Humansis aneb nová digitální éra humanitární pomoci

Humansis aneb nová digitální éra humanitární pomoci

15. 1. 2021

Technologie se neustále vyvíjejí a stále více nástrojů a inovací se objevuje také v oblasti humanitární pomoci a při reagování na mimořádné události. Jedním z nich je platforma Humansis, která výrazně usnadňuje poskytování humanitární pomoci lidem, kteří ji nejvíce potřebují.

Platformu Humansis vytvořil Člověk v tísni s finanční pomocí celé řady dárců a s technickou podporou Quanti, české společnosti vyvíjející software. Cílem Humansis je lepší a účinnější poskytování humanitární pomoci a větší spolehlivost a transparentnost. V oblasti humanitární pomoci stojí Humansis v čele inovací a díky ní vstupuje i humanitární pomoc do nové digitální éry.

Platforma Humansis se dá využít různými způsoby podle toho, o jaký druh pomoci se jedná. Dokáže například sledovat dodání peněžité hotovosti (elektronicky i jinak) lidem prchajícím před konflikty a také umí získat data z různých zdrojů a databází. To umožní včas poskytnout pomoc těm nejpotřebnějším, například zajistit přístřeší lidem, kteří přišli o domov během přírodní katastrofy. Platformu je možné využít rovněž jako mechanismus pro dodávky humanitární pomoci. Je totiž možné některé formy pomoci provést přes mobilní telefon nebo pomocí smart karet (čipových karet), e-voucherů nebo formou materiální pomoci. Účelem je poskytnout rychlou a účinnou pomoc lidem vysídleným následkem konfliktu, dodat peněžitou pomoc lidem, kteří přežili povodně v Kambodži a poskytnout balíčky s nejpotřebnějšími věcmi lidem v tísni z dalších zemí. 

Zakladatel Humansis James Happell říká, že platformy jako Humansis mají potenciál revolučním způsobem změnit humanitární sektor. „Upřímně věřím v transformační sílu technologie a její schopnost pozitivně ovlivnit oblast humanitární pomoci,” říká Happell. „Tím, že jsme vytvořili Humansis, vznikl nástroj, který pomůže organizacím pracovat efektivněji, účinněji a více transparentně. Pomocí nástrojů jako elektronický převod peněz nám Humansis umožní přispět k větší sociální rovnosti. Kromě toho, že s Humansis pracujeme tady v Kambodži, využili jsme ji k pomoci více než 150 000 lidí celkem ve čtyřech zemích – v Sýrii, Ukrajině, Kambodži a Etiopii.”

Proč vznikla Humansis

Při poskytování humanitární pomoci, obzvlášť v oblastech postižených konfliktem a přírodními katastrofami, je proces dodání pomoci mnohdy pomalý. Humansis byla vyvinuta proto, aby dodání pomoci bylo rychlejší a aby poskytnutá pomoc byla ještě efektivnější. Platforma využívá nejnovější technologie propojující finanční služby, databáze a nástroje pro sběr dat, které zajistí rychlejší a transparentnější platby.

Díky Humansis už například není potřeba pro uchování dat spoléhat na četné tabulky a mnoho papírů. Systém využívá technologii cloud, jeho použití je snadné a je dostupný i v oblastech se špatným internetovým připojením. Humansis zajistí, že jedno kliknutí okamžitě přivolá pomoc.

Tato platforma má také velice kvalitní zabezpečení a šifrovanou online databázi, ve které jsou údaje v bezpečí. Celý systém byl vytvořen tak, aby byl v souladu s mezinárodními normami o ochraně údajů, včetně evropského nařízení GDPR.

Humansis poskytuje údaje v reálném čase a jednou z hlavních výhod této platformy je její transparentnost. Díky centralizovanému řídícímu panelu se informace konsolidují na jednom místě. Uživatelé i zaměstnanci mají přístup k plné auditní stopě, aby bylo možné doložit veškerý pohyb, užití a změny ve fondech. 

Humansis v Kambodži

V roce 2019 se Kambodža stala první zemí, která platformu Humansis použila, když se k lidem ve venkovských oblastech dostala pomoc mobilním převodem peněz. V říjnu 2020 byla Humansis využita v reakci na přívalové deště, které v Kambodži způsobily přívalové povodně a ve čtyřech provinciích postihly téměř 176 000 domácností.

Člověk v tísni ve spolupráci s DanChurchAid (DCA) a Banteay Srei (BS) poskytl pomoc zasaženým provinciím formou nepodmíněného převodu hotovosti. S pomocí platformy Humansis se peněžní pomoc dostala k 500 rodinám v celkem pěti okresech Battambang a Siem Reap.

Lukáš Laube, vedoucí programů Člověka v tísni v Kambodži, říká: „Humansis umožňuje snadný a rychlý způsob dodání finanční pomoci rodinám, které pohromy zasáhly nejvíce. V Kambodži jsme Humansis využili, aby pomohla postiženým rodinám a komunitám znovu se postavit na vlastní nohy, zvlášť po přívalových povodních. Platforma zajišťuje bezpečnostní opatření směřované na peněžní převod a mobilitu lidí—využití elektronických transakcí nevyžaduje osobní předání humanitární pomoci, což je v době světové pandemie zásadní.”

Preferovanou formou distribuce peněžní pomoci je v Kambodži posílání peněz přes mobilní telefon, což je známý a běžně využívaný způsob a Humansis tuto upřednostňovanou variantu usnadňuje. Poté, co dárce transakci dokončí, příjemci pomoci obdrží SMS se sdělením, aby si peníze vyzvedli ve stánku WING (místní specializovaný provozovatel mobilních bankovních služeb v Kambodži), který slouží jako místo pro vyzvedávání peněžité pomoci.

„V Kambodži funguje Člověk v tísni jako jedna z mnoha organizací poskytujících humanitární pomoc v reakci na povodně, přičemž nejběžnějším způsobem podpory jsou peníze,” říká Laube. „Díky Humansis jsme získali mocný nástroj pro zajištění bezpečné distribuce peněz těm, kteří je skutečně potřebují – v Kambodži a kdekoli jinde, kde je humanitární pomoc potřeba.” 

Autor: Johanna Legarta, ČvT Kambodža