Projekt “Všichni za jednoho” zajistí koordinovanou multidisciplinární podporu (sociální pracovník, pedagogický pracovník, psycholog, case manager, koordinátor úzce spolupracující s mateřskou školou a základní školou a dalšími aktéry sítě) dětem ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí navštěvujícím ZŠ a MŠ v Novém Městě pod Smrkem (dále v textu NMpS) a jejich rodinným příslušníkům. Pomáhá tak předcházet vzdělávacímu neúspěchu dětí a zvyšuje jejich naději na uplatnění na trhu práce.

Název projektu CZ: Všichni za jednoho
Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/24_067/0005625
Skutečné datum zahájení: 1. 9. 2025
Předpokládané datum ukončení: 30. 6. 2028
Jaký problém projekt řeší?
Plán sociálního začleňování Nové Město pod Smrkem 2024–2028 (dále PSZ) na několika místech (s. 39, 40, 42) konstatuje vysokou míru sociálního vyloučení a školní neúspěšnosti novoměstských dětí a mj. uvádí (s. 26), že z 327 žáků, kteří v roce 2022/2023 navštěvovali ZŠ v Novém Městě pod Smrkem (dlouhodobě vykazující vysokou míru předčasných odchodů ze vzdělávání a vzdělávací neúspěšnosti, viz příloha č. 3 Situační analýza) cca TŘETINA, tj. 100 žáků, potřebovala podporu z důvodu sociálního znevýhodnění. V roce 2024/2025 by dle vedení školy podporu potřebovala už téměř POLOVINA dětí (dle posuzovacího schématu identifikace ohrožení Z. Němce 141 z 308 žáků, zdroj: data školy).
Zasaženi sociálním vyloučením však nejsou jen žáci ZŠ. Nové Město pod Smrkem má 3754 obyvatel, z toho necelou pětinu (798) tvoří děti a mládež do 19 let. Dle tematické zprávy J. Mair Volný čas dětí a mládeže ze sociálně vyloučených lokalit v Novém Městě pod Smrkem, ASZ 2023, s. 9, se sociální vyloučení týká až čtvrtiny dětí všech věkových kategorií (I. 0 let, II. 1–4 roky, III. 5–9 let, IV. 10–14 let, V. 15–19 let), tedy téměř 200 dětí. Při pohledu na širší kontext sociálního vyloučení v Novém Městě pod Smrkem zjistíme, že od r. 2016 index sociálního vyloučení kolísá mezi 25 a 27 body, což na 30bodové škále značí nejvyšší míru ohrožení.
Dalším problémem identifikovaným PSZ (s. 40), na nějž projekt reaguje, je absence funkčního case managementu, resp. nedostatečné kapacity pro funkční case management. Ačkoli v území působí aktéři poskytující pomoc v jednotlivých oblastech, v nichž osoby z cílové skupiny narážejí na problémy
(jejich činnost a kapacitu sleduje a plánuje koordinátor plánování sociálních služeb), jejich podpora cílové skupině v rámci individuálních sítí podpory není tak efektivní, jak by mohla být při cílené koordinaci a zapojení case managementu.
Co je cílem projektu?
Zastřešující cíl: Prostřednictvím koordinované multidisciplinární podpory (= sociální pracovník, pedagogický pracovník, psycholog, case manager, koordinátor pomoci ohroženým dětem a jejich rodinám úzce spolupracující se ZŠ/MŠ + další aktéři sítě) zvýšit školní úspěšnost dětí ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí docházejících do MŠ/ZŠ Nové Město pod Smrkem a posílit jejich šance na uplatnění na trhu práce.
Dílčí cíle
1. Posílit lokální síť pomoci pro děti ohrožené vzdělávacím neúspěchem a jejich rodiny, systematizovat spolupráci aktérů a zvýšit efektivitu pomoci její koordinací (KA1)
2. Posílit kompetence dětí 3–15 let potřebné k úspěšnému zapojení do předškolního a základního vzdělávání a úspěšnému dokončení ZŠ, event. přestupu na SŠ (KA2)
3. Posílit rodičovské kompetence v obl. rozvoje dětí a jejich vzdělávání (KA2)
4. Zlepšit/stabilizovat situaci rodiny v dalších sociálních oblastech (KA2)
5. Zmírnit problémy dětí v oblasti duševního zdraví a posílit jejich psychickou odolnost, rodiče podpořit ve zvládání náročných situací a nalezení vhodné pomoci (KA3)
6. Posílit odbornost a dovednosti pracovníků v přímé práci s CS a dobrovolníků/doučovatelů, a tím zvýšit kvalitu poskytované pomoci (KA4)