Seznam Zprávy: Propast, která se zvětšuje. Tisíce dětí koronavirus odstavil od vzdělávání
Publikováno: 11. 5. 2020 Doba čtení: 2 minutySeznam Zprávy: Tisíce dětí v Česku nemají dostatečné vybavení, aby se mohly zapojit do výuky na dálku. Neziskové organizace varují, že nůžky mezi chudými a bohatými se dál rozevírají. Shání proto pro žáky a studenty počítače.
Od března, kdy se uzavřely školy a výuka se přesunula do online světa, upozorňují odborníci na sociální problematiku, že pro řadu dětí není přístup k internetu samozřejmostí.
Tato skupina je tak ve velké nevýhodě oproti ostatním žákům a studentům.
Konkrétní případ, jak k tomuto hendikepu mohou přistupovat i někteří učitelé, zveřejnil na sociální síti Daniel Hůle, expert na dluhovou problematiku z Člověka v tísni.
„Odpověď vhodným způsobem, psanou na PC,“ dožaduje se pisatel v reakci na poslaný ručně napsaný text, s tím, že to nebude „luštit“.
Podle Daniela Hůleho je to reakce učitelky na ručně psaný domácí úkol od dívky, která nemá počítač. Proto odpovědi sepsala na papír a následně poslala přes telefon jako fotografii.
Další informace o dívce, učitelce nebo škole nechce Daniel Hůle zveřejnit s poukazem na to, že k tomu nemá svolení od dívky, která situaci nechce ani dál se školou řešit.
Zároveň se Hůle ohrazuje proti podezření, že jde o zfalšovaný úryvek komunikace, a poukazuje na to, že je to realita „mnoha romských žáků“.
„Podle mých zkušeností to opravdu není ojedinělý přístup ze strany učitelů, škol,“ uvedl Hůle pro Seznam Zprávy.
Tisíce znevýhodněných dětí
Obecně se počet dětí bez přístupu k internetu a bez nutné výpočetní techniky pokusily odhadnout společnými silami organizace Člověk v tísni a Nadace OSF. Došly k číslu čtyři tisíce dětí, které jsou zcela „offline“, a neurčité „tisícovky“ dětí, které nemají odpovídající techniku k výuce na dálku. Jde o děti, jež mohou mít například mobilní telefon, ovšem už nemají počítač, na kterém by mohly zpracovat úkoly.
„Těch dětí bude reálně určitě více než čtyři tisíce, je to problém, kterým se neustále zabýváme,“ řekl Seznam Zprávám Martin Kovalčík z tiskového oddělení Člověka v tísni, který se přiklání k tomu, že reálné problémy bude mít s online výukou daleko více dětí. Zároveň dodal, že přistup učitelů je různý a ne vždy tak ostře vyhraněný jako u zveřejněného konkrétního případu.