Vzdělávání v krizích s Člověkem v tísni
Publikováno: 23. 9. 2025 Doba čtení: 7 minut Sdílet: Sdílet článekS programy v oblasti vzdělávání v krizích (Education in Emergencies – EiE) jsme v Člověku v tísni začali už v roce 2000 v Čečensku. Od té doby jsme rozšířili působení do 12 zemí, kde se věnujeme dětem žijícím v konfliktech, během vleklých krizích i v průběhu obnovy po mimořádných událostech.
Naším cílem je, aby dívky i chlapci mohli chodit do školy i tam, kde se jim život ze dne na den obrátil vzhůru nohama. Chceme, aby měli přístup ke vzdělání a vyrůstali v bezpečném prostředí, které jim dává šanci do budoucna.
Abychom jim mohli nabídnout tu nejlepší podporu, úzce spolupracujeme s místními i národními úřady, občanskými sdruženími a dalšími partnery. Věříme, že kvalita pomoci stojí nejen na odbornosti, ale také na spolupráci a sdílení zkušeností napříč světem.
Naše programy stojí na třech pilířích: humanitární pomoc a obnova, odolnost vůči změně klimatu a podpora občanské společnosti a inkluzivního vládnutí.
Vzdělávání propojuje všechny tyto oblasti a tvoří jednu z našich klíčových priorit.
Jen v roce 2024 jsme díky našim programům pomohli:
- 123 902 dětem zasaženým konflikty, které mohly pokračovat ve vzdělávání
- 4 153 učitelům a dalším pracovníkům ve školství, kteří získali materiální, finanční i odbornou podporu
- 5 663 rodičům a pečovatelům, kterým jsme nabídli školení rodičovských dovedností a psychosociální podporu.
Sýrie
V Sýrii jsme začali pracovat v roce 2013. Válka připravila miliony dětí o možnost chodit do školy, a proto bylo naším cílem dát jim znovu šanci učit se a vyrůstat v prostředí, které je podporuje.
Pomáháme opravovat školy, otvíráme komunitní centra, školíme učitele a nabízíme podporu dětem i jejich rodičům. Ve spolupráci s ministerstvem školství připravujeme také Bridging programy, které pomáhají dětem po letech mimo výuku, aby se mohly znovu začlenit do běžného školního systému.
Jen v roce 2024 jsme podpořili 2 141 učitelů, díky nimž se mohlo do školy vrátit více než 49 000 dětí.
Ukrajina
V oblasti vzdělávání jsme v Ukrajině začali v roce 2022 v reakci na plnou ruskou invazi. Naše původní práce spočívala v podpoře míst pro dětské aktivity ve východních oblastech, postupně se však rozšířila jak geograficky, tak i odborně. Díky tomu dnes poskytujeme cílenější vzdělávací podporu v pohraničních a frontových oblastech na severu a východě země.
Naše vzdělávací aktivity mají zajistit přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro děti a dospívající školního věku zasažené válkou. To zahrnuje rekonstrukci škol poškozených boji, opravy školních krytů, poskytování doučovacích programů a zřizování digitálních vzdělávacích center, která dětem umožňují pokračovat v online výuce.
Zároveň podporujeme učitele a pedagogický personál, aby získali dovednosti potřebné k lepší péči o vzdělávání a duševní zdraví dětí. Klademe důraz i na jejich vlastní wellbeing, rozvoj sebereflexe a schopností zvládat stres.
Aby byla zajištěna udržitelná a inkluzivní výuka v částečně znovuotevřených školách, zakládáme výbory. Ty posilují zapojení učitelů, pečujících osob a samotných dětí do společného hodnocení potřeb a realizace plánů, které zvyšují bezpečnost a dostupnost. Také rozšiřujeme svou stávající psychosociální podpůrnou linku na celostátní úroveň a přidali jsme speciální služby pro děti, které potřebují psychologickou pomoc.
Podpora vzdělávání je možná díky spolupráci s Ministerstvem školství a vědy Ukrajiny a s humanitárním vzdělávacím klastrem. V jeho rámci vedeme severní sub-klastr pokrývající šest oblastí na severu země. Pomáháme zajistit, aby byla na prvním místě pohoda dětí a aby měly možnost učit se a rozvíjet v bezpečném a podpůrném prostředí.
V roce 2024 jsme podpořili 1 108 pedagogických pracovníků, aby 13 110 dětí mohlo získat kvalitní vzdělání a přístup k podpoře duševního zdraví.
Afghánistán
V Afghánistánu působíme od roku 2001. Zatímco v prvních letech jsme se věnovali zejména zemědělskému vzdělávání, po změně režimu v roce 2021 jsme se plně zaměřili na vzdělávání v krizích.
Naše programy cílí na děti, které nechodí do běžných škol. Poskytujeme jim neformální vzdělávání, psychosociální podporu a pomoc při návratu do školského systému – zejména těm, které se vracejí z Pákistánu a Íránu.
Učitelé pocházejí přímo z místních komunit. Díky tomu znají prostředí, slouží dětem jako vzory a zároveň dokážou zajistit příjem pro své rodiny. My je pravidelně školíme a nabízíme jim mentoring, aby mohli učit co nejlépe.
V roce 2024 jsme podpořili 150 učitelů, kteří zajistili vzdělávání pro více než 5 200 dětí.
Nepál
V Nepálu jsme začali pracovat po zemětřesení v roce 2015, kdy bylo potřeba děti co nejrychleji vrátit do škol. Později jsme se zaměřili na dívky, které z různých důvodů neměly možnost chodit do školy. Nabízeli jsme jim kurzy čtení, psaní, matematiky i životních dovedností – a hlavně podporu, která jim pomohla získat sebevědomí a odolávat tlakům k předčasným sňatkům.
Díky projektu prošlo programem téměř 9 500 dívek a více než polovina z nich se vrátila do formálního vzdělávání nebo pokračovala v odborných kurzech.
Na tuto zkušenost jsme navázali programem ACCESS, který od roku 2024 s podporou Evropské unie posiluje roli občanské společnosti v prosazování rovného a inkluzivního vzdělávání.
Po zemětřesení v Karnali v letech 2023/2024 jsme rozdali školní balíčky a pomůcky, díky nimž se mohlo do výuky vrátit přes 10 000 dětí.
Gaza
V Gaze jsme v roce 2024 společně s naším partnerem War Child nabídli rodinám a dětem psychologickou první pomoc. Tam, kde to bezpečnost dovolila, jsme zřídili 17 učebních prostorů.
Děti se zde mohly nejen učit, ale také hrát si, smát se na vystoupeních klaunů nebo se zapojit do divadelních scének. Tyto aktivity jim pomáhají uvolnit napětí a znovu si najít cestu k radosti i vzdělávání.
Celkově jsme v roce 2024 podpořili více než 14 800 dětí.
Irák
Do Iráku jsme přišli v roce 2003 a o dvanáct let později jsme svou práci kvůli syrské uprchlické krizi a vnitřnímu vysídlení obyvatel ještě dál rozšířili.
Podporujeme jak formální, tak neformální vzdělávání. Dodáváme učební materiály, opravujeme školy a učebny, nabízíme doučování a kurzy kurdštiny. Důležitou součástí je také environmentální vzdělávání, které dětem pomáhá porozumět dopadům klimatické změny.
V roce 2024 se do našich aktivit zapojilo více než 1 200 dětí. Posilujeme také roli rodičovských sdružení a učitelům nabízíme školení, jak zvládat stres a pečovat o své duševní zdraví.
V roce 2025 takto získalo podporu 60 učitelů a facilitátorů, kteří pomohli více než 1 800 dětem.
Moldavsko
Moldavsko se v roce 2022 ocitlo pod velkým tlakem, když do země přišly tisíce ukrajinských uprchlíků. Naším cílem bylo zajistit dětem přístup ke vzdělávání i tam, kde byly školy přetížené nebo vzdělávací služby zcela chyběly.
Zřídili jsme digitální vzdělávací centra, kde mohly děti pokračovat v online výuce podle ukrajinského ministerstva školství. Zároveň vznikla dětská přátelská místa, kde se ukrajinské a moldavské děti mohly učit společně a nacházet nové přátele.
V roce 2024 jsme s podporou UNICEF rozšířili naši pomoc na 70 EDUTech laboratoří, kde se děti kromě výuky zapojují i do kurzů jazyků, předmětů STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) nebo tvůrčích dílen.
Díky tomu jsme podpořili více než 2 000 dětí, které získaly bezpečný prostor, kde se mohou učit a osobně rozvíjet.
Gruzie
Do Gruzie jsme přišli pomáhat v roce 2022, kdy začala válka na Ukrajině. Naším cílem bylo usnadnit integraci ukrajinských dětí do místních škol.
Dodávali jsme školám potřebné vybavení, podporovali učitele a spolu s partnery jsme vytvářeli dětská centra, kde děti mohly nejen pokračovat ve vzdělávání, ale také zpracovávat své emoce prostřednictvím her a sociálně-emocionálního učení.
V roce 2024 jsme takto podpořili 19 učitelů a facilitátorů, kteří se postarali o více než 1 400 dětí.
Arménie
V Arménii působíme od roku 2020, kdy jsme otevřeli první dětská centra pro děti z Náhorního Karabachu. V roce 2023 dorazily do země další tisíce lidí po dlouhé blokádě a obnoveném konfliktu, a tak jsme museli centra znovu otevřít a rozšířit.
Děti od 3–15 let zde našly bezpečné prostředí pro hry, učení i psychickou podporu. Zapojili jsme také děti z hostitelských komunit, aby se mezi sebou lépe poznaly a našly společnou řeč.
V roce 2024 jsme podpořili 6 facilitátorů, kteří pracovali s více než 500 dětmi.
Etiopie
V Etiopii jsme začali pracovat už v roce 2003, kdy jsme zde stavěli a opravovali školy. O patnáct let později jsme se více zaměřili na dívky – včetně těch se zdravotním postižením – které neměly možnost chodit do školy.
Po vypuknutí konfliktu na severu a během pandemie covidu zůstaly školy zavřené až čtyři roky. Proto jsme v roce 2023 zahájili první programy vzdělávání v krizích v regionech Tigraj, Oromie, Jižní Etiopie a Amhara.
Dětem poskytujeme bezpečné prostory pro učení, školní pomůcky, hračky i psychosociální aktivity. Učitelům nabízíme školení a mentoring.
Jen v roce 2024 jsme díky programu WASH in schools podpořili více než 8 200 dětí.
Thajsko
Naší nejnovější misí je podpora barmských uprchlíků v Thajsku, kde jsme začali působit v roce 2024.
Ve spolupráci s partnery jsme v migračních vzdělávacích centrech zavedli sociálně-emocionální vzdělávání. Dětem to pomáhá zvládat těžké životní situace a budovat odolnost, aby měly šanci na lepší budoucnost.
V roce 2024 jsme podpořili 5 591 dětí a 101 učitelů, kteří se učí, jak dětem pomáhat nejen s výukou, ale také s péčí o vlastní duševní zdraví.