Sociální služby pro Ralsko

Publikováno: 1. 3. 2025 Doba čtení: 7 minut
Sociální služby pro Ralsko
© Foto: EU

Název projektu CZ: Sociální služby pro Ralsko

Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/24_065/0004932

Skutečné datum zahájení: 1. 3. 2025

Předpokládané datum ukončení: 29. 2. 2028

Jaký problém projekt řeší?

Základním problémem je vysoká míra ohrožení sociálním vyloučením, resp. sociálního vyloučení obyvatel Ralska, především místních částí (sociálně vyloučených lokalit) Náhlov a Ploužnice, a s tím související ohrožení materiální chudobou, předlužeností, nezaměstnaností, odebráním dětí do institucionální péče, vzdělávacím neúspěchem (včetně předčasných odchodů ze vzdělávání), sociálně patologickými jevy, kriminalitou a zdravotními problémy. (Index sociálního vyloučení Ralska dlouhodobě ukazuje na vysokou míru sociálního vyloučení: v r. 2019: 12 bodů, v r. 2020: 14 bodů, v r. 2021: 13 bodů, v r. 2022: 15 bodů a v r. 2023 dokonce 17 bodů). Plán sociálního začleňování Ralsko 2024–2028 mezi hlavními problémy (viz kap. 2.3 Syntetická analýza, str. 43) zmiňuje ztížené možnosti rodičů zajistit dětem potřebnou péči a podporu pro jejich správný rozvoj, vysokou dluhovou zátěž obyvatel Ralska, sníženou bezpečnost, nárůst uživatelů OPL zejména mezi mladými dospělými, nízkou zaměstnanost osob znevýhodněných na trhu práce a bytovou nouzi.

Co je cílem projektu?

Hlavním cílem projektu je snížit hrozbu sociálního vyloučení, resp. snížit existující sociální vyloučení obyvatel Ralska; k tomu vedou následující cíle (podle jednotlivých sociálních služeb):

Odborné sociální poradenství se zaměřením na dluhy

1. Pokles dluhové zátěže CS projektu: osoby zapojené do projektu své problémy v oblasti dluhů aktivně řeší, u 50 % dojde ke zlepšení, resp. stabilizaci situace.

Za zlepšení považujeme:

  • zmapování celkových závazků klienta: Cílem je poučený klient, který ví, komu dluží a v jaké výši a má shromážděné písemné podklady ke svým závazkům. Výsledkem mapování je písemný přehled o jednotlivých věřitelích, celkovém objemu klientových závazků a jejich nárůstu v čase. Klient je informován o možnostech řešení své dluhové situace a rozhoduje se, kterou z nich využije. Výstupem mapování je vyplněná tabulka závazků klienta, tzv. oddlužovací kalkulačka, jejíž obsah dluhový poradce klientovi srozumitelně vysvětlí a klient její převzetí stvrdí podpisem. Vyplněná a podepsaná oddlužovací kalkulačka je následně uložena do dokumentů v interní klientské databázi ARUM. Úspěšného zmapování dluhů a porozumění vlastní dluhové situaci se podaří dosáhnout alespoň u 50 % podpořených klientů.
  • snížení dluhové zátěže klienta: Toho lze dosáhnout např. zastavením protiprávních exekucí; zastavením marných exekucí; zpětným vymožením bezdůvodného obohacení vůči klientovi; zneplatněním úvěrových smluv uzavřených v rozporu s dobrými mravy; vyjednání smírů s věřiteli; zprostředkováním dohody s věřitelem prostřednictvím finančního arbitra; snížením sankčních úroků a úroků z prodlení; vyjednáním splátkových kalendářů; včasnou reakcí na doručenou písemnost (např. podáním odporu proti elektronickému platebnímu rozkazu); v neposlední řadě i sepsáním a podáním insolvenčního návrhu. Snížení dluhové zátěže klienta některým z uvedených způsobů bude dosaženo alespoň u 25 % podpořených klientů.
  • 3. samotnou skutečnost, že zapojené osoby své problémy v oblasti dluhů aktivně řeší: Aktivní zapojení klienta je základním předpokladem řešení dluhové situace. Bez klientovy aktivní snahy situaci řešit není možné dosáhnout dlouhodobé a účinné změny v jeho životě.

2. Vytvoření předpokladů pro dlouhodobé zlepšování či stabilizaci situace CS: Aby mohlo dojít k celkovému zlepšení nebo stabilizaci situace klienta, je často nutné se věnovat mnoha problémům současně. Mezi situace, které pracovník pomáhá řešit, patří bydlení, dávky, zaměstnání, trestní problematika nebo události spadající do rodinného práva (rozvod, svěření dětí do péče). Považujeme za optimální, aby se v rámci služby minimálně u 15 % klientů spolupracovalo i na dalších zakázkách mimo problematiku související přímo se závazky klienta.

50 % osob zapojených do projektu bude vybaveno potřebnými znalostmi a kompetencemi, které jim umožní poučené řešení nastalých obtíží. Součástí těchto kompetencí bude i znalost vlastních práv a povinností, schopnost navýšit si příjmy prostřednictvím adekvátního zaměstnání (či změnou zaměstnání) či vyřízením některých sociálních dávek, na které má cílová skupina nárok (konkrétně například příspěvek na bydlení). Příklady úspěšného zvýšení kompetencí klienta, dle cíle stanoveného v individuálním plánu: Klient se naučí samostatně komunikovat s věřiteli. Bude vědět, na koho se v případě potřeby obrátit. Dokáže reagovat včas a adekvátně situaci. Bude přebírat jemu doručované písemnosti a bude se umět řídit pokyny, které jsou v nich uvedeny. Bude mít realistickou představu o průběhu vymáhacího procesu. Bude znát svoje práva a povinnosti v rámci vymáhacího procesu. V případě oddlužení bude umět včasně informovat insolvenčního správce o všech podstatných změnách v jeho životě (změna rodinných poměrů, zdravotního stavu, zaměstnání, příjmů). Bude mít uzavřenou klasickou nájemní smlouvu na byt, bude pravidelně hradit náklady spojené s bydlením a splní tak podmínky pro čerpání příspěvku na bydlení. Bude připraven zúčastnit se pracovního pohovoru a osvojí si dovednosti, potřebné k pravidelnému docházení do zaměstnání.

3. Posílení spravedlivého vymáhacího procesu snížením počtu nezákonně prováděných exekucí. V tomto případě se jedná o počet vydaných usnesení o zastavení exekuce (vydává soud/ exekutorský úřad). Procentuálně nelze předem vyčíslit úspěšnost procesu zastavení exekuce, jelikož vysokou měrou závisí na individuálním posouzení případu soudem/exekutorským úřadem, jehož rozhodnutí není predikovatelné, ať už v rovině délky trvání řízení, nebo jeho konečného výsledku. Budeme usilovat o dosažení spravedlivého výsledku pro klienty s využitím veškeré existující legislativní opory.

Terénní programy

Cílem je stabilizace, resp. pozitivní změna v dalších sociálních oblastech obyvatel Ralska (bydlení, zaměstnání, komunikace s úřady, fyzické a psychické zdraví, ...), k tomu povede:

1. Zmapování nepříznivé sociální situace klienta a definování rizik plynoucích z dosavadního způsobu života

Součástí mapování je např. vyhodnocení stability bydlení, rodinné situace a zdrojů pomoci uvnitř rodiny a v nejbližším okolí, rodinného rozpočtu (a navržení úprav), vyhodnocení nároku na některou z dávek (dávky důchodového pojištění, nemocenského pojištění, dávek státní sociální podpory či hmotné nouze), vyhodnocení možnosti zaměstnání na některou z oficiálních pracovních smluv, pracuje-li klient tzv. načerno, zmapování situace ve vzdělávání dětí v rodině, analýza rizik (např. zda hrozí předčasný odchod ze vzdělávání), zmapování jiných možností pomoci apod. Cílem je informovaný klient kompetentní k tomu převzít iniciativu v hledání řešení své nepříznivé sociální situace.

2. Naplňování individuálního plánu podpořené osoby

Klient si v jednotlivých krocích stanovených v individuálním plánu stanovuje priority; spolu s pracovníkem stanoví termín jejich splnění a rozdělí odpovědnost za jejich naplnění; při hledání řešení využívá svou přirozenou sociální síť a s pomocí terénního pracovníka oslovuje veřejné instituce, které mu mohou pomoci. Jednotlivé kroky a opatření jsou průběžně vyhodnocovány a revidovány.

SAS

Cílem je předcházet ohrožení dítěte, zmírnit nebo eliminovat příčiny ohrožení a poskytnout rodičům i dítěti pomoc a podporu k zachování celé rodiny (v rámci tohoto cíle bude zahrnuta mj. oblast vzdělávání dětí a smysluplného trávení volného času)

K dosažení cíle vede:

1. Zmapování situace rodin včetně příčin plynoucích z dosavadního způsobu života

Součástí mapování je vyhodnocení stability bydlení, míra zapojení rodičů do vzdělávacího procesu dětí, míra ohrožení rodinného systému (rozpad rodiny, nestabilní partnerské vazby), rozsah rodičovských kompetencí a možnosti jejich posílení, nutnost přípravy rodinného prostředí pro návrat dětí z ústavní péče, analýza rodinného hospodaření a možnosti optimalizace rozpočtu apod.

2. Naplňování individuálního plánu podpořených rodin (s cílem snížit dopady sociálního vyloučení a riziko předčasného odchodu dětí ze vzdělávání a posílit kompetence minimálně 50 rodin v oblasti péče o děti a jejich vzdělávání)

Rodina stanoví priority v jednotlivých krocích vedoucích k vyřešení nepříznivé sociální situace; spolu s pracovníkem stanoví termín jejich splnění a rozdělí odpovědnost za jejich naplnění. Jednotlivé kroky jsou průběžně vyhodnocovány a revidovány. Pracovník reflektuje postup v jednotlivých krocích, případně jej pomáhá sám navrhovat, motivuje rodinu k hledání zdrojů v nejbližším okolí a provází ji při jednáních s institucemi.

3. Rozvoj koordinované spolupráce s klíčovými institucemi v dané oblasti (OSPOD, kurátoři, školy, úřady, další NNO...)

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi je poskytována v úzké spolupráci s dalšími poskytovateli psychosociálních služeb a orgány veřejné správy tak, aby bylo možno reagovat na aktuální potřeby rodin, a tak došlo k trvalému zlepšení jejich sociální situace.

Služby a instituce, o kterých má pracovník přehled: školy a školská poradenská zařízení, organizace nabízející volnočasové aktivity, OSPOD, OSP, PMS, zdravotnická zařízení, NNO, úřad práce apod.

OSP, TP, SAS: Všem službám společný cíl: Zvýšit kvalitu poskytovaných sociálních služeb posilováním dovedností a kompetencí pracovníků.

V rámci tohoto cíle se zaměříme na vzdělávání a odborný rozvoj pracovníků (v odborné oblasti i v oblasti tzv. „soft skills“), včetně stáží v jiných organizacích a supervizí (skupinových a individuálních). Pracovníci projektu absolvují vzdělávání minim. v rozsahu stanoveném zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

Autor: ČvT

Související články