Pod jednou střechou

Publikováno: 1. 9. 2025 Doba čtení: 3 minuty

Projekt „Pod jednou střechou“ zajistí koordinovanou multidisciplinární podporu (sociální pracovník, pedagogický pracovník, psycholog, case manager, koordinátor úzce spolupracující se školou a dalšími aktéry sítě) dětem ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí navštěvujícím ZŠ, ZUŠ a MŠ Frýdlant a jejich rodinným příslušníkům. Pomáhá tak předcházet vzdělávacímu neúspěchu dětí a zvyšuje jejich naději na uplatnění na trhu práce.

Pod jednou střechou
© Foto: EU

Název projektu CZ: Pod jednou střechou

Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/24_067/0005595

Skutečné datum zahájení: 1. 9. 2025

Předpokládané datum ukončení: 30. 6. 2028

Jaký problém projekt řeší?

V ZŠ, ZUŠ a MŠ Frýdlant (1 právní subjekt) je přes snahu školy a dalších aktérů stále vysoký počet dětí/žáků ohrožených vzdělávacím neúspěchem. Ačkoli podíl předčasných odchodů ze vzdělávání v posledních letech klesl (z alarmujících 9 % ve školním roce 2019/2020 na 2,13 % ve školním roce 2023/2024, viz výroční zprávy školy dostupné na stránkách školy), počet sociálně znevýhodněných a znevýhodněním ohrožených dětí, a tedy i riziko školní neúspěšnosti jsou stále vysoké:

  • z 941 žáků základní školy je 99 dětí sociálně znevýhodněno s významnou/zásadní potřebou podpory, dalších 69 žáků je sociálním znevýhodněním ohroženo (šetření z podzimu 2024 na základě posuzovacího schématu pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním Z. Němce);
  • z 238 dětí navštěvujících mateřskou školu je dle kvalifikovaného odhadu vedení MŠ a pedagogů cca

13 % dětí (30 dětí) sociálně znevýhodněno, další děti (řádově nižší desítky) jsou sociálním znevýhodněním ohroženy.

Také Plán sociálního začleňování pro Frýdlant 2022–2027, str. 34, jako jeden z klíčových problémů identifikuje “Velké množství rodin v nouzi a zvýšenou patologii u rodin”. Město si jako strategický cíl vytyčilo “Intenzivní podporu sociálně vyloučených rodin při obnově základních funkcí“ a jako jeden ze specifických cílů, k jehož naplnění přispívá předkládaný projekt, “podporu rodin ohrožených školními neúspěchy dětí a předčasnými odchody ze vzdělávání”.

Dalším problémem, k jehož řešení chce předkládaný projekt přispět, je nedostatečná koordinace pomoci cílové skupině. Ačkoli v území působí aktéři poskytující pomoc v jednotlivých oblastech, v nichž osoby z cílové skupiny narážejí na problémy (jejich činnost a kapacitu sleduje a plánuje koordinátor plánování sociálních služeb), jejich podpora cílové skupině v rámci individuálních sítí podpory není tak efektivní, jak by mohla být při cílené koordinaci a zapojení case managementu.

Co je cílem projektu?

Prostřednictvím koordinované multidisciplinární podpory (soc. pracovník, pedagogický pracovník, psycholog, case manager, koordinátor úzce spolupracující se školou + další aktéři sítě) zvýšit školní úspěšnost dětí ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí docházejících do ZŠ, ZUŠ a MŠ Frýdlant a posílit jejich šance na uplatnění na trhu práce.

Dílčí cíle

1. Posílit lokální síť pomoci pro děti ohrožené vzdělávacím neúspěchem a jejich rodiny, systematizovat spolupráci aktérů a zvýšit efektivitu pomoci její koordinací (KA1)

2. Posílit kompetence dětí 3–15 let potřebné k úspěšnému zapojení do předškolního a základního vzdělávání a úspěšnému dokončení ZŠ, event. přestupu na SŠ (KA2)

3. Posílit rodičovské kompetence v oblasti rozvoje dětí a jejich vzdělávání (KA2)

4. Zlepšit/stabilizovat situaci rodiny v dalších sociálních oblastech (KA2)

5. Zmírnit problémy dětí v oblasti duševního zdraví a posílit jejich psychickou odolnost, rodiče podpořit ve zvládání náročných situací a nalezení vhodné pomoci (KA3)

6. Posílit odbornost a dovednosti pracovníků v přímé práci s CS a dobrovolníků/doučovatelů, a tím zvýšit kvalitu poskytované pomoci (KA4)

Autor: ČvT

Související články