Učení je hra

Publikováno: 5. 1. 2017 Doba čtení: 2 minuty
Učení je hra
© Foto: Marek Vimrů

V posledním předvánočním týdnu jsme si s dětmi z doučování udělali od učení malou pauzu a společně zjistili, že spoustu věcí se člověk naučí i jinak, než ve škole a tím, že dělá úkoly.

V pondělí jsme vyráběli vánoční ozdoby z plátků sušených citrusových plodů a vánoční hvězdičky z proutků vrby. Také jsme vytvořili spoustu krásných vánočních přáníček a několik ozdobných cedulek na vánoční dárky. Díky tomu všemu víme, že ne každý dárek musí být koupený a že radost můžeme někomu udělat i tím, co sami vyrobíme.

V úterý jsme se rozhodli zaopatřit na zimu ptáčky a vyrobit jim zastřešené krmítko, kde na ně vždycky bude čekat něco malého do zobáčku a kam se mohou schovat, když je zastihne nečas. A přestože práce s kladívkem a pilkou byla pro mnohé něčím úplně novým, za výsledek se rozhodně stydět nemusíme.

Ve středu jsme se rozhodli udělat něco pro sebe… během vánočních svátků a oslav příchodu nového roku se totiž jen těžko odolává všem těm lákavým dobrotám a člověk se často nacpe až k prasknutí. Společně jsme si proto nejen povídali o tom, jak důležité je udržovat se v kondici, pravidelně cvičit a hýbat se… ale také jsme si společně zacvičili v posilovně.

Ve čtvrtek jsme se pak věnovali činnosti pro vánoční období typické – pečení cukroví – a zjistili, že vyválet těsto na správnou tloušťku a vykrájet všechna ta srdíčka, hvězdičky a kolečka hezky souměrná, vůbec není tak snadné, jak to na první pohled vypadá. A že i když tohle úskalí překonáme, je nesmíně důležité hlídat troubu a cukroví nepřipálit.

Pátek pak byl již opravdu odpočinkovým předvánočním dnem… povídali jsme si o vánočních tradicích, baštili upečené cukroví, dívali se na pohádku a hráli hry.

 

Program doučování již na bílinské pobočce funguje několik let. Využíváme nejen klasické metody učení, ale věnujeme se i zážitkové pedagogice. Vedle stěžejního cíle, kterým je zlepšení prospěchu žáka ve škole, předáváme dětem i jiné znalosti a dovednosti, jež mohou uplatnit v běžném životě. Ke konci roku 2016 jsme s týmem 3 dobrovolníků a jednoho pracovníka doučovali celkem 12 dětí. 

Autor: Marek Vimrů, Pracovník podpory vzdělávání

Související články