iSophi: Jak Ivánkovi pomohla diagnostika jeho schopností
Publikováno: 9. 6. 2025 Doba čtení: 3 minuty Sdílet: Sdílet článekDíky finančnímu daru od nadace Divoké husy jsme mohli obstarat nástroj pedagogické diagnostiky od společnosti iSophi. Vytvořený nástroj iSophi Pedagogická diagnostika je určený pro práci učitele s dítětem. Je zaměřen na zjišťování úrovně dovedností dítěte ve 13 oblastech, např.: hrubá motorika, jemná motorika, zrakové vnímání, schluchové vnímání, řeč pozornost a mnoho dalších. Tento nástroj bude využíván ve službách předškolního klubu, nízkoprahového zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizační službě pro rodiny s dětmi.

Měla jsem to potěšení si osobně jako první vyzkoušet tento nástroj v praxi. S Ivánkem jsem pracovala v předškolním klubu Stonožka v Mojžíři. Připojila se ke mně kolegyně Barbora Staňková, která se Ivánkovi věnuje jako pracovnice předškolního klubu.
Díky spojení moderních pedagogických metod s inovativní technologií se iSophi stává praktickým nástrojem, který pomáhá vytvářet lepší podmínky pro vzdělávání dětí. Systém umožňuje individuální přístup ke každému dítěti a pomáhá mu rozvíjet jeho potenciál hravou a přirozenou formou.
Diagnostika probíhá podle věkových kategorií:
• 3–4 roky – zaměřeno na rozvoj základních dovedností, jako je jemná motorika a sluchové vnímání.
• 4–5 let – sledování pokroku v řeči, grafomotorice a pozornosti.
• 5–7 let – testování dovedností potřebných pro vstup do školy, jako je logické myšlení a schopnost soustředění.
Ivánek dostal hravé úkoly, které odpovídaly jeho věkové kategorii 3–4 roky.
Jako první se pustil do grafomotorického úkolu kreslení klubíčka a ukázal, že i když jeho uchop tužky nebyl úplně pevný a ruka mu občas ujela, nevzdal to a snažil se ze všech sil. Pečlivě sledoval spirálu, soustředil se na tahy, a i když jeho klubíčko nebylo dokonalé, bylo vidět, že se snažil držet tvar. Tento úkol mu pomohl rozvíjet koordinaci ruky a oka, což mu usnadní budoucí psaní a kreslení.
Jeden z dalších úkolů bylo zrakového vnímání, který se zaměřoval na rozlišování tvarů, barev a detailů. Tento úkol si Ivánek potřeboval více osvojit, aby pochopil, co má dělat, ale jakmile pochopil princip začal si vědomě všímat detailů a přemýšlet nad odpověďmi. Přestože si u některých úkolů musel dát trochu více času, postupně se v nich zlepšoval a bylo vidět, že má snahu pracovat co nejlépe.
Ivánek si celý proces užíval a bylo vidět, že ho baví poznávat nové věci. Nejvíce se ale nadchl pro uklízení pomůcek, kdy pečlivě třídil předměty do krabiček a kontroloval, zda je všechno tam, kam to patří. Dělal to s takovým zaujetím, že se zdálo, jako by to byla jeho nejoblíbenější část dne. S úsměvem a plným soustředěním poskládal vše přesně, jak mělo být, jako by mu šlo o důležitý úkol.
Ivánkův den byl plný zajímavých aktivit, ve kterých měl možnost poznávat nové věci a vyzkoušet si různé úkoly. Jeho pečlivost, snaha a soustředění byly vidět nejen při jednotlivých cvičeních, ale také při uklízení pomůcek, které ho nakonec bavilo ze všeho nejvíc.
Příště se podíváme na výsledky diagnostiky, které ukážou, v čem měl silné stránky, kde vynikal a na jaké oblasti je dobré se zaměřit pro jeho další rozvoj.