zadluženým lidem
Publikováno: 15. 10. 2020 Doba čtení: 3 minutyMagistrát hlavního města Prahy pomůže s propagací dluhového poradenství, které nabízí organizace Člověk v tísni zadluženým lidem. Na místech, kam si Pražané chodí vyřizovat své každodenní záležitosti, budou distribuovány informační letáky, které lidem radí, jak se zachovat při hrozící exekuci, kdy a jak dosáhnout na oddlužení nebo jak postupovat při výběru půjčky. Na magistrátním webu a na dalších místech se objeví nabídky na využití dluhové help linky, kterou organizace Člověk v tísni provozuje. Informace o tom, jak postupovat při problémech se splácením přinesou i některé radniční noviny městských částí.
„Situace způsobená koronavirovou pandemií postihuje obyvatele Prahy i celé ČR. Kvůli výpadkům příjmů se mnoho lidí ocitá ve finančních problémech, které nebudou schopni sami řešit. To může vést k dalšímu zvyšování zadlužování domácností a růstu počtu exekucí. Jsem proto ráda, že za hlavní město můžeme mediálně podpořit profesionální dluhové poradenství renomované organizace, která tuto pomoc nabízí, a zprostředkovat pomoc lidem, kteří ji skutečně potřebují,“ říká radní pro oblast sociální politiky a zdravotnictví Milena Johnová, která převzala nad celou informační kampaní záštitu.
Hlavním nástrojem nabízené pomoci se stane dluhová help linka na čísle 770 600 800, která se během jarní vlny pandemie ukázala jako účinný nástroj pomoci lidem v nouzi. „Během prvních tří měsíců krize k nám volal stejný počet lidí jako za celý loňský rok. V některých dnech jsme zaznamenali i desetinásobný nárůst volajících oproti stavu před epidemií. Podobný vývoj lze očekávat i v následujících měsících. Důvodem nebudou jen znovu zavedená epidemiologická opatření, ale i konec odkladů splátek úvěrů, které vláda přijala během první vlny. V případě nutnosti jsme proto připraveni dále navýšit počty našich dluhových poradců, kteří linku obsluhují tak, abychom dokázali měsíčně obsloužit zhruba 700 lidí,“ říká Renata Bořkovcová z organizace Člověk v tísni, která má koordinaci této služby na starosti.
Helplinka a letáky
Help linka nabízí pomoc lidem, kteří nezvládají svoje dluhy, čelí exekucím nebo potřebují pomoc s oddlužením. Během jarní vlny koronaviru pak přibyli i volající, kteří se ocitli úplně bez příjmů, nebo jim různé kompenzace nestačily k tomu, aby zaplatili základní potřeby jako nájem či potraviny. Často ještě nejsou dlužníky, ale hrozí, že se jimi brzy stanou. „Jeden hovor trvá 30 min až hodinu, vždy záleží na složitosti dané situace. Jednotlivým případům se věnujeme komplexně, někdy i opakovaně,“ dodává Renata Bořkovcová.
Kromě propagace dluhové help linky město pomůže také s tiskem a distribucí informačních letáků v prostorách Magistrátu hl. m. Prahy nebo vybraných příspěvkových organizací. Letáky Pražany stručně informují o tom, jak sestavit zdravý rodinný rozpočet, jak postupovat při výběru půjčky, jak řešit exekuce či oddlužení, jak postupovat ve chvíli, kdy mám problémy se splácením svých závazků či co dělat, když dojde na soudní řízení. „Jde o informační materiály, které mají ambici poskytnout základní přehled a zároveň odkazují na odbornou bezplatnou pomoc, kterou v oblasti dluhového poradenství nabízí Člověk v tísni a další neziskové organizace,“ vysvětluje jejich spoluautor, analytik organizace Člověk v tísni David Borges. Letáky jsou také dostupné na https://www.jakprezitdluhy.cz/obsah-poradny. Dluhová telefonní linka je k dispozici od pondělí do pátku v době 9:00 - 17:00 hodin a je zpoplatněna dle tarifu mobilního operátora.
Kontakt:
David Borges, david.borges@clovekvtisni.cz, 603 800 178
Martin Kovalčík, martin.kovalcik@clovekvtisni.cz, 777 472 863