Příběh Adámka: Jak podpora ve škole otevřela dveře k lepší budoucnosti

Publikováno: 3. 11. 2025 Doba čtení: 3 minuty

Když se naše pracovnice poprvé setkala s Adámkem, byl to tichý, uzavřený chlapec, který jen zřídka mluvil o svých pocitech. Bydlel s maminkou v malém bytě na okraji města. Dětský pokoj tam chyběl, úkoly se dělaly na kuchyňském stole mezi nádobím a nákupy, a místa na klidné soustředění bylo zoufale málo. Maminka se snažila, jak mohla, ale peněz bylo málo a starostí mnoho. Adámkův otec byl ve vězení, a všechno tak zůstalo na ní.

Příběh Adámka: Jak podpora ve škole otevřela dveře k lepší budoucnosti
© Foto: archiv pracoviště

 Škola pro Adámka nebyla snadná. Často působil odtažitě, těžko se soustředil a uzavíral se do sebe. Když do jeho života vstoupila pracovnice Člověka v tísni, začala s ním i s maminkou pravidelně pracovat – nejprve doma. Brzy se ale ukázalo, že byt plný ruchu a napětí není místem, kde by se mohl skutečně rozvíjet. Přesto mezi nimi vznikl vztah důvěry a Adámek se pomalu začal otevírat. Postupně mluvil o tom, co ho trápí i co by si přál. A jeho největším přáním bylo mít vlastní místo, kde by si mohl v klidu dělat úkoly.

 Díky spolupráci se školou se podařilo najít řešení. Škola nabídla prostor ve školní učebně, kde se Adámek mohl pravidelně potkávat s pracovnicí a věnovat se učení v klidu. Z místa, které pro něj dřív představovalo stres, se stalo bezpečné prostředí, kde se mu začalo dařit. Učení ho začalo bavit, rostlo jeho sebevědomí i chuť zkoušet nové věci.

 Naše pracovnice s ním neprocvičovala jen školní látku. Učila ho také, jak o sobě mluvit – o tom, co ho zajímá, co ho těší i čeho se bojí. Postupně se z chlapce, který se schovával za ticho, stal veselý kluk, který se směje, ptá a věří, že může něco dokázat.

 Dnes maminka říká, že podpora, kterou dostali, změnila nejen Adámka, ale i celou rodinu. „Najednou vidím, že se těší do školy. Dřív jsem měla pocit, že jsme na všechno sami, ale teď vím, že nejsme,“ svěřila se nám.

 Adámek je jedním z mnoha dětí podpořených v rámci projektu Fénix, realizovaném naší organizací v Chomutově a v Bílině. Projekt pomáhá dětem a rodinám, které se ocitly v náročné životní situaci – kvůli finančním potížím, složitému rodinnému zázemí nebo omezeným možnostem, jak podpořit vzdělávání svých dětí. Podpora se zaměřuje jak na děti školního věku, kterým pracovníci pomáhají formou doučování a zapojení do volnočasových aktivit, tak na předškolní děti, které navštěvují předškolní klub, kde se učí základním dovednostem, zvykají si na kolektiv a připravují se na vstup do školy.

 Klíčovou součástí projektu je také práce s rodiči – pracovníci jim pomáhají rozvíjet dovednosti potřebné pro výchovu a podporu dětí ve vzdělávání a pomáhají jim v komunikaci se školou. Projekt pomáhá propojovat rodiny, školy, sociální služby a další místní aktéry podpůrné sítě, přispívá tak ke zlepšení podmínek pro vzdělávání dětí z ohrožených rodin a pomáhá zvýšit jejich šance na úspěch ve škole.

Projekt Fénix (reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000914) je realizován v Chomutově a Bílině a je podpořený z Operačního programu Zaměstnanost plus.

Autor: Kristýna Ledvinová, koordinátorka vzdělávacích služeb

Související články