Po uzavření škol přestal zvládat látku. Pak ale přišla nečekaná pomoc
Publikováno: 9. 6. 2020 Doba čtení: 2 minutyKdyž se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se octly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly rychle zaostávat. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním. Člověk v tísni se od samého počátku koronavirové krize pokouší trhliny v českém vzdělávacím systému zacelovat a pomáhat dětem, kterým jejich okolí podporu neposkytne. To vše daří i díky podpoře dárců na sbírku SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital.
Hynek má trochu jiný život než většina středoškoláků, které znáte. Bydlí v malém bytě se svou matkou, která se léčí z drogové závislosti, a se třemi bratry. Brácha Tomáš je co chvíli ve vězení, David je v plném invalidním důchodu kvůli mentálnímu postižení, jediný Ondřej z nich zvládá pracovat. Hynek je neskutečně pilný a zodpovědný, s velkým zápalem studuje technicky náročnou strojní mechaniku a doma zastává péči o mentálně opožděného bratra i pomoc matce.
Když však v březnu v Česku zavřely školy, Hynek se ocitl uvězněný s rodinou bez chvíle klidu k učení a bez někoho, kdo by mu pomohl se složitou látkou a náročnými úkoly. Jeho sen o dokončení střední školy se začal vzdalovat a všechny těžkosti každodenního života na něj dopadly citelněji než doposud.
Všechno zlé je pro něco dobré
V domácnosti chyběl počítač a v době karantény nepřicházelo v úvahu, aby si Hynek našel někoho na doučování, kdo by za ním mohl docházet. Poprosil nás tedy o pomoc. Díky podpoře našich dárců a partnerských organizací jsme Hynkovi zapůjčili tablet, aby se mohl doučovat online. Najít však někoho, kdo bude umět poradit s tak komplikovaným oborem jako je strojní mechanika, se zdálo téměř nemožné. Pak se ale objevil Petr.
Petr je vedoucí technik strojírenské firmy a byl nadšený z možnosti pomoci nadějnému mladému strojaři. Dokonce Hynkovi nabídl pracovní místo ve své firmě, pokud školu úspěšně dokončí. Petr začal Hynkovi pomáhat s domácími úkoly a s přípravou na hodiny. Hynkovy výsledky se začaly díky doučování rychle zlepšovat a splnil i všechny podmínky pro to, abychom mu udělili retrostipendium – podmíněnou finanční podporu pro žáky, kteří dosáhnou ve škole výborných výsledků. Máme velkou radost z toho, že nyní díky SOS Česko můžeme propojovat žáky a dobrovolníky z celé republiky. V rodinách jako je ta Hynkova, se nám o něčem takovém ani nesnilo. I díky pomoci našim dárců a partnerů můžeme být Hynkovi i dalším dětem a dospívajícím oporou a alespoň částečně jim usnadňovat nelehkou cestu životem.