„Cítili jsme, že si nás škola váží“: V Nepálu podporujeme bezpečné a inkluzivní vzdělávání

Publikováno: 28. 7. 2025 Doba čtení: 4 minuty

V Nepálu zajišťujeme rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání pro všechny. Společně s nepálskou vládou podporujeme inkluzivní vzdělávání na federální, provinční i místní úrovni. Záleží nám na tom, aby měli všichni dostupné a podpůrné studijní prostředí.

„Cítili jsme, že si nás škola váží“: V Nepálu podporujeme bezpečné a inkluzivní vzdělávání
© Foto: Govinda Siwakoti

Společně s nepálskou vládou a za financování vlády Spojeného království se nám podařilo rozšířit principy inkluzivního vzdělávání do škol v sedmi místních samosprávách. Zajišťujeme také prevenci genderově podmíněného násilí, především pro dívky a ženy.

Naším společným cílem je nabourat hluboce zakořeněné systémové bariéry, jako je chudoba, diskriminační sociální normy nebo genderově podmíněné násilí. Zasazujeme se také o eliminaci překážek, které různým skupinám studentů mohou bránit chodit do školy. Příkladem je nedostatečná infrastruktura v podobě nevyhovujících toalet pro zdravotně znevýhodněné děti nebo zázemí komplikující dodržování menstruační hygieny.

Proto zdůrazňujeme, že je vzdělávání základní právo pro všechny a zároveň cestou k posílení postavení. Podporujeme inkluzi, sebedůvěru a záleží nám na tom, aby měli studenti příležitost se smysluplně zapojit do fungování místních komunit.

Ve spolupráci a v souladu s iniciativou nepálské vlády tak zajišťujeme, aby měli všichni stejný přístup ke kvalitnímu vzdělávání v bezpečném a podporujícím studijním prostředí. Podporujeme tak především dívky, děti se zdravotním postižením, studenty z vyloučených komunit, etnických a jazykových menšin, ekonomicky znevýhodněných rodin nebo z LGBTIQA+ komunity.

Důvěra a prostor k naslouchání

Na střední škole Shree Pranhat v obci Birendranagar se udály velké změny. Předseda školního výboru Tek Raj Acharya se zúčastnil schůzky, na které jsme probírali důležitost inkluzivního vzdělávání. To mu umožnilo lépe pochopit, jak moc jsou tyto příležitosti důležité pro dívky, sirotky, LGBTQIA+ studentstvo nebo děti se zdravotním postižením.

„Nikdy předtím jsem takovou platformu neviděl,“ říká Tek Raj. „Spojila studenty, učitele, ředitele, rodiče, zástupce okrsků a sociální pracovníky. Všichni se aktivně účastnili. Dostali jsme prostor k naslouchání, plánování a společnému jednání.“

Tek Raj se stal koordinátorem inkluzivního vzdělávání na své škole. Vylepšil fungování školního mechanismu pro řešení stížností. Přestože podobný systém ve škole fungoval již dříve, ukázalo se, že se řada studentů bála stížnost podat kvůli nedodržení anonymity nebo strachu z odplaty. Tek Raj proto vyškolil učitele a zaměřil se především na budování důvěry.

Lepší postavení studentů

Pushpa Nepali je 16letá studentka 9. třídy. Na střední škole Shree Prabhat pomáhá v dětském klubu vytvářet inkluzivní prostředí. Pushpa byla ve škole vždy aktivní, proto ji ředitel povzbudil, aby se schůzek zaměřených na inkluzivitu účastnila. Po třech měsících setkání už Pushpa ví, jak správně podpořit inkluzi osob se zdravotním postižením, práva LGBTQIA+ skupiny a jak jednat citlivě a ohleduplně k různým skupinám. 

„Dříve jsem používala slova, která byla vůči lidem s postižením nebo z LGBTIQ+ komunity neuctivá, aniž bych si to uvědomovala. Neznala jsem správnou terminologii,“ říká Pushpa. „Teď jsem přestala tato slova používat a ke všem se chovám s úctou. Také jsem se dozvěděla, že menstruace není něco, o čem by měly vědět jen dívky – je to důležité pro každého.“

Pushpa si všimla změny také v chování studentů a fungování procesů ve škole. Studenti už nejsou pouze pasivními účastníky, ale aktivně se podílí na klíčových rozhodnutích. Například před Mezinárodním dnem žen škola požádala studenty o jejich názor na plánování události – něco, co se nikdy předtím nestalo. 

„Cítili jsme, že jsme vidět a že si nás škola váží,“ říká Pushpa.
Plány do budoucna

Díky inkluzivnímu přístupu se zlepšuje také postavení rodičů, a to zejména dětí se zdravotním postižením. Všichni mají prostor k aktivnímu zapojení, což podporuje důvěru a podněcuje rozhovory o zlepšení prostředí ve škole a podpoře studentů.

Inkluzivní vzdělávání tak dostalo na střední škole Shree Prabhat podobu konkrétních opatření – zavedly se monitorovací mechanismy, školní schůzky, diskuze, organizování inkluzivních akcí, větší důraz na menstruační zdraví a hygienu, zapojení osob se zdravotním postižením. V budoucnu by škola ráda ještě rozšířila příležitosti k budování kapacit studentů, usnadnila dialog mezi rodiči a školou a vylepšila inkluzivní postupy. 

Zapojujeme místní

Jsme rádi, že se díky lidem jako jsou Tek Raj Acharya nebo Pushpa Nepali mění svět k lepšímu. Díky nim klade jejich škola větší důraz na rovnost ve vzdělávání a inkluzivitu.

Náš projekt roste, mění smýšlení ve školách a buduje důvěru. Zapojujeme místní komunity, pedagogy a mladé lídry, kteří pomáhají prosazovat klíčové změny, které jsou důležité pro inkluzivní a rovné prostředí.

Autor: Sajana Shrestha

Související články