Zdravotní mediátor
Publikováno: 4. 10. 2023 Doba čtení: 2 minutyDo Člověka v tísni jsem nastoupila tento rok v dubnu jako zdravotní mediátorka. Předtím jsem pracovala v SASce, jak se u nás říkalo. Práce zdravotního mediátora mě velice lákala a byla jsem vděčná za tuto změnu. Myslím, že je fajn měnit v sociálních službách různé pozice.
Má služba spočívá v tom, že pomáhám hledat lidem lékaře ve všech oborech a domlouvám se s lékaři na termínech vyšetření a objednání. Během měsíce května se nahromadili klienti a já mohla naplno pracovat. Spousta klientů nemá lékaře, ale také nerozumí tomu, co jim lékař říká nebo co po nich vlastně chce. Klienti zanedbávají své zdravotní problémy, nechávají vše osudu a doufají , že bude nějak dobře. Nemají sílu nebo náladu, jak sami říkají, obtěžovat lékaře a prosit se o vyšetření. Jsou rádi, když vědí, že jim mohu pomoci.
Mou první klientkou byla žena , která byla naposledy u dětského lékaře. Jak sama komentovala, nikde ji nechtěli registrovat a své zdravotní problémy řešila pohotovostí. Po rozhovoru s klientkou jsem zjistila, že ani neví, kde vlastně má zdravotní kartu, nebo zdali byla očkována či nikoli. V první řadě si klientka musela vzpomenout na jméno své dětské lékařky. Bez zdravotní dokumentace klientku nikdo přijmout nechtěl. Klientka si na příjmení lékařky vzpomněla a společně jsme jí zavolaly. Požádaly jsme o zdravotní dokumentaci. Pak už má práce byla snadnější. Klientku jsem objednala na gynekologii a registrovala ji u obvodní lékařky v Mostě. Díky prohlídce na gynekologii klientka zjistila , že je v jiném stavu a tím se vyřešil problém, proč je klientce neustále zle. V Chomutově je velice obtížné najít obvodního lékaře, kožního lékaře a dětského lékaře. Nejobtížnější ale je najít dětského psychologa. Dnes většina mých klientů je objednávána mimo naše město. Bohužel většina z nich na dojíždění k lékařům mimo město nemá což se stává dnes a denně. Narážím i na odpor lékařů, kteří argumentují tím, ať si hledáme lékaře ve svém městě , protože jich tu máme dost. Lékařka z Kadaně na mou otázku, zda přibírají nové pacienty odpověděla a nejsou to Romové? Její odpověd mě velice zklamala a nevěřícně jsem jen lapala po dechu. Většinou ale poznávám dobré a vstřícné lidi ve zdravotnictví s velice lidským přístupem. Jsem ráda, že u toho všeho mohu být. Některé sestřičky mi již volají samy, že mají volné místo na vyšetření a zda toho chceme využít. Dostávám emaily od sestřiček, které se nám snaží pomoci. Poradí, nabídnou jiné lékaře a hlavně naše klienty nerozdělují a nemají žádné předstudky. Díky za tuto práci a za to, že poznávám naše zdravotnictví i z jiného pohledu .