Standard práce asistenta pedagoga je norma otevřená pro variace
Publikováno: 16. 7. 2014 Doba čtení: 2 minutyŠkoly prosazující principy inkluzivního vzdělávání se mnohdy neobejdou bez pomoci asistentů pedagoga a již není pochyb o tom, že při vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami hrají významnou roli. Na druhou stranu po deseti letech oficiálního působení asistentů pedagoga (AP) na našich školách existuje stále řada problémů, kterým tato profese čelí.
Jsou to například chybějící jednotná pravidla pro zřizování této pozice a systém metodického vedení, ale také nejasné nebo velmi rozdílné vnímání role a postavení AP v kolektivu pedagogických pracovníků. Obrovské rozdíly ve způsobech zapojení AP a jejich využívání na školách, nejasnosti týkající se náplní práce, očekávání a přidělených kompetencí svědčí o nutnosti explicitně pojmenovat kvalitu práce AP. Jinými slovy jde o nutnost definovat profesní standard jako normu, která na základě struktury činností, povinností a odpovědností stanoví profesní kompetence potřebné pro standardní, kvalitní výkon profese AP. Nicméně vytvořit obecně platný standard jedné profesní skupiny pedagogických pracovníků není v současné situaci jednoduché. Nadějné snahy MŠMT, v minulosti směřující k vytvoření uceleného a zastřešujícího dokumentu pro pedagogické pracovníky obecně, přinesly jen úvodní vymezení přístupů k problému a bohužel nedošlo k završení prací.
Co tedy nabídne Standard práce asistenta pedagoga? Domníváme se, že i bez zastřešujícího materiálu může poskytnout řešení základních otázek existence této profesní skupiny. Proto se Standard zaměřuje na určení základních cílů a zásady působení AP v českých školách. Zabývá se organizačně správními aspekty ustavení této profesní pozice ve školách i základními normativními pravidly výkonu jeho činnosti (zejména pracovněprávního charakteru). Stanoví základní předpoklady pro kvalitní výkon pozice asistenta pedagoga. Jasně vymezuje působnost AP jako člena pedagogického týmu školy a doporučuje systém metodického vedení a hodnocení asistenta pedagoga vzhledem k jeho podílu na výchovně-vzdělávací činnosti ve třídě i mimo ni.
Standard práce asistenta pedagoga by ale měl být také vyjádřením široce sdílené podstaty profesionality asistenta pedagoga jako pedagogického pracovníka, společenského očekávání vzhledem k rolím a jeho kompetencím. Aby představa o kvalitě asistenta pedagoga reflektovala realitu a potřeby školní praxe v kontextu současného vzdělávacího systému, byl Standard vytvářen v interakci a spolupráci mezi účastníky vzdělávacího procesu, akademické půdy a vzdělávací politiky. Je formulován v podobě kompetenčních požadavků, charakteristik klíčových profesních činností, kompetencí, znalostí, hodnot a postojů. Chápejme jej jako normu. Ovšem nikoli jako normu neměnnou, ale jako otevřený, vyvíjející se fenomén, ponechávající prostor pro individuální variace a inovace.
Článek vyšel v třetím čísle časopisu Škola all inclusive, který vznikl v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR