Jedenáctiletý Doraid přišel kvůli ISIL o sestru, kamarády i možnost chodit do školy. Dnes ví, že zvládne vše, co mu život naloží

Publikováno: 5. 6. 2019 Doba čtení: 4 minuty
Jedenáctiletý Doraid přišel kvůli ISIL o sestru, kamarády i možnost chodit do školy. Dnes ví, že zvládne vše, co mu život naloží
© Foto: ČvT

Doraid vyrůstal v malé vesnici Alawael na severu Iráku v oblasti Havídža se svými sourozenci. Jejich dětství bylo klidné až do té chvíle, kdy tzv. Islámský stát (ISIL) převzal v roce 2014 v této oblasti vládu. „Tři roky jsem nechodil do školy," vzpomíná Doraid, kterému v té době bylo 11 let. 

„Otec mi nedovolil chodit do školy, protože tam ISIL učil podle svých vlastních osnov plných nenávisti, diskriminace a zabíjení," popisuje Doraid, kterého pak jeho otec učil doma matematiku, arabštinu a přírodopis.

Během války navíc došlo k tragédii, která poznamenala život celé rodiny. „Nálet zasáhl checkpoint ISIL před naším domem. Dům byl zničen a já přišel o dceru," popisuje Doraidův otec Oday Hamad. „Druhou dceru, která je stále v ošetřování, při výbuchu těžce zranil šrapnel," dodává.

Tato nešťastná událost velmi ovlivnila Doraidovo chování, na jehož psychiku dopadalo i přerušení školní docházky. „Začal se uzavírat do sebe a většinu času byl zticha," říká otec. „Cítil se osamocený a frustrovaný," dodává.

Znovu jsem se potkal se svými dřívějšími kamarády

Když byla vesnice od nadvlády ISIL osvobozena, Doraid se chtěl do školy vrátit co nejdříve. Kvůli svému věku se však nemohl vrátit na první stupeň základní školy. Místo toho se přihlásil do speciálního vzdělávacího programu Člověka v tísni a UNICEF, aby si mohl dokončit základní vzdělání. Zároveň začal docházet na doučování a sezení zaměřená na psychosociální podporu. „Díky těmto aktivitám jsem se setkal se svými dřívějšími kamarády a našel si i nové," říká Doraid a hrdě dodává, že Abdullah, Abdul Salam a Raid patří mezi jeho nejbližší přátele.

"Škola mě baví a mým oblíbeným předmětem je arabština. Mým snem je stát se učitelem arabštiny," říká Doraid. „Měl jsem veliké štěstí, že jsem se potkal s panem učitelem Ziadem, který mi s tímto předmětem moc pomáhá a občas mě doučuje, když je to třeba," dodává.

Vidím pozitivní změny, dětem lépe rozumíme

„Měl jsem štěstí na velmi kvalitní odborná školení v oblasti pedagogiky a psychosociální podpory,“ říká Doraidův oblíbený učitel Ziad Shaker, který získal podporu Člověka v tísni a UNICEF. „S ostatními kolegy jsme se naučili používat nové metody a techniky, které naši výuku rozhodně zefektivní. Navíc teď mnohem lépe poznáme děti, které si prožily něco ošklivého,“ dodává.

„Jedním z takových dětí byl i Doraid. Když se poprvé zapojil do našich aktivit, byl pobledlý, smutný a vypadal bezmocně. Zpočátku byl velmi plachý, vyhýbal se ostatním dětem a neměl zájem o účast při týmových hrách," vysvětluje učitel. „Zaměřil jsem se na něj, mluvil s ním a snažil se ho podpořit a motivovat. Po několika kolektivních sezeních mu lépe porozuměli i jeho spolužáci a pomohlo jim to se s Doraidem spřátelit," říká Ziad a vysvětluje, že psychosociální sezení hrála jednoznačně zásadní roli v tom, že Doraid dokázal dát najevo strach, obavy či bolest.

Doraid nám vypráví, jak k němu byli učitelé laskaví a ochotně se mu snažili pomoci. „Díky jejich podpoře vím, že teď zvládnu vyřešit jakékoliv problémy," říká. Učitelé a jeho otec zaznamenali výrazné zlepšení v jeho přístupu. „Doraid s chutí a pravidelně navštěvuje všechny naše aktivity a vidím u něj mnoho pozitivních změn," říká Ziad. A otec Oday Hamad dodává: „Jednoznačně vidím u syna posun k lepšímu. Nejvíc mě těší poslouchat každý večer jeho historky o tom, co ten den zajímavého prožil.“

Podpořte nás prosím
Chci vstoupit do Klubu přátel

Pomoc Člověka v tísni a UNICEF v číslech:

  • Rozdali jsme 750 učebnic ve třech školách. Učebnice byly určené především pro výuku matematiky, arabštiny a angličtiny.
  • Do programových aktivit se během dubna zapojilo 15 075 dětí (8 160 chlapců, 6 915 dívek) v 66 různých školách.
  • Během dubna poskytli učitelé hodiny doučování a lekce zaměřené na psychosociální podporu 480 dětem (263 dívek, 217 chlapců), které kvůli válce přišly o školní docházku.
  • 15 075 dětí (8 160 chlapců, 6915 dívek) se v dubnu zúčastnilo aktivit zaměřených na psychosociální podporu.
  • Na základě nové příručky vznikly asociace rodičů a učitelů v 66 školách.
  • Rozdali jsme hygienické balíčky 15 400 dětem.
  • Ke konci dubna jsme uspořádali osvětové přednášky na téma menstruační hygiena ve 13 školách. Tyto přednášky vedlo celkem 17 učitelek a oslovily okolo 1 150 mladých dívek.
  • V 76 školách byly založeny tzv. kluby pro hygienu. Děti dostaly mýdlo a praktická školení o správné hygieně.


Autor: People in Need

Související články