Projekt Rodinné cesty (Liberec, ORP Frýdlant) chce vytvořit předpoklady
a) pro posílení kompetencí rodičů v oblasti rozvoje dětí (3–14 let) a jejich vzdělávání, ale i v jiných sociálních oblastech,
b) pro úspěšné začlenění těchto dětí do systému vzdělávání, a snížit tak riziko reprodukce životních vzorců vedoucích k sociálnímu znevýhodnění dalších generací.

Název projektu CZ: Rodinné cesty
Registrační číslo projektu: CZ.03.02.02/00/24_066/0004821
Skutečné datum zahájení: 1. 9. 2025
Předpokládané datum ukončení: 30. 6. 2028
Jaký problém projekt řeší?
V Liberci a na Frýdlantsku se stále mnoho rodin s dětmi ve věku 3–14 let nachází v nepříznivé sociální situaci, která brání naplňování základních potřeb dětí (biologických, materiálních, psychických, sociálních), zvyšuje riziko destabilizace rodin, sociálních patologií, neúspěchu dětí ve vzdělávání, jejich odebrání do institucionální/náhradní rodinné péče a opakování neefektivních životních vzorů předchozích generací. Zvlášť vysoká je tzv. destabilizující chudoba rodin (v ORP Frýdlant v r. 2024 i v letech předchozích trvale „velmi vysoká“, v ORP Liberec /data dostupná pouze na úrovni ORP/setrvale „vysoká“), která děti “předurčuje” ke školnímu neúspěchu a ten významně snižuje jejich naději na únik ze začarovaného kruhu sociálního znevýhodnění. Viz též příloha č. 3 Situační analýza, jež blíže vysvětluje, jak “chudoba generuje chudobu”, souvislosti neúspěchu ve vzdělávání se sociální situací rodin, uvádí data z obou lokalit a také hodnoty 2 indexů vyjadřujících míru ohrožení: již zmíněného indexu destabilizující chudoby (PAQ Research) a indexu sociálního vyloučení (Agentura pro sociální začleňování MMR ČR). Nahlíženy optikou uvedených indexů čelí děti 3–14 let a jejich rodiny v obou projektových lokalitách (ve srovnání s republikovým průměrem) vyšší míře ohrožení.
Co je cílem projektu?
Zastřešujícím cílem je snížit ohrožení dětí 3–14 let a jejich rodin způsobené sociálním znevýhodněním za aktivního zapojení rodin a spolupráce s místními aktéry. Cíle chceme dosáhnout včasnou identifikací ohrožení a následně individualizovanou podporou dětí 3–14 let a jejich rodičů v rámci těchto dílčích cílů:
1) Zvýšit předpoklady dětí 3–14 let k úspěšnému zapojení do předškolního a základního vzdělávání, což mj. předpokládá posílit kompetence rodičů v oblasti rozvoje dětí a jejich vzdělávání
2) Podpořit rodiče dětí 3–14 let v dalších sociálních oblastech (bydlení, finance, zaměstnání)
3) Eliminovat stres a zvýšit psychickou odolnost dětí 3–14 let a jejich rodičů
4) Rozvíjet síť aktérů na poli vzdělávání a sociální pomoci
5) Metodickou podporou, individuálními konzultacemi, týmovými/individuálními supervizemi podpořit
6) Posílit a rozvíjet síť dobrovolníků