Raná podpora v Ústeckém kraji

Publikováno: 1. 9. 2025 Doba čtení: 3 minuty

Záměrem projektu Ranná podpora je snížení destabilizace rodin s nízkým socioekonomickým statusem, včasná identifikace ohrožení dítěte a prevence odebrání dítěte z jeho přirozeného prostředí. Cílí na participativní podporu při zvyšování kompetencí gravidních žen, rodičů, podporu k řádnému vývoji a rozvoji dovedností dítěte ve věku 0 až 5 let, bezproblémovému a včasnému začlenění dítěte do hlavního vzdělávacího proudu. V projektu bude podpořeno 243 osob, z nichž 99 nadbagatelně.

Raná podpora v Ústeckém kraji
© Foto: EU

Název projektu CZ: Raná podpora v Ústeckém kraji

Registrační číslo projektu: CZ.03.02.02/00/24_066/0004809

Skutečné datum zahájení: 1. 9. 2025

Předpokládané datum ukončení: 30. 6. 2028

JAKÝ PROBLÉM PROJEKT ŘEŠÍ?

Projekt reaguje na problém, jímž je v Ústí nad Labem a Chomutově vysoký podíl dětí a rodin ohrožených sociálním vyloučením (sledováno dimenzí chudoby, vyloučení z bydlení, oficiálního trhu práce a vzdělávání a dimenzí zadluženosti; Lang, Matoušek, 2020) a tedy i velký počet rodin s dětmi v předškolním věku, které v důsledku sociálně nepříznivých podmínek nemají potřebné podmínky pro svůj přirozený rozvoj.

ORP Ústí nad Labem a Chomutov jsou zatížené nejvyšší úrovní soc. vyloučení (index soc. vyloučení 12-30). Dle Národní strategie ochrany práv dětí 2021–2029 je jedním z dopadů soc. vyloučení také zvýšené riziko odebrání dětí z rodiny. Nejvíce jsou ohroženy děti z rodin „s nižším soc. statusem žijící v sociálně nepříznivých podmínkách (chudoba, soc. vyloučení, nezaměstnanost, zadlužení, ohrožení ztrátou bydlení, závislostmi, násilím), jejichž rodiče mají nízké vzdělání a malý význam přikládají i vzdělání svých dětí“. Dalším z dopadů je vyšší riziko vzdělávacího neúspěchu – děti žijící v prostředí soc. znevýhodnění a bytové nouze mají 2,1-2,6krát vyšší šanci, že budou trpět problémy ve škole (Prokop: Sociologický časopis,2019,55).

U demotivovaného a nepodporovaného dítěte je velkým rizikem nedokončené vzdělání (nebo pouze dokončené základní vzdělání). Jedinec má poté potíž najít si uplatnění na pracovním trhu. Volí neefektivní strategie pro uplatnění na trhu práce i ve společnosti, které se v rodinách reprodukují. Tímto neodvádí státu žádné finanční prostředky, a naopak stát finančně zatěžuje (sociální dávky, dluhy, chybějící odvody na sociálním a zdravotním pojištění, trestná činnost, aj.)

V rámci předkládaného projektu chceme reagovat hlavně na souvislost mezi sociálním vyloučením, destabilizací rodin a zanedbaným dítětem, a to skrze prevenci, včasnou identifikaci, individualizovanou odbornou podporu rodiny a spolupráci mezi jednotlivými aktéry.

CO JE CÍLEM PROJEKTU?

Projekt cílí na snížení rizik vedoucích k ohrožení dítěte prostřednictvím komplexní práce s předškolními dětmi a jejich rodinami ohroženými sociálním vyloučením. Díky komplexní podpoře rodin s využitím preventivních aktivit, včasné identifikace ohrožení v rámci detailního mapování, participativního přístupu, pravidelného hodnocení spolupráce, využívání metod case managementu a aktivního zapojení do multidisciplinární sítě dojde ke snížení destabilizace rodiny a snížení hrozby odebrání dítěte z přirozeného prostředí.

Konkrétní cíle

1. Zvýšení Rodičovských kompetencí:

  • Podpora 24 gravidních žen – u 50 % těhotných žen dojde k lepší připravenosti na mateřství
  • Podpora 96 pečující osob – u 60 % pečujících osob dojde ke zvýšení rodičovských kompetencí a ke zlepšení v nastavených cílech v oblasti péče a podpory dětí 0-5 let.

2. Zlepšení psychomotorického vývoje u dětí 0-3 roky a zvýšení znalostí a dovedností u dětí 3-5 let:

  • Podpora 33 dětí 0-3 roky – u 50 % ohrožených dětí dojde k podpoře přirozeného rozvoje a k dosažení cílů nastavených v IVP
  • Podpora 90 dětí 3-5 let – u 60 % dětí dojde ke zlepšení v dovednostech, znalostech a v cílech nastavených v IVP, 30 % z podpořených dětí nastoupí do běžné MŠ nebo ZŠ

3. Zvýšení povědomí CS v oblasti rané péče

  • V sociálně vyloučených lokalitách proběhne 12 přednášek zaměřených na podporu kompetencí rodičů dětí 0-5 let

4. Upevnění multidisciplinární lokální sítě sociálních, zdravotních a vzdělávacích služeb

  • V průběhu projektu bude probíhat aktivní spolupráce s aktéry lokální sítě podpory ve prospěch jednotlivých klientů. Dojde k 60 kazuistickým schůzkám.

Těchto cílů dosáhneme prostřednictvím klíčových aktivit, které jsou nastaveny v projektu. Měřitelnost plnění cílů, sběr dat a jejich vyhodnocení bude probíhat skrze sledování úspěšnosti v zakázkách v klientské databázi. Změnu vždy hodnotí pracovník společně s rodinou a dítětem.

Autor: ČvT

Související články