Finanční gramotnost lze rozvíjet spolu s tou mediální
Publikováno: 5. 12. 2023 Doba čtení: 3 minutyPojmy jako půjčka, úvěr, daně, debetní a kreditní karta nebo osobní rozpočet. Pro dospělého běžně užívané pojmy. Pro žáky či studenty často velká neznámá, ve které jim mnohdy nepomohou se zorientovat ani jejich učitelé. Právě proto náš vzdělávací program Jeden svět na školách rozšířil nabídku lekcí na portálu JSNS.CZ o vybrané díly ze seriálu Bankovkovi z produkce České televize. Díky nim se mohou učitelé věnovat rozvoji finanční gramotnosti ve výuce systematicky. Lekce využijí zejména na druhém stupni základní školy, ale i na střední škole.
Podle průzkumu České školní inspekce z roku 2022 sami vyučující mnohdy říkají, že nejsou na téma finanční gramotnosti dostatečně proškoleni nebo že jim na výuku chybí více času a lepší metodická podpora.
„Podle stejného průzkumu přitom přibližně dvě třetiny škol o zkvalitnění finančního vzdělávání uvažují, nejčastěji rozšířením spolupráce s externími subjekty či zvýšením kvalifikovanosti pedagogů,“ říká Karel Strachota, ředitel Jednoho světa na školách.
Nové a atraktivní výukové materiály
„Nejen závěry z průzkumu České školní inspekce, ale také pravidelný kontakt s vyučujícími na našich vzdělávacích akcích nám potvrdil, že jednoduché a dobře zpracované materiály na téma finanční gramotnosti na českých školách chybí. Stejně jako v jiných tématech bychom tak chtěli být vyučujícím oporou. Aby se posilování finanční gramotnosti žáků zabývali přímo pedagogové ve vlastní výuce, a nemuseli se obracet na externí subjekty, rozhodli jsme se naši nabídku lekcí, které jsou všem školám po České republice dostupné zdarma, rozšířit také o téma finanční gramotnosti,“ doplňuje Strachota.
Portál JSNS.CZ, kde nyní najdou vyučující přes 400 snímků na různá témata, se tak rozrostl o sadu nových lekcí vhodných pro druhý stupeň základních škol i pro střední školy. Lekce jsou postaveny na oblíbeném seriálu České televize Bankovkovi. „Vyučujícím nabízíme prakticky využitelné materiály stejně jako školení, jak s nimi pracovat,“ dodává Karel Strachota.
Všechny lekce k finanční gramotnosti proto doplňují připravené materiály a pracovní listy do hodin, které vyučujícím usnadní přípravy na výuku. Ne jinak je tomu už u existujících snímků na portále JSNS.CZ, které se jak příběhem, tak zpracovanými aktivitami věnují problematice finančního zdraví.
Všechny lekce určené k rozvoji finanční gramotnosti využijí ve svých hodinách například ti učitelé, kteří se tématu musí či chtějí věnovat, ale nejsou si zcela jisti tím, jak na to. Program JSNS jim nabízí sadu krátkých lekcí, které jsou připraveny k okamžitému využití.
Čelit neověřeným informacím
Mezi novými lekcemi najdou vyučující vybrané díly seriálu Bankovkovi věnující se otázce osobního rozpočtu, tématu půjček a úvěrů, bankovních účtů a karet, rozdílu mezi podnikáním a zaměstnaneckým poměrem nebo také nekalým obchodním praktikám. „S těmi se dnes setkáváme také v online světě, téma finanční gramotnosti se nám tedy hodně prolíná i s gramotností mediální, které se v JSNS věnujeme systematicky již od roku 2007,“ říká Karel Strachota.
Jeho slova o nutnosti propojovat tato dvě témata dokládá také zmíněná zpráva České školní inspekce. Z ní vyplývá, že mezi hlavními zdroji informací o penězích a financích jsou pro žáky různých oborů vzdělání nejčastěji rodina, následně pak internet a sociální sítě. Prostředí internetu a sociálních sítí v sobě skrývá řadu rizik spojených s neověřenými či dokonce zavádějícími informacemi, které mladí lidé s nižší úrovní mediální gramotnosti nemusí také vždy odhalit.