Zpráva od Mayi: díky mobilní aplikaci získávají mladé maminky v Nepálu informace o těhotenství a péči o své děti a cítí se bezpečněji

Publikováno: 10. 7. 2020 Doba čtení: 5 minut
Zpráva od Mayi: díky mobilní aplikaci získávají mladé maminky v Nepálu informace o těhotenství a péči o své děti a cítí se bezpečněji
© Foto: Sajana Shrestha

Parbati žije se svou rodinou v horské vesnici Sindhupalchowk v severním Nepálu. Provdala se v 17 letech a brzy otěhotněla, o čemž nevěděla až do pátého měsíce, kdy navštívila lékaře.

Parbatin příběh není v této části Nepálu nijak ojedinělý. Dívek a nezletilých matek, které nemají přístup k základním informacím o těhotenství a nevědí, kam se obrátit o pomoc, zde žije mnoho. Nezletilé matky, které se provdají nebo utečou velmi mladé od rodiny za účelem sňatku, se často ocitnou v tíživé situaci. Kdyby se mohly dozvědět o možnostech, jak posílit své postavení a o správném rodičovství, byla by to pro ně úleva v těžké situaci.

V našem pilotním projektu nazvaném Hello Saathi jsme se zaměřili především na duševní zdraví, zdraví dětí, genderové normy adolescentů žijících na venkově a také na blaho, bezpečí a posílení postavení mladých a nezletilých matek. Tento projekt financuje Grand Challenges Explorations, což je jedna z iniciativ Nadace Billa & Melindy Gatesových.

Jedním z cílů projektu bylo využít moderní technologie ke zlepšení duševní pohody mladých matek, které si právě jejich prostřednictvím měly osvojit správné postupy při péči o své děti a o jejich zdraví. Interaktivní hlasový systém mHealth (IVR) zasílal dvakrát týdně hlasové zprávy na mobilní telefony skupině mladých matek ve věku 14 až 19 let. Zprávy byly zasílány také místní skupině komunitních dobrovolnic, které se angažují v oblasti zdravotní péče.

"Ahoj Saathi, tady Maya“

Systém IVR nabízel uživatelkám různé varianty: každou zprávu si mohly opakovaně poslechnout, měly možnost nahrát své dotazy nebo získat informace o dalších službách poskytovaných mladistvým matkám, které se ocitly v krizi. Tyto služby zahrnovaly poradenství přes linku důvěry, rady v oblasti sexuálního a reprodukčního zdraví, pomoc obětem sexuálního a genderového násilí a prevenci sebevražd. Uživatelky se mohly z odběru hlasových zpráv kdykoli odhlásit.

Hlavní postavou v proframu byla postava “Maya”. Zprávy byly namluveny jejím hlasem a k ženám se dostávaly formou vyprávění, hraných příběhů a kvízů. Zprávy nabádaly k zdravému způsobu chování také tím, že podporovaly vládní program Bezpečné mateřství a význam pracovnic v první linii.

Program automatického zasílání zpráv jsme navrhli tak, aby tipy a rady poskytované mladým nepálským maminkám byly v souladu s místní kulturou a byly pro tuto věkovou skupinu žen přínosné. Jelikož je na venkově nízká míra gramotnosti a lidé moc nepoužívají chytré mobilní telefony, jsou hlasové zprávy posílané do jednoduchých mobilních telefonů pro zdejší obyvatele přijatelné a nevyžadují velký počet pracovníků, jak je při práci na rozsáhlých projektech běžné. Zprávy do mobilních telefonů navíc umožňují mladým maminkám vstřebat informace související s duševním zdravím a pohodou příjemným způsobem bez jakékoliv stigmatizace.

Parbati říká, „Dceru jsem porodila doma a nevěděla jsem, jak se o ni starat. Bylo mi špatně a nemohla jsem pořádně jíst. Měla jsem strach, že se mně nebo dcerce něco stane." Aby se její úzkosti zmírnily, systém IVR Parbati naučil, že po porodu musí do svého jídelníčku zahrnout takové potraviny jako listovou zeleninu, fazole, ryby a maso. O tyto informace se pak Parbati podělila se sousedkou, která také nedávno porodila.

"Hlasové zprávy poslouchám spolu se svým mužem. Kdykoli mám nyní z něčeho obavy, vím, že o svých pocitech mohu mluvit s přáteli a uklidním se."

Celkem bylo pro systém IVR navrženo 65 zpráv mHealth a ty se přiřadily k šesti kvízům, které ohodnotily, jak příjemkyně informacím porozuměly. Na konci osmiměsíčního projektu byly znát u mladých maminek pozitivní změny včetně lepší duševní pohody a větší míry podílení se na rozhodování o věcech v domácnosti. Matky, které dostávaly zprávy do mobilních telefonů, se také cítily sebevědoměji a hlásily faktické zvýšení informovanosti komunity v oblasti zdravotní péče o děti i matky samotné.

Například 74 procent matek, které se zapojily, sdělilo, že získané informace sdílely s kamarádkami a rodinou a 47 procent uvedlo, že si hlasové zprávy vyslechli i jejich manželé. Jedna 18 letá maminka poznamenala: „Celá má rodina hlasové zprávy IVR se zaujetím poslouchá a potom si vždy o daném tématu povídáme. V jedné ze zpráv Maya řekla, že kouření a pití alkoholu během těhotenství je pro zdraví miminka i matky nebezpečné a od té doby přestala má sestra pít alkohol.”

Parbati dodává: „Když mi hodinu před příchodem zprávy přišlo oznámení, celá napjatá jsem se těšila na to, co mi Maya tentokrát poví. Občas, když jsem zprávu po telefonu zmeškala, bylo mi to líto, ale byla jsem ráda, že si zprávu můžu vyslechnout příští den ve stejnou dobu. Hlasové zprávy poslouchám spolu se svým mužem. Kdykoli mám nyní z něčeho obavy, vím, že o svých pocitech mohu mluvit s přáteli a uklidním se."

Program také pomohl dostat více do povědomí nepálské dobrovolnice z komunit a ocenit jejich činnost. Jedna z dobrovolnic, Punya Maya Gurung, uvedla, že program zasílání zpráv pomohl lidem uvědomit si, že dobrovolnice jsou pro komunitu velice důležité. Gurung říká: „Než se spustil tento program, komunita si nás nijak nevážila a nepovažovala naše aktivity za podstatné. Ovšem tento program náš význam podtrhl a lidé začali dobrovolníky v oblasti péče o zdraví respektovat."

Co se chceme naučit?

Mladé matky a komunitní dobrovolnice, které se podílely na přípravě a znění IVR zpráv, zajímala tato témata:

  • Příznaky těhotenství a rady související s těhotenstvím;
  • Způsob, jak udržet zdraví matky i dítěte;
  • Jak správně pečovat o novorozence;
  • Zdravotní podmínky, které mohou mít vliv na těhotné ženy a novorozence; jejich příznaky;
  • Očkování, imunizace a prevence nakažlivých chorob;  
  • Kojení a základní výživa pro matku a dítě;
  • Příspěvky a pobídky poskytované vládou, jako např. doprava a prenatální péče;
  • Duševní onemocnění a úzkost, způsoby zvládání stresu, jeho snížení a zajištění psychické pohody novorodiček.


Autor: Sajana Shrestha, Communication Officer Člověka v tísni v Nepálu

Související články