Komunitní vzdělávání představuje pro afghánské děti světlejší budoucnost

Publikováno: 5. 11. 2025 Doba čtení: 4 minuty

Po více než čtyřiceti letech konfliktů, politických nepokojů a chudoby je Afghánistán v těžké situaci. Několik generací vyrostlo v nejistotě – mnoho škol bylo poškozeno nebo zničeno, mnoho učitelů muselo uprchnout. Miliony dětí přišly o možnost vzdělání, zejména dívky, které nesmějí studovat déle než do šesté třídy – tedy po dosažení věku 12 let.

Komunitní vzdělávání představuje pro afghánské děti světlejší budoucnost
© Foto: Jallaluddin Adibpoor

Přesto se v našich 150 komunitních vzdělávacích třídách (CBE, community-based education), které podporují 5 250 dětí, rozzářila jiskra naděje. Tyto třídy, založené ve spolupráci s místním partnerem SADA a s finanční podporou Evropské unie, poskytují dětem, které nechodí do školy, bezpečné místo, kde se mohou učit, růst a snít.

Dívky tvoří více než 70 % podporovaných dětí a kurzy v rámci programu zrychleného učení navštěvují dokonce i dívky starší 12 let. 

Humaiřin sen

Humaira (21) učí třídu CBE v centrálním Afghánistánu, kde žije se svou devítičlennou rodinou. „Vzdělání formuje to, kým jsme a jak vidíme svět. Dříve jsem si myslela, že naše vesnice je středem všeho. Ale díky učení jsem si uvědomila, že je to jen zrnko na krásné tváři světa,“ říká Humaira. 

Humaira kdysi snila o tom, že se stane lékařkou. Po dokončení školy však kvůli zákazu vzdělávání dívek nesměla složit přijímací zkoušky na univerzitu. „Ani tehdy jsem neztratila naději. Chci, aby moji žáci a žačky měli budoucnost, kterou jsem já mít nemohla. Jsou to jen děti – zaslouží si šanci snít o velkých věcech,“ říká.

Ve třídě jsou stěny pokryté kresbami a plakáty. Vzduch je plný smíchu. „Tato třída je víc než jen místo pro studium – je to bezpečný prostor plný radosti. Děti čtou, luští hádanky, hrají fotbal, skáčou přes švihadlo a společně se učí,“ vysvětluje. „Většina mých žáků jsou dívky, které nikdy předtím tuto šanci neměly. Mluví o tom, že se stanou lékařkami a učitelkami. Snažím se je co nejvíc povzbuzovat, aby uvěřily v sebe samy.“ 

Uzdravení a sebedůvěra díky psychosociální podpoře

Roky konfliktu zanechaly na afghánské mládeži hluboké emocionální jizvy. Abychom dětem pomohli uzdravit se a nabýt sebevědomí, poskytli jsme psychosociální podpůrné sady všem 150 třídám CBE. „Používají puzzle, emotikony, výtvarné umění, fotbalové míče, skákání přes švihadlo a vyprávění příběhů, aby se uvolnily, navázaly přátelství a užily si učení,“ říká Humaira.

Každá sada obsahuje pohádkové knížky, výtvarné potřeby, hračky, míče a karty s emotikony – jednoduché pomůcky, které dětem pomáhají vyjádřit se a znovuobjevit radost z dětství. 

Čistá voda a bezpečné školy

Učení jde dětem dobře v prostředí, kde se cítí bezpečně a zdravě. V mnoha vesnicích děti nechodí do školy kvůli nečisté vodě nebo špatným hygienickým zařízením. Abychom to změnili, stanovili jsme si hygienu jako nejvyšší prioritu a pracujeme na zlepšení přístupu k čisté vodě a hygienickým zařízením.  

„Díky Člověku v tísni má naše třída nyní toalety, umývárny, mýdlo a čistou pitnou vodu,“ říká Humaira. „Žáci si myjí ruce po použití toalety, před jídlem a po přestávce. Každý žák si nosí vlastní hrnek, aby zůstal zdravý a předešel nemocem.“

Opravili jsme také 150 tříd CBE a 28 centrálních škol v provinciích Wardak a Samangan, vybudovali nebo zrekonstruovali studny, latríny a vodovody poháněné solární energií. „Zaměřili jsme se na to, co bylo podle členů místních komunit nejdůležitější,“ říká Zia ul Rahman, inženýr programu WASH (Wash, Sanitation and Hygiene: voda, sanitární zařízení a hygiena). „Největším problémem byly latríny. Nyní jsou učitelé, žáci a rodiče rádi, že mají bezpečné vzdělávací zařízení.“

Členové komunity se také zapojili do práce, pomohli zvýšit úroveň hygieny ve škole, a získali tak krátkodobý příjem. „Dříve byla ruční pumpa vyschlá a studenti neměli vodu. Nyní máme čistou vodu, toalety a zdravější prostředí. Naše děti jsou šťastné a my také,“ říká Mohammad Salim, otec z Bar Dadal. „Tento projekt nám také dal šanci vydělat si během výstavby nějaké peníze.“ 

Podpora vzdělávání v číslech:

  • 150 tříd komunitního vzdělávání (CBE) navštěvuje 5 250 dětí, které nechodí do školy
  • 150 tříd CBE obdrželo psychosociální podporu (PSS) a herní sady
  • ve všech 150 třídách CBE byly nainstalovány umývárny
  • hlavní rekonstrukce jsou téměř dokončeny ve 28 centrálních školách – 10 z nich je ve Wardaku a 18 v Samanganu.
  • pro třídy CBE se staví 148 nových latrín
  • v 9 centrálních školách se staví 33 nových latrín, zatímco 38 starších latrín v 7 centrálních školách bylo renovováno nebo se právě renovuje
  • ve školách v provincii Wardak byly vybudovány 4 studny – dvě solární a dvě s ručními pumpami

Výhled do budoucna

„Pokud děti budou moci pokračovat ve studiu až do 9. nebo 12. třídy, jejich budoucnost bude jasnější a plná možností,“ říká Humaira. „Doufám, že ochráníme jejich sny – a že jednoho dne budou moci dosáhnout všeho, co si přejí.“

Pro děti, jako jsou Humaiřini žáci a žačky, jsou tyto učebny bezpečným útočištěm – místem, kde se spojuje učení, naděje a důstojnost, aby společně budovali světlou budoucnost Afghánistánu. 

Vzdělávání dětí v Afghánistánu je podpořeno Skutečným dárkem.

Autor: Jallaluddin Adibpoor, Communications Officer, PIN Afghanistan

Související články